Omega-3 vetzuren voor paarden

Omega-3 vetzuren voor paarden

0 1855

Zoals bij ieder levend wezen, is ook bij paarden de juiste balans tussen omega-3 (ALA, EPA en DHA) en omega-6 vetzuren (LA, linolzuur) van groot belang voor de gezondheid. De één is niet per se belangrijker dan de ander (omega-6 vetzuren zijn niet ‘slecht’); ze vervullen beide essentiële functies in het lichaam. Het absolute gehalte en vooral de balans tussen de twee is het meest belangrijk.

1. Van vroeger uit

In groenvoer (vooral vers gras) zit maar een kleine hoeveelheid vet, maar het vet dat erin zit, bestaat wel voornamelijk uit omega-3’s (vooral ALA) en bevat minder omega-6 vetzuren. Aangezien paarden als grazers zijn geëvolueerd, zijn ze aangepast aan een dieet dat rijk is aan omega-3’s. 

2. Huidige voeding

Tegenwoordig bestaat een dagrantsoen voor een aardig deel uit granen, in de vorm van brok, muesli, granenmix, etc. Het vet in granen bevat juist voornamelijk omega-6 vetzuren. Dit geldt ook voor plantaardige oliën zoals bijvoorbeeld zonnebloemolie en maïsolie. Een modern dagrantsoen kan dus zorgen voor een scheve verhouding omega-3 en -6, wat kan leiden tot verhoogde ontstekingsactiviteit, verminderde vruchtbaarheid, een hyperactief immuunsysteem, etc.

3. Wat is de juiste verhouding?

Het is nog niet vastgesteld wat de meest ideale balans tussen omega-3 en -6 is voor paarden. Toch kan een rantsoen aangevuld met extra omega-3’s (uit lijnzaadolie (ALA) en/of visolie (DHA en EPA)) een aantal gezondheidsvoordelen hebben. Voorbeelden hiervan zijn verbeterde vruchtbaarheid, verminderde allergische reacties en een verbeterde huid- en vachtkwaliteit. Een ratio om als richtlijn te gebruiken is 2-5:1 omega-3 tot omega-6.

Lijnzaadolie, visolie en sojaolie zijn rijk aan omega-3’s. Vooral lijnzaadolie is bekend voor gebruik bij paarden. Ga je meer vet aan het rantsoen van je paard toevoegen, trek dan een week of 2 uit om tot de uiteindelijke hoeveelheid te komen. De meeste paarden moeten wennen aan de smaak (vooral van visolie!); bovendien heeft het lichaam ook tijd nodig om over te schakelen op een nieuwe samenstelling.

Lees meer over omega-3 vetzuren bij zomereczeem.

Ir. Marike Jacobs (Voerconsultant & Columniste VoerVergelijk.nl)

Meer over de auteur: Marike Jacobs is afgestudeerd aan Wageningen Universiteit voor de masteropleiding Animal Nutrition en gespecialiseerd in paardenvoeding. Tijdens haar studie schreef Marike o.a. artikelen voor PaardenSport en verder werkt ze als stalmedewerker op een pensionstal. Mennen is haar favoriete tak van de paardensport, maar voeding en verzorging, en het waarborgen van de ‘happy athlete’ vanuit dat oogpunt, hebben de meeste aandacht.

VoerVergelijk.nl brengt iedere week op de site van de Hoefslag een voedingsverhaal met nuttige tips. VoerVergelijk is een onafhankelijke vergelijkingswebsite die is uitgegroeid tot een platform voor paardenvoer. Op VoerVergelijk kan een bezoeker paardenvoer zoeken, vergelijken en beoordelen. De database bevat alle paardenvoeders en supplementen die in Nederland en België verkrijgbaar zijn.

Vergelijkbare artikelen

duurzaam_paarden-houden duurzaamheid

0 248

Reacties