Afbeelding

Hopoti-oprichter Ville Salonen: 'Er is zoveel winst te behalen!'

Algemeen
Advertisement
In 2016 ontstond bij Ville Salonen het idee om een online tool te ontwikkelen die hippische bedrijven zou kunnen helpen met hun stalmanagement en het stroomlijnen van hun betalingen. Ville Salonen was een dag weg met vrienden toen zijn dochter hem belde om te vragen of hij contact wilde opnemen met haar manege: ze kon niemand te pakken krijgen om een les af te spreken. Ville stuitte op hetzelfde probleem. 'Frustrerend! En je kunt niemand de schuld geven; op een manege of welk paardenbedrijf dan ook is er bijna nooit iemand beschikbaar die de telefoon continu kan beantwoorden. Jammer, want de kans bestaat dat je klanten misloopt.'

Kijken naar andere branches

Hopoti werkte jarenlang aan de ontwikkeling van het systeem, met feedback van standhouders en ruiters. De Finse paardensportfederatie leverde ook waardevolle input. Minna Peltonen is het aanspreekpunt voor hippische ondernemers en helpt hen onder andere met hun branding en het vergemakkelijken van hun bedrijfsvoering. 'Hopoti past bij de ontwikkeling van de paardensport in Finland: het niveau van de ruiters en de instructeurs verbetert, er wordt geïnvesteerd in goede paarden. Het is '“ net zoals elders in Europa '“ lastig om het hoofd boven water te houden in deze branche. Elke kans om het runnen van hun bedrijf simpeler te maken, zou moeten worden aangegrepen. Hopoti heeft gekeken naar andere sectoren, zoals het toerisme, waar online reserveren al tientallen jaren gebruikelijk is. Betalingen vinden plaats via Hopoti, zonder externe links naar betaalsites. Binnengekomen bedragen kunnen geïmporteerd worden naar bijvoorbeeld Excel, waardoor het genereren van financií«le overzichten voor de boekhouding een peulenschil is.'

'Efficií«ntere geldstromen'

Cecilia Gundersby nam twee jaar geleden Stal Solbacka over. Er werd fiks geïnvesteerd in het verbeteren van de stallen, de aanleg van de all weather bodem en betere paarden. 'We besloten ook te gaan werken met Hopoti, vooral om de betalingen en indeling van de lessen met onze zestien manegepaarden efficií«nt te laten verlopen. Heeft er iemand afgezegd, dan ontvangen de klanten die wat betreft niveau in aanmerking komen voor die vrijgekomen plek automatisch een bericht. Op die manier komt bijna elk paard aan zijn twee of drie lessen per dag. Is een paard tijdelijk niet inzetbaar, vanwege een blessure of vakantie, dan geven we dat aan in het systeem. Elke dag printen we via Hopoti de lesindeling uit; die komt op het prikbord te hangen. De service van Hopoti is geweldig; heb ik een vraag of idee, dan krijg ik supersnel antwoord.' Heel handig is ook het Horse Care-gedeelte, waarin bijzonderheden van elk paard ingevoerd kunnen worden, zoals gegevens over hoefsmid, tandarts, dierenarts, les- en wedstrijdschema, training, kosten'¦

'Handig en makkelijk'

Aan klanten wordt gevraagd hun eigen profiel aan te maken in Hopoti. 'Het is een ontzettend fijne tool voor mij', vindt Satu Kantola. 'Ik werk onregelmatig; soms moet ik mijn les verplaatsen. Wil ik meer springlessen? Dan boek ik die in. Ik kan in Hopoti bekijken of we iets bijzonders gaan doen in de les. Heb ik een (andere) les aangevraagd, dan krijg ik een bevestiging per mail. Ik vind het leuk om een overzicht te kunnen bekijken van de paarden waar ik op gereden heb en wanneer. O ja, ook handig: heb ik een wedstrijd, dan kan ik ook die betalen via Hopoti, en hoef ik niet langs te gaan op het vaak drukke wedstrijdsecretariaat. Mijn vriend staat ook in het systeem, voor als ik er een keer afduikel en zijn hulp nodig heb. Wil ik in de vakantie een keer ergens anders paardrijden, dan kan ik op Hopoti zoeken naar maneges in die regio.'

Toenemende behoefte

Er zijn nu tachtig stallen en 20.000 ruiters in Finland die Hopoti gebruiken. Meer dan 300.000 transacties vonden plaats. Implementatie, updates en helpdesk zijn gratis. Ville Salonen: 'Hopoti heeft bewezen dat het niet alleen klanten gelukkig maakt, maar ook de bedrijfsvoering van de stallen verbetert. Hopoti helpt bedrijven meer te verkopen en hun personeel ook efficií«nter in te zetten. Een van onze klanten, met zo'n veertig paarden, vermeerderde de omzet met meer dan ‚¬ 40.000 in een jaar, met hetzelfde aantal paarden en personeel: de ‚¬ 40.000 was directe winst. Paardrijlessen worden nu gemiddeld dertig dagen van tevoren betaald (terwijl voorheen meer dan tien procent op de vervaldag nog niet voldaan was). Een andere stal kon een werknemer besparen door Hopoti te gebruiken: een besparing van meer dan ‚¬ 35.000 per jaar. De overweging om Hopoti te gebruiken gaat niet om hoeveel het kost, maar om hoeveel geld het voor je kan verdienen.'

'Hopoti kan het al!'

Ville: 'Vaak vertellen stallen dat ze dit soort systemen al kennen en dat ze veel vergelijkbare producten hebben gezien. '˜Maar ze werken niet in onze stal', wordt er dan gezegd. We vragen hen om ons vijftien minuten te geven om ons punt te maken. Wat er gebeurt, is dat we drie uur met elkaar praten. Dit komt omdat stallen enthousiast raken naarmate we meer toepassingen laten zien. De meeste suggesties die zij maken, hebben we al in Hopoti. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Hopoti in iets meer dan een jaar zo veel nieuwe stallen heeft verwelkomd in de familie.'

Naar een hoger niveau

Hopoti is op zoek naar pilotstallen in Nederland. Bent u een ondernemer die op de hoogte wil zijn van nieuwe ontwikkelingen en uw bedrijf naar een hoger niveau wil laten groeien? Misschien begint u net met uw bedrijf? Wij helpen u om uw bedrijf te laten groeien. Er gelden speciale tarieven voor pilotstallen. We zijn ook op zoek naar een vertegenwoordiger voor verkoop en ondersteuning voor Nederland. Je hoeft geen IT-expert te zijn (dat zijn wij), maar je moet wel over goede persoonlijke vaardigheden beschikken voor sales en klantondersteuning. Neem contact op met ville.salonen@hopoti.com of +358 40 835 8294. Meer over Hopoti: www.hopoti.com Dit artikel verscheen in Hoefslag 12/2019.