Btw-verhoging en de paardensector: hoe jij én je klant in 2018 nog kunnen profiteren

Algemeen
Advertisement
Het lage btw-tarief gaat in januari 2019 van 6% naar 9%, voor ondernemers in de paardensector zal deze verhoging ook merkbaar zijn. Waar kun je je op voorbereiden en hoe kunt je in 2018 nog last minute slim profiteren van het lage tarief? Dick Bos, accountmanager en adviseur Paardenhouderij bij Accon avm beschrijft het in zijn Blog. Vooral manegebedrijven, opfokbedrijven, handelaars in fokmerries en dekhengsten en pensionhouders krijgen met het nieuwe tarief te maken. Het is belangrijk om uw administratie op orde te maken en de huidige tarieven tegen het licht te houden. De volgende stappen kunt u nu al voorbereiden.

1. Maak uw administratie op orde

De btw-verhoging betekent veranderingen in de administratie. Het lage tarief van 9% moet doorgevoerd worden, maar houdt ook rekening met de facturatie rond de jaarovergang en de btw-aangifte. Uit de boekhouding moet daarnaast blijken wat er dit jaar nog tegen het lage tarief verkocht is en hoeveel btw-afdracht dat heeft opgeleverd.

2. Denk na over tariefverhoging

Is er ruimte om zelf de kosten te dragen, of gaat de verhoging van het btw-tarief in jouw onderneming noodgedwongen gepaard met een algemene tariefverhoging? Daarnaast is het goed om ook te bedenken welke tariefverhoging wenselijk zou zijn. Communiceer dit tijdig en duidelijk naar jouw klanten. Bij de consument is er logischerwijs sprake van opstandigheid, omdat het er in eerste instantie op lijkt dat dat zij door de btw-verhoging meer moeten betalen. Echter zal het hun per saldo weinig schelen. De inkomstenbelasting wordt namelijk tegelijk met de btw-verhoging verlaagd, wat het verschil onder de streep compenseert. Dat is voor de consument nog niet tastbaar, maar de volgende tip kan zeker helpen om huidige klanten ook in 2019 aan je te binden.

3. Profiteren in 2018

De Belastingdienst zal volgend jaar niet naheffen op in 2018 betaalde diensten, die pas in 2019 plaatsvinden. Dit geeft de mogelijkheid om hier dit jaar nog van te profiteren. Bied uw klanten bijvoorbeeld de mogelijkheid om voor 2019 al vooruit te betalen. In de vorm van een eindejaaractie of het aanbieden van een strippenkaart voor diensten in 2019. Als zij voor 31 december 2018 betalen, kan dat nog tegen het tarief van 6%. De klant profiteert én u heeft alvast een financieringsvoordeel.

Europees plan

De verhoging is onderdeel van een groter Europees plan, om uiteindelijk één btw-tarief in heel Europa te kunnen hanteren. Dit levert uiteindelijk handelsvoordelen op, zoals dat ondernemers zich dan niet meer met een btw-nummer in alle lidstaten hoeven te registreren. Om dit te kunnen bereiken worden nu de stap voor stap de eerste maatregelen getroffen.   Bron: Blog Dick Bos Foto: