Afbeelding

De Toppers in Concert: ‘Jeroen van der Boom op paard van Sinterklaas’

Algemeen

Ritje in het bos

Gisteravond was het eerste concert van De Toppers in de Amoesterdam Arena. Het thema 2017 is ‘Wild West, Thuis Best’ en paarden mogen dan uiteraard niet ontbreken. Deze zijn afkomoestig van Koetsencentrale Jacob van den Broek uit Uithoorn. Op hun Facebook pagina is te lezen: €˜Het dak eraf in de Amoesterdam Arena. Echt kikken. Super trots op mijn paarden en mensen.' Enthousiaste eigenaar Jacob van den Broek: €˜We hebben natuurlijk al een generale gehad en hebben vooraf heel veel geoefend, zodat we rustig konden opbouwen. Ik zeg gewoon tegen de mannen: probeer net te doen of al die mensen niet bestaan. Doe net of je een ritje in het bos aan het rijden bent, niks meer en niks minder!'

Paard van Sinterklaas

Alle vijf de paarden komen van Koetsencentrale Van den Broek. De dieren zijn heel wat gewend. Ze worden voor veel feesten en partijen ingeschakeld. Ook bij multiculturele feesten waar veel lawaai, muziek, dans en bijvoorbeeld confettikanonnen aan te pas komen. Ze worden niet alleen ingezet bij koetsverhuur: nu zijn er dus ook drie bij de Toppers onder het zadel. €˜Leuk om te vermelden is dat Jeroen van der Boom gisteravond met het officiële paard van Sinterklaas mocht pronken. Dit paard is natuurlijk niet meer zo snel onder de indruk, daar gaan we ook mee de jaarbeurs naar binnen. De schimmel heeft zoveel ervaring, is heel rustig en hij krijgt dan ook geen extra training voor de intocht van de Sint. Voor ons is het niet de eerste keer dat we zoiets als dit concert doen, het risico zou immers veel te groot zijn', aldus Van den Broek.

Gehoorbescherming

‘Er was geen enkel incident, het ging helemaal goed. Ze waren gewoon super braaf. Het enige wat wij doen is een gehoorbescherming die geluiden tot 50% reduceert. Dat doen we uiteraard voor hun welzijn. De paarden worden niet platgespoten en dan hupsakee bij de Arena binnen, dat werkt gewoon niet. Ze moeten tenslotte ook een prestatie kunnen leveren’, voegt hij er nog aan toe.

Ogen van de paarden

Met kritiek over het gebruik van paarden voor dergelijke evenementen kan Van den Broek goed omgaan. €˜Ik snap best dat er mensen zijn die er een specifieke mening over hebben. Ik heb in al die jaren geleerd naar de ogen van de paarden te kijken en die waren gewoon volledig op rust. Die dieren hebben er helemaal geen last van want ze zijn, zoals eerder gezegd, heel wat gewend. De paarden gebruiken we beroepsmatig. Een van de schimmels is 19 en loopt al 15 jaar mee, die weet niet beter. Als het niet goed met de beestjes ging, zouden ze het toch niet zo lang volhouden, dan zouden ze na een jaar al op zijn van de stress.'

Professioneel

Van den Broek benadrukt nogmaals dat ze niets overvragen en de paarden steun hebben aan elkaar, aan de begeleiders en dat de ze geen enkel nadeel ondervinden. €˜We lopen rustig naar binnen en als we €˜ho' zeggen beweegt er geen eentje meer. Ik zie meer dierenleed soms bij de amateurs in de sport. Bij ons gaan de dieren heel lang mee. Na afloop, als ik ze ga voeren, staan ze weer net zo rustig te eten als altijd. Een paard met stress laat zijn eten dan echt wel staan! Ik kan me heus wel voorstellen dat mensen een verkeerde indruk hebben maar wij gaan hier heel professioneel mee om en het welzijn van onze paarden komt niet in gevaar.’ Klik op onderstaande link voor video van binnenkomoest Amoesterdam Arena. http://https://www.facebook.com/koetsencentrale/videos/827732917387008/ Bron: Hoefslag, overname zonder bronvermelding niet toegestaan Foto: Youtube [adrotate group=”21”]
Afbeelding