Janneke Boonzaaijer heeft het pensioen van haar toppaard Champ de Tailleur aangekondigd.
“Met pijn in mijn hart, maar ook met enorme trots, kondig ik het afscheid van Champ de Tailleur aan uit de topsport”, zo vertelde ze op social media. “Op 19-jarige leeftijd is Champ mij absoluut niets meer verschuldigd. Ik vind het belangrijk dat hij met pensioen gaat terwijl hij nog gezond, fit en gelukkig is. Ik heb altijd gezegd dat hij zelf zou aangeven wanneer het genoeg was en voor mijn gevoel is dat moment nu aangebroken. Nu mag hij genieten van het pensioen dat ik hem zo gun en dat hij meer dan verdient.”
“Ik ben ongelooflijk dankbaar voor alles wat dit bijzondere paard mij heeft gegeven. Het vertrouwen dat we in elkaar hadden is een gevoel dat ik nooit zal vergeten en de herinneringen die we samen hebben gemaakt, zal ik voor altijd koesteren. Champ heeft mij naar meerdere kampioenschappen gebracht, maar bovenal naar twee Olympische Spelen, met als hoogtepunt een plaats in de top 10 tijdens de Olympische Spelen van Parijs 2024. En als kers op de taart wonnen we in 2025 de prestigieuze Indoor Cross Country in Genève.”
“Ik wil iedereen bedanken die deel heeft uitgemaakt van Champs reis en carrière. Jullie weten allemaal wie jullie zijn, maar een speciaal woord van dank gaat uit naar zijn eigenaren, Lieke van der Werf en Hetty Roozendaal, die mij het vertrouwen hebben gegeven in wat uiteindelijk echt ‘ons paard van ons leven’ werd. En natuurlijk gaat mijn allergrootste dank uit naar Champ zelf. Wat ben jij een ongelooflijk paard. Dank je wel voor elke les, elk avontuur en elk onvergetelijk moment. Het was een voorrecht om samen met jou over de mooiste en meest prestigieuze wedstrijden ter wereld te mogen vliegen. Ik hou van je!”