42
42

Garantietermijn paarden terug naar zes maanden

Algemeen

Vanaf 2019 is de wetgeving rond consumentenbescherming veranderd. Omdat er steeds meer digitale verkoop is gekomen, moet de online consument beter beschermd worden. Een nieuwe richtlijn is dat de garantietermijn verruimd is van zes maanden naar twaalf maanden. Door de Europese Unie werd aan de lidstaten de mogelijkheid geboden om een uitzondering te maken voor levende dieren. Echter Minister Weerwind zag hier vanaf. Nu is er toch beweging.

Advertisement

Consument beter beschermd

De consument moet beter beschermd gaan worden. Iets wat ook heel logisch en wenselijk is. Echter bij de verkoop van paarden loop je toch tegen een groot probleem aan als de garantietermijn naar een jaar gaat. Het blijft een levend wezen en als verkoop heb je niet in de hand, hoe de koper met een paard omgaat.

Al anderhalf jaar aan het lobbyen

De Sectorraad Paarden, en dan met name LTO Nederland, VSN en KWPN, hebben al anderhalf jaar regelmatig contact met de Tweede Kamer om de zorgen die zijn ontstaan, met het verruimen van de garantietermijn. 

Vandaag werd een motie aangenomen

Vandaag, 19 april, stemde de Eerste Kamer over de ‘Implementatiewet richtlijnen verkoop goederen en levering van digitale inhoud’. Tevens werd er gestemd over een motie van VVD, CDA en SGP. Deze partijen willen bij dieren de termijn op zes maanden houden. Deze wet is nu aangenomen.

Voor de zomer zou de reparatie gereed moeten zijn.

Toch is het nog niet helemaal klaar. De wet gaat met onmiddellijke ingang in, echter de uitzonderingsclausule voor dieren is nog niet in deze wet opgenomen. Een aanpassing kan alleen via de Raad van State, dan via de Tweede kamer en vervolgens via de Eerste Kamer . Er is beloofd om een spoedprocedure aan te vragen bij de Raad van State om de reparatie nog voor de zomer gereed te hebben. Pas dan heeft de Nederlandse paardensector weer een garantietermijn van zes maanden.

Bron: Sector Paardenraad