Jessica von Bredow-Werndl Dalera © DigiShots
Jessica von Bredow-Werndl Dalera © DigiShots

De invloed van muziek in de dressuur deel 2: kürmaker Mario Vleugels aan het woord

Dressuur Opvallend

In de tweede aflevering van onze serie over muziek in de kür op muziek, spreken we Mario Vleugels, een muzikant en componist met een unieke benadering van het creëren van muziek voor de kür in de dressuur.  Wat is zijn visie?

Advertisement

Muzikale vaardigheden

Van zijn activiteiten in bands tot zijn huidige focus op studio- en muziekproductie, heeft Mario veel ervaring in de muziekwereld. Mario’s overstap naar de dressuurwereld kwam 18 jaar geleden, toen dressuurruiter Tommie Visser hem benaderde voor het componeren van muziek voor zijn kür. Mario had zelf nog geen ervaring met de dressuur, maar Tommie legde hem alles uit. Deze samenwerking zorgde ervoor dat Mario zich toe heeft gelegd op het maken van kürmuziek, waarbij hij zijn muzikale vaardigheden begon te integreren in de wereld van de dressuur.

Unieke aanpak

In tegenstelling tot wat veel kürmakers doen: het samenvoegen van bestaande muziekstukken, kiest Mario ervoor om alle muziek zelf opnieuw in te spelen, wat resulteert in een harmonieuzere en meer samenhangende kür. Dit sluit aan bij de visie van Monique Peutz, die benadrukte hoe belangrijk het is om een muzikaal geheel te vormen. Mario voegt toe: “Door alles zelf in te spelen, kan ik een nummer compleet transformeren, zelfs een top 100 nummer krijgt een nieuwe dimensie met orkestarrangementen.” Mario vindt het componeren van geheel nieuwe muziek het leukst, vanwege de creatieve vrijheid die het biedt. “Het geeft mij de kans om iets unieks te creëren zonder vooraf bestaande associaties van de jury”, legt hij uit.

Succesfactoren voor goede kür muziek

We vroegen Mario wat succesfactoren zijn voor goede kürmuziek. Hij begint: “De muziek moet elke beweging begeleiden en accentueren, van schouderbinnenwaarts tot pirouettes. Dit helpt de ruiter met timing en maakt het voor het publiek duidelijker en mooier om naar te kijken. Goede kürmuziek begint bij de basis: het tempo moet nauwkeurig afgestemd zijn op de gangen van het paard. Dit is het allerbelangrijkste. Vloeiende overgangen in de muziek zijn ook heel belangrijk. De overgangen moeten synchroon lopen met de bewegingen en oefeningen van paard en ruiter, wat zorgt voor een mooie leidende kür en vloeiendheid in de hele kür.”

Zelfde instrumenten

Een consistent gebruik van een specifieke groep instrumenten doorheen de kür is een andere belangrijke factor. Dit zorgt voor een herkenbare en coherente muzikale lijn, wat helpt bij het creëren van een gevoel van eenheid en harmonie. “Niet alle kürbouwers gebruiken dezelfde set aan instrumenten door de hele kür”, zegt Mario. “Het nadeel van het niet gebruiken van dezelfde instrumenten door de hele kür is dat er een groot verschil kan ontstaan tussen bijvoorbeeld de draf en galopmuziek. Dan wordt het minder samenhangend.”

Keuze muziekstijl

Een andere cruciale factor is de keuze van muziekstijl. Deze keuze hangt nauw samen met de wensen van de ruiter en de kenmerken en beweging van het paard. Je kan zowel klassieke of popmuziek heftig maken of juist rustig. De ene ruiter wil voor een lichtvoetig paard wat stevigere muziek om het wat op te krikken, de andere ruiter wil bij een lichtvoetig paard juist ook lichtvoetige muziek. Dit is puur afhankelijk van de wensen van de ruiter. Dit sluit aan bij Monique’s woorden in het vorige artikel dat je bewust na moet denken over de soort muziek die je kiest en hoe dit het beeld van het paard kan veranderen. Het doel is om muziek te vinden die het paard en de ruiter nog beter laat uitstralen. Mario concludeert: “Over smaak valt niet te twisten. Juryleden zouden niet moeten oordelen over muzieksmaak, maar over hoe de muziek de prestatie ondersteunt.”

Tekst: Veroniek Pieper