Afbeelding
Foto: Wikipedia

Consumentenbescherming wellicht grote financiële gevolgen voor de (internationale) paardenhandel

Algemeen
De professionele verkopers van paarden en pony's gaan gebukt onder de huidige Consumentenbescherming, zoals deze in de EU-lidstaten van toepassing is. Deze consumentenbescherming kan voor de professionele verkopers grote financiële gevolgen hebben. Er kan nog wat aangedaan worden, maar dan is er snel actie nodig.

Verkoop door professional aan consument

Deze Consumentenbescherming komt onder andere er op neer dat bij verkoop van een paard of pony door  een professional (een partij welke beroeps- of bedrijfsmatig bezig is met de verkoop van paarden en pony's) aan een consument, wordt vermoed dat gebreken die zich binnen zes maanden ní¡ aflevering openbaren al aanwezig waren bij de levering. Hieronder vallen ook gebreken die acuut zijn ontstaan, bijvoorbeeld door een misstap of val.

Risico voor verkoper

Wanneer de professionele verkoper dan het tegendeel niet aannemelijk kan maken (in de volksmond: kan bewijzen,) blijft dit gebrek voor risico van de verkoper. Deze dient dan vaak het paard terug te nemen en zelfs schadevergoeding aan de koper te voldoen. De geschetste situatie is door vrijwel alle EU-lidstaten in de wetgeving opgenomen. Ook in Nederland passen de rechters dit uitgangspunt toe! Zelfs in het geval van blessures welke acuut kunnen ontstaan, zoals bijvoorbeeld een peesblessure, moet de professionele verkoper bewijzen dat deze blessure op het moment van de levering niet bestond.

Ongewenste handelsrisico's

De jurisprudentie van Nederlandse rechters waarbij een omvangrijke vordering van de kopende consument wordt toegewezen is talrijk. Ook omdat de Faculteit der Diergeneeskunde in Utrecht het gebleken gebrek niet altijd wetenschappelijk kan dateren van voor of na de levering van een paard of pony.  Dit soort handelsrisico's zijn bij de verkoop van paarden natuurlijk niet gewenst. lmmers, een consument kan ook zo met een paard omgaan dat het blessures gaat vertonen. De verkoper valt dan niets te verwijten, maar toch draait de verkoper wel voor de kosten op. Daarnaast heeft elk dier een eigen energie en kan hij spontaan ziektes of gebreken oplopen. Daar kan de verkoper op dat moment natuurlijk niets aan doen, maar hij kan wel voor de kosten opdraaien.

Garantietermijn van 6 naar 12 maanden

Op 1 januari 2022 zullen nog een aantal verdergaande dwingendrechtelijke Consumentenbepalingen in de wetgeving aangepast worden en van kracht worden. De meest vergaande wijziging betreft die van de verlenging van de garantieperiode van zes maanden naar minimaal twaalf maanden. Dit betekent concreet dat de professionele verkoper het risico loopt dat de consumentkoper zelfs aan het einde van dat jaar kan zeggen: "Mijn paard is kreupel, ik kan hem daarom niet meer rijden en/of op wedstrijden uitbrengen. Neemt u het maar terug, ik heb recht op terugbetaling van de koopsom". Vrijwel iedereen in de paardensport zal begrijpen dat dit de professionele handel in paarden en pony's aan consumenten niet zal bevorderen.

Actie geboden

De lidstaten mogen de garantietermijn zelfs opschroeven naar twee jaar. De Nederlandse regering heeft nu besloten om voor de "minimale" termijn van twaalf maanden te gaan. De Europese richtlijn bepaalt echter wel dat de Lidstaten er ook voor kan kiezen om de koop van levende dieren uit te sluiten. ln het wetsontwerp voor Nederland wordt hier niet voor gekozen! Schelstraete advocaten vermoedt dat de paardenhandel in Nederland en haar belangenorganisaties inclusief KWPN en de overige stamboeken een kans laten liggen. Het wetsontwerp moet nog naar de Tweede Kamer, dus actie is nu geboden. Wil men de al in moeilijkheden verkerende paardenhandel op terechte gronden steunen. Voor meer informatie of vragen kunt u contact opnemen met Schelstrate advocaten. Bron: Perbericht Schelstraete advocaten [adrotate banner="973"]