Afbeelding
Foto: nhphoto

Imke Schellekens-Bartels: ‘TC Eduard kent alle onderdelen van de Grand Prix’

Dressuur

€˜Ongelofelijke inzet en karakter'

Imke Schellekens-Bartels kwam afgelopen weekend aan de start met TC Eduard (v. Vivaldi) bij de subtop wedstrijd in Assen. De eerste dag behaalde ze de 3e prijs met 67,43%. De dag erna deed ze er een schepje bovenop, resulterend in een 2e plaats met 69,78%. €˜Het is heel fijn om op een nationale wedstrijd twee dagen achter elkaar te kunnen rijden,€˜ vertelt Schellekens-Bartels. €˜De eerste dag was ik niet tevreden met hoe ik reed,' gaat de amazone verder. €˜Eduard was voordat we vertrokken echt super goed in vorm en ook bij het losrijden liep hij fijn. In de proef ging ik wat terughoudend rijden, waardoor de proef minder vloeiend werd en alle puzzelstukjes net niet helemaal op zijn plaats vielen. De dag erna reed ik minder terughoudend, wat direct resulteerde in een hogere score.' €˜Ik neem Eduard graag mee op wedstrijd: hij is makkelijk en rustig en blijft altijd voor je werken. In mei heb ik hem voor het laatst gestart, in Liempde was dat toentertijd. Sinds die wedstrijd heb ik hem niet meer uitgebracht en zijn we gestaag door blijven trainen thuis. TC heeft een ongelofelijke inzet en karakter en gaat echt voor me door het vuur. Het is een paard dat echt voor me vecht.' €˜De afgelopen tijd is hij vooral sterker geworden. We zijn nu bezig met de piaffe en passage, wat hij goed doet, maar ik merk dat ik niet te snel met hem moet opbouwen. Hij heeft in het verleden veel tijd nodig gehad om te groeien. Nu hij sterker wordt, worden de oefeningen voor hem makkelijker. Ik moet hem wel de ruimte blijven geven om zich te ontwikkelen.' €˜Eduard is een paard dat niet elke 2 of 3 weken op wedstrijd moet. Hij kent alle onderdelen voor de Grand Prix en heeft niet veel wedstrijden nodig om zich te ontwikkelen. Wel heeft hij tijd en rust nodig om nog wat sterker te worden.'

Bondscoach

3 weken geleden werd bekend gemaakt dat Schellekens-Bartels de nieuwe bondscoach voor de pony's en de children wordt. €˜Dit was eigenlijk niet mijn planning. De vraag om dit te doen kwam als een verassing. Na een paar dagen nadenken besloot ik om de uitdaging aan te gaan. Het is nog wel allemaal vrij nieuw: ik heb de jeugd zelf nog niet persoonlijk gesproken. Binnenkort is er een kaderbijeenkomoest, waarin de definitieve wedstrijdplanning van de ruiters besproken wordt. Daarnaast zal ik de kadertrainingen over gaan nemen en de jeugd begeleiden in hun leerprocessen.' €˜Momenteel ben ik al trainer en coach, wat ik erg fanatiek doe. Ik heb erg veel zin om nu ook een onderdeel van de opleiding van de jeugd te mogen zijn, dat ik heb ik nog nooit echt gedaan. Ik hoop dat ik de jeugd een stuk begeleiding kan geven om een mooie basis te leggen voor de ruiters en hun pony's. Zij zijn de afgelopen jaren zeer succesvol geweest, dus ik hoop dat we die successen voort kunnen blijven zetten,' sluit Schellekens-Bartels af.   Bron: Hoefslag / Overname zonder bronvermelding en toestemming via webredactie@mediaprimair.nl niet toegestaan Foto: nhphoto