Afbeelding
KVG fotografie

Blog Susanne Blijleven-Bos van Paard en winst: “Met emotie betrokken, daardoor niet zakelijk”

Achtergrond Hippisch ondernemen

In deze blog spreek ik een onderneemster/moeder van jonge kinderen die haar brood verdient met het trainen van paarden en lesgeven.

Advertisement

Kerngegevens

Provincie: Zuid-Holland
Omzet 2021: € 27.800,-
Resultaat 2021: € 19.250,-
Gemiddelde werkweek (uren): 52
Uurloon: € 7,12
Pensioenopbouw: nee
Arbeidsongeschiktheidsverzekering: nee

Eigen paarden behoren niet tot de onderneming

“Ik heb twee eigen paarden die ik op pension heb staan. Om mijn cijfers zo mooi mogelijk te krijgen voor de Belastingdienst houd ik deze bewust uit mijn onderneming. Gunstige cijfers zijn nodig om een zo hoog mogelijke hypotheek in de toekomst te krijgen. Omdat ik geen lesgeef met ze, horen ze natuurlijk ook gewoon bij mijn privévermogen.”

Duidelijke droom voor ogen

“Ik werk keihard om mijn droom werkelijkheid te laten worden. Ik wil namelijk een eigen luxe accommodatie waar ik lesgeef. Met luxe bedoel ik een mooie omheining, goede bodem, mooie binnenbak, gedraineerde paddocks, enzovoort. Daarom werk ik heel hard en ga ik voor zo’n hoog mogelijke winst. Momenteel heb ik samen met mijn partner een eigen woning, helaas nog zonder paarden aan huis. Dit kan enkel, omdat mijn partner een baan in loondienst heeft.”

Droombaan met de leukste klanten

“Ondanks dat het hard werken is, geniet ik er elke dag van. Ik heb superleuke klanten die ik lesgeef en daarnaast train ik hun paarden wanneer zij bijvoorbeeld op vakantie zijn. Gemiddeld rijd ik 2 trainingspaarden. Soms staan ze klaar en soms moet ik ze nog opzadelen. Elke keer ben ik blij dat ik kan leven van mijn passie én zulke leuke klanten heb.”

Klant is koning

“Als ik heel eerlijk ben kan ik nu alles net betalen, maar als ik zou willen sparen, dan moet mijn prijs minimaal € 20,- hoger. Nu is het altijd maar hopen dat klanten op tijd betalen, zodat ik ook mijn rekeningen kan betalen. Ik reken momenteel € 40,- per drie kwartier inclusief btw, reistijd, enzovoort. Als ik mijn prijs verhoog, dan weet ik zeker dat sommige klanten stoppen of minder gaan lessen. Sommige lessen al 10 jaar bij mij en ik wil ze echt niet kwijt. Zeker nu alles al zo duur wordt voor iedereen.”

Prijsverhoging is eng

“Ondanks dat ik nu mijn prijzen niet verhoog heb ik dit ooit wel gedaan. Toen was mijn prijs nog €27,- en kon ik echt niet rondkomen. Ik MOEST mijn prijs wel verhogen en vond dit heel eng. De klanten waren immers vrienden geworden. Uiteindelijk ging ik toch omhoog en is er maar 1 klant weggelopen, die zelfs na 2 maanden alweer terugkwam.”

Klantenstop

“Momenteel heb ik de luxe dat ik geen klanten meer aanneem en een klantenstop heb. Ik heb veel ORUN-cursussen gedaan en weet dat ik ook €60,- waard ben. Als ik het zo vertel is het eigenlijk gek dat ik mijn prijzen niet verhoog, maar ja, mijn klanten zijn mijn vrienden geworden. En buiten dat veel klanten mijn vrienden/vriendinnen zijn geworden, vind ik het heel leuk om mensen te helpen. Sommigen hebben een serieus probleem met hun paard waarvan ik weet dat ik ze kan helpen. Mijn prijs verhogen betekent voor hen dat ze dat probleem misschien niet opgelost krijgen. Ik sta er voor mijn klanten, maar ook vooral voor hun paarden!”

Moeder en onderneemster

“Naast ondernemer heb ik ook nog twee jonge kinderen. Dit maakt het ondernemerschap wel een stuk zwaarder! Ik werk vier lange dagen waarbij ik wegga als ze slapen en ook wanneer ik terugkom liggen ze al in bed. De drie dagen dat ik ‘vrij’ heb gebeurt het regelmatig dat ik toch nog een lesje geef of bezig ben met mijn administratie. Ik kan nu eenmaal slecht nee zeggen tegen mijn klanten. Ze gaan echt voor alles!”

Andere manieren zijn geen optie

“Ik heb wel eens nagedacht over het geven van lezingen/online trainingen. Maar ik ben niet technisch en vind dit ook niet leuk. Ik vind het juist leuk om mensen in het echt te zien! Wel zou ik graag clinics geven, maar ik vind dat ik hiervoor gevraagd moet worden en ga dit niet zelf organiseren.”

Susanne haar mening

Naar aanleiding van bovenstaand interview kan ik niets anders concluderen dan dat ik te maken heb met iemand die een passie voor paarden en haar klanten heeft! Economisch (en van een afstand gezien) is het zo simpel. Er is een wachtlijst en ze zou meer tijd voor haar kinderen willen. Als ze haar prijzen verhoogt, dan raakt ze misschien een paar klanten kwijt, maar heeft ze wel meer tijd en waarschijnlijk ook meer geld. Met dit geld kan ze sparen voor haar droom én ze heeft ook nog eens meer tijd voor haar jonge gezin! Het feit dat ze kan leven van haar paardenpassie én haar leuke klanten, maakt dat ze te veel met emotie betrokken is en daardoor niet zakelijk kan handelen. En precies dit is wat ik helaas bij bijna alle hippische ondernemers zie gebeuren. 

Geschreven door Susanne Blijleven-Bos. Eigenaresse van Paard en Winst (www.paardenwinst.nl), hippisch ondernemer en hobbyfokker. Doordat ik de cijfers van veel hippische ondernemers zie, weet ik dat er veel verborgen armoede is bij de ondernemers. Er moeten hogere tarieven komen, zodat ondernemers iets kunnen opbouwen (denk hierbij bijvoorbeeld aan pensioen of investeringen op het gebied van paardenwelzijn). Het gaat mij er niet om dat de ondernemer rijk wordt, maar wel dat de ondernemer een normaal (boven minimumloon) salaris ontvangt inclusief pensioenopbouw. Vandaar deze maandelijkse blog om hier meer inzicht in te geven!

PS Wil jij hieraan meewerken? Neem dan even contact met me op.