Dinja van Liere (NED) - Hermes N.O.P.
The Dutch Masters 2023
© DigiShots
Dinja van Liere (NED) - Hermes N.O.P. The Dutch Masters 2023 © DigiShots DigiShots

De invloed van muziek in de dressuur deel 1: Monique Peutz aan het woord

Dressuur Opvallend

In de sierlijke wereld van de dressuur vormt de kür op muziek een fascinerend samenspel tussen ruiter, paard, en muziek. Om de invloed van muziek op de kür in de dressuur te verkennen, spraken wij met verschillende betrokkenen. Dit keer met Monique Peutz; een vooraanstaand jurylid, bondscoach en Grand Prix-amazone.

Advertisement

Meer dan het ritme volgen

Muziek in de kür op muziek doet veel meer dan alleen het ritme van het paard volgen. Monique benadrukt hoe belangrijk het is dat de muziek een ondersteunende rol speelt, door zowel het ritme als de bewegingen van het paard te versterken. “De juiste muziekkeuze kan een paard visueel versterken,” legt Monique uit. Een goed samenspel tussen muziek en beweging versterkt het paard en de choreografie. “Je moet het gevoel krijgen dat het paard beter gaat bewegen door de muziek.”

Strategisch gebruik van muziek

Monique onthult dat muziek strategisch kan worden ingezet om bepaalde kenmerken van het paard te benadrukken of te compenseren. “Voor paarden met een ‘zwaardere’ beweging kan een lichtere, meer vloeiende muziekkeuze de illusie van lichtvoetigheid creëren. Dit spel van perceptie is een kunst op zich en kan zorgen voor hogere beoordeling van paard en ruiter. De audiovisuele balans moet goed zijn,” haalt Monique een quote aan van collega-expert Jacqueline Vriese. Hier bedoelt zij mee dat de muziek en beweging goed bij elkaar aansluiten, waarbij het belangrijk is dat de muziek een uniform thema behoudt gedurende verschillende fasen van de Kür - om een samenhangende artistieke expressie te geven. “Kies dus niet voor een heel ander thema stapmuziek dan galopmuziek maar zorg dat het samenhangend is. Accentueer met de muziek ook goed de overgangen en bijvoorbeeld de keertwendingen en pirouettes.”

Choreografie

Een effectieve kür combineert strategisch geplaatste choreografie met passende muziek. Monique benadrukt het belang van een krachtige opening en een indrukwekkend slot. “Begin met de sterke punten van het paard en sterke muziek voor het binnenkomen en plaats de minder sterke elementen verder weg van de jury en in het midden van de kür” adviseert ze. “Eindig daarna weer met een sterk einde; technisch en muzikaal. Het laatste stuk onthouden de juryleden namelijk het beste en als je een goed einde hebt dan zullen ze jouw kur hoger waarderen aangezien ze de punten voor het artistieke gedeelte na de kür geven.” Dit, samen met het benutten van de volledige rijbaan en het handhaven van symmetrie in de kür, draagt bij aan een geordende en esthetisch aangename voorstelling.

Dont’s voor een goede kür op muziek

Monique waarschuwt voor het gevaar van overdreven technische complexiteit in de choreografie. “Te moeilijke lijnen en oefeningen kunnen leiden tot een minder harmonieus beeld,” waarschuwt ze. “Het wordt dan ook vaak een rommeltje. Dit kan ook gebeuren als de muziek niet goed met elkaar samenhangt. Maak het jezelf dus niet te moeilijk. Zorg voor een mooie samenhangende kür die niet te ingewikkeld is, maar goed aansluit op de muziek en symmetrisch is en mooi in elkaar overvloeit.”

Mario Vleugels

Muziek in de dressuur is meer dan alleen achtergrondgeluid; het is een cruciaal element dat de beoordeling van de kür van paard en ruiter groot kan beïnvloeden. Zoals Monique’s inzichten onthullen, vereist de creatie van een harmonieuze Kür zowel muzikaal inzicht als een diep begrip van de choreografie van de dressuur. Monique geeft het stokje door voor het volgende deel aan Mario Vleugels; een ervaren kürbouwer om zijn mening te geven over de invloed van muziek in de kür op muziek. 

Tekst: Veroniek Pieper