Afbeelding
Foto: Remco Veurink

Juridisch: Zadel past niet; wat doe je met de zadelmaker?

Algemeen
Advertisement
Iedere maand bespreken we op onze site een juridische vraagstelling uit de praktijk. In deze aflevering bespreekt juriste Kim Voskuilen de volgende vraag:  Sinds een aantal weken heb ik een nieuw zadel dat passend is gemaakt voor mijn paard. Tenminste, dat dacht ik. Hoe langer ik er mee reed, hoe meer verzet mijn paard ging vertonen. Op advies van mijn instructeur heb ik de zadelmaker weer gebeld. Deze heeft het zadel nagekeken, maar is van mening dat er niets mis is met het zadel. Omdat mijn paard er nog steeds niet beter onder loopt heb ik een andere zadelmaker naar het zadel laten kijken. Zij is van mening dat het zadel helemaal niet goed past, maar wel passend gemaakt zou kunnen worden. Wat nu? Wanneer je een zadel aanschaft dan koop je niet alleen een zadel waar jijzelf fijn in zit, maar wil je ook dat jouw paard zo makkelijk mogelijk onder het zadel kan bewegen. Hierbij is het van essentieel belang dat jouw zadelmaker je ook adviseert welk zadel goed ligt op jouw paard en indien nodig nog wat kleine aanpassingen doet zodat het zadel perfect ligt. Wanneer het zadel niet goed ligt, is niet voldaan aan de koopovereenkomoest en is sprake van non-conformiteit. De zadelmaker heeft dan een zogenoemde wanprestatie geleverd en zal deze moeten herstellen.

Klachtplicht

Van belang is dat wanneer je tot de ontdekking komt dat het zadel niet goed ligt, je zo snel mogelijk de zadelmaker op de hoogte stelt. In de wet wordt dit ook wel ‘klagen binnen bekwame tijd’ genoemd. Bij een consumentenkoop wordt in principe twee maanden als bekwame tijd aangehouden. Dit betekent dat je binnen twee maanden na ontdekking de zadelmaker op de hoogte moet hebben gesteld. Wanneer je dit niet doet, verlies je de kans om een beroep te doen op de non-conformiteit.

Termijn ontdekking

Ook is relevant wanneer het probleem zich voordoet. Ontdek je na twee weken al dat het zadel niet goed past of is dit pas na één jaar? Bij consumentenkoop, zoals in een eerder artikel uitgebreider besproken, wordt een zadel vermoed niet conform de overeenkomoest geleverd te zijn, als het gebrek zich binnen zes maanden na aankoop openbaart. Het is dan aan de zadelmaker om aan te tonen dat het zadel wel voldeed bij de levering. Met zadels is dit punt vaak lastig. natuurlijk kan het overduidelijk zijn dat het zadel een fabricagefout heeft, de zadelmaker het zadel verkeerd heeft aangemeten of dat de boom gebroken is. Maar een paard is geen dag hetzelfde. Een paard kan ineens veel dikker of dunner zijn geworden of door zijn jonge leeftijd in korte tijd veel bespiering erbij gekregen hebben waardoor het zadel dat eerst perfect lag, nu heel slecht ligt. Je kan niet van een zadelmaker verwachten dat hij iedere twee maanden jouw zadel kosteloos aanpast omdat je paard weer in bespiering is gegroeid. Het is dus van belang om na te gaan waarom het zadel niet meer past: lang niet alles is de zadelmaker aan te rekenen. Voor zowel de zadelmaker als de koper is het nuttig om het paard op te meten, zodat veel makkelijker is vast te stellen of het paard in korte tijd qua bespiering of vetpercentage is veranderd.

Ingebrekestelling

Als je de zadelmaker wil aanspreken op zijn wanprestatie, dan is het van belang de zadelmaker in gebreke te stellen. Dit houdt in dat je de zadelmaker schriftelijk op de hoogte stelt van het gebrek en je stelt een redelijke termijn waarin hij het gebrek moet herstellen. Er zijn uitzonderingen op deze regel, maar om het overzichtelijk te houden laat ik deze mogelijkheden in dit artikel buiten beschouwing. Wanneer de zadelmaker geen gehoor geeft aan de ingebrekestelling, dan kan de overeenkomoest na de gestelde termijn ontbonden worden en zal de zadelmaker het aankoopbedrag terug moeten betalen. Uiteraard zal het zadel dan teruggegeven moeten worden aan de zadelmaker.

Aansprakelijkheid schade

Indien het paard schade heeft opgelopen door het slecht passende zadel, dan kunnen deze kosten verhaald worden op de zadelmaker. Het is hierbij wel van belang dat duidelijk vast komt te staan dat de schade inderdaad veroorzaakt is door het zadel. Dit kan bijvoorbeeld door een dierenartsenverklaring. De medische kosten zullen snel voor vergoeding in aanmerking komen. Schade geleden door het niet kunnen rijden, wordt lastiger te verhalen op de zadelmaker.

Conclusie

Een zadelmaker heeft de verplichting jou een goed passend zadel te leveren. Gebeurt dat niet, dan is de zadelmaker verplicht alles in het werk te stellen om alsnog een goed passend zadel te leveren. Dit kan inhouden dat het zadel wordt aangepast of dat er een geheel nieuw zadel wordt geleverd.

Zadelboom gebroken

Het komt met enige regelmaat voor dat de boom in een zadel is gebroken. Dit valt de eerste jaren binnen de garantie en de boom zal dan kosteloos vervangen moeten worden. Let hierbij wel goed op. Ik heb al meerdere zaken gezien waarbij de boom vervangen was en er meteen ook nieuwe singelstoten op waren gezet. Dit was zonder overleg gebeurd, maar er werd wel een factuur voor opgemaakt. Deze factuur hoef je niet te betalen. Als er vooraf niet duidelijk is gecommuniceerd dat de singelstoten ook meteen vervangen (moeten) gaan worden, dan kan je niet verplicht worden deze kosten te betalen. Dit artikel is geschreven door Kim Voskuilen van het Hippisch Loket. Voor meer informatie kun je contact opnemen via info@kimvoskuilen.nl of bezoek de website: www.hippisch-loket.nl. Foto: Remco Veurink [adrotate group=”17”]