De Amerikaanse Linda Senser wordt in december 87 jaar oud. Intussen kreeg ze een nieuwe heup en heeft ze artritis en rugproblemen. Met skieën moest ze stoppen, maar ze rijdt al 68 jaar lang en is nog lang niet van plan om daarmee op te houden!
Linda Senser zit dus al bijna zeven decennia in het zadel. Ze werd in 1933 geboren in Alabama en op haar 18de woonde ze op een bergflank in Colorado. Daar begon ze te rijden, dankzij een paar cowboys uit Texas. In 1953 kocht ze Honey Pot, haar eerste paard. Sindsdien heeft ze meer dan 60 paarden gehad.
Het ging er anders aan toe dan we nu gewend zijn. Linda vertelt: ‘We brachten de paarden twee keer per dag naar een beek onderaan de berg, zodat ze konden drinken. In hun paddock hadden ze immers geen water. Cowboys waren er vroeger niet zo mee bezig of hun paarden wel vers water hadden. Paarden werden toen niet zo in de watten gelegd als nu. We hadden nooit een ziek paard, of eentje met koliek.’
‘80 kilometer per dag’
Paarden waren heel belangrijk in het leven van de familie. Ook toen Linda zwanger was, bleef ze rijden tot aan de bevalling. Linda gaf haar dochter ook dressuurtraining en leidde haar junior ponyclub naar de overwinning in een kampioenschap. Linda en haar man Rudy maakten samen kilometerslange buitenritten. Ze beleefde heel wat avonturen in het wilde Zuidwesten van Amerika. ‘We reden soms 12 uur per dag en legoeden zo meer dan 80 kilometer af.’
‘Correct rijden is mijn passie’
Linda was ook een van de oprichters van de Rocky Mountain Dressage Society. Ze heeft getraind bij heel wat bekende trainers, waaronder de Zweed Anders Lindgren. Hij was een officier in de cavalerie en reed ook op de Olympische Spelen. Ze zegt: ‘Ik heb er altijd van genoten om te zien hoe mensen de band met hun paard versterkten en hoe ze hun rijvaardigheid op een effectieve en veilige manier verbeterden. Correct rijden en dat nastreven is mijn passie. Ik heb elk mogelijk boek gelezen, heb video’s bekeken en heb heel wat koude winterdagen doorgebracht met het kijken naar elke beschikbare clinic.’
Rijden als remedie
Wanneer ze zoveel rugpijn heeft dat ze amper nog kan lopen, gaat ze paardrijden. Ze heeft immers ondervonden dat de pijn daardoor minder wordt. ‘Mijn rug heeft me de afgelopen jaren heel wat parten gespeeld. Ik stond dubbelgeplooid van de pijn en kon niet rechtop gaan staan of stappen. De beste remedie daarvoor is om op een paard te gaan zitten en een uurtje te gaan wandelen. Door de beweging van het paard wordt mijn rug dan losgemaakt, zodat ik weer kan stappen.’
‘Zelfvertrouwen dankzij Fell pony’
Linda is de afgelopen tien jaar een paar keer gevallen, maar ze is vastbesloten om te blijven vasthouden aan haar levenslange passie. ‘Paarden en dressuur zijn altijd enorm belangrijk geweest. Ik heb heel wat zelfvertrouwen verloren in de laatste paar jaar, maar ik heb nu een geweldige kleine Fell pony. Ze is ongeveer 1.30 meter groot. Niet zo groot, maar super om te rijden en mee om te gaan. Ik heb nooit opgegeven en mijn zelfvertrouwen groeit weer, dag per dag. Of ik er ooit aan zou denken om ermee te stoppen? Ik zeg altijd: ze zullen me samen met mijn paard moeten begraven!’
Wie wil genieten van een aantal foto’s van Linda te paard, kan die bekijken
op de website van de FEI.
Bron: FEI
Foto: archief
[adrotate banner=”975”]