Afbeelding

Winter? Ja, doe maar?!

Algemeen Opvallend

Eerlijk is eerlijk: we hebben een hekel aan het winterse weer. Sneeuw, kou en gladheid houden de paarden (vaak) op stal en maken het stalwerk een crime. Maar zijn er ook redenen om het koudste seizoen te omarmen? 

Voordelen van de winter

1. De winter is ideaal om op de training te focussen of een nieuw paard beter te leren kennen. Je kunt -als je tenminste beschikt over een bak met een goede bodem- aan de gang met je paard aan de (dubbele) longe of de sleep. 

2. Wat is er heerlijker dan na een natte en winderige rit weer thuiskomen en genieten van een hete douche of bad? Dat weet je dan extra te waarderen. 

3. Die wolkjes uit de neus van je paard, op een koude vroege winterochtend. Die ochtenden dat zijn adem zich vermengt met die van jou.

4. Ook een geschoren en lekker ingepakt paard (onder zijn nieuw aangeschafte winterdeken), in een box met een fijn schoon strobed doet je goed. Nou ja, voor zolang het duurt dan, die smetteloze stal. 

5. Als je dan toch indoor wedstrijden ment in de winter: denk aan die gezellige competities, waar je jezelf kunt trakteren op hete chocolademelk. 

6. Lange ritten, als dan toch een keer een waterig zonnetje het wolkendek doorbreekt.

7. Winter? Shoppingtime! Eindelijk mag je jouw garderobe en die van je paard weer eens aanvullen.

Maar toch... die nadelen...

Het was even zoeken om zeven leuke dingen te bedenken over winter en paarden houden. Gemakkelijker is het om de nadelen op te sommen. Overal modder, op je paard, op de deken, op jezelf. De ideale warme kleding heb je ook nog niet gevonden. Grotere kans op mok bij paarden die daar gevoelig voor zijn. Erger nog dan modder: sneeuw en ijs; je kunt niet eens de deur uit! Ijs op het drinkwater. Voorzichtig als je het breekt; nooit met blote handen! Handen als ijsklompjes, altijd maar die koude handen. Gelukkig dat er na elke winter weer een voorjaar volgt! 

Bron: Horseandhound/Hoefslag 

Foto: Remco Veurink