Blog Liz Barclay: Dressuur begint bij jezelf

Blog Liz Barclay: Dressuur begint bij jezelf

0 805
zadel balans
Foto: Remco Veurink

Bij dressuur denken we altijd gelijk aan het trainen van een paard, waarbij een goede balans een van de belangrijkste factoren is om resultaat te verkrijgen. Maar hoe kan een paard in een goede balans lopen als er meer dan 50 kilo niet goed in het midden of teveel voor- of achterover zit?

Wat is het effect van een ruiter wiens schouderbladen gespannen uit de rug steken of waarvan een heup hoger is dan de andere? Dressuur begint dus bij jezelf.

Vooral als je jong bent is het heel makkelijk om het zware werk op stal te onderschatten en belachelijk veel van je lichaam te eisen. Die jonge botten, gewrichten en spieren staan onder behoorlijk wat druk, en juist nu in de modderige herfst en de winter. Kruiwagens worden hoog volgestouwd om een extra gangetje naar de mesthoop te voorkomen en winterdekens voor binnen en buiten worden tig keer per dag met een enorme zwaai over de paardenrug gegooid.

Vroeger en nu

Fitness is in. Iedereen weet wat spinning is, er worden gewichten geheven en marathons gelopen. Wat een verschil tussen vroeger en nu. De ontwikkeling om fit oud te worden is vooral in de laatste tien jaar razendsnel gegaan.

Daarom is het, juist nu het zo makkelijk bereikbaar is, belangrijk om bijtijds te beginnen om goed voor je lichaam te zorgen en niet te wachten tot het lichaam stiekem begint te protesteren. Natuurlijk is voor sommigen een fitness work-out de beste oplossing. Maar als je als ruiter naast je rijden verder ook behoorlijk fysiek bezig bent, is het misschien beter om aan soepelheid en ontspanning door aanspanning te werken.

En het is echt niet oubollig om als jonge ruiter naar zoiets als een yogaklasje of pilates te gaan.

Alexander techniek

Na een redelijk lange revalidatieperiode na een rugblessure van een aantal jaren geleden attendeerde een vriendin mij op de Alexander Techniek. Een een-op-een methode waarbij je op zeer eenvoudige wijze opnieuw leert op een gezonde manier te gaan zitten, bukken en alle andere vrij banale dingen te doen waarmee we, als we het niet goed doen, onszelf kunnen beschadigen.

Jammer dat ik dat niet voor die blessure geleerd heb, dan had ik die niet alleen kunnen voorkomen maar ook veel eerder mooi op het paard gezeten en dus beter en effectiever kunnen rijden.

Waar zitten mijn zitbeenknobbels?

Om goed te kunnen rijden denkt men gauw aan fit en sterk zijn, maar dat zijn wij ruiters vaak al door onze levensstijl. Het verstandig loswerken in combinatie met balansoefeningen zet vaak meer zoden aan de dijk.

Juist ook te paard heb ik door de Alexander Techniek goed leren voelen waar mijn zitbeenknobbels zitten. Het heeft me een lichaam- awareness gegeven waar ik iedere dag weer de vruchten van pluk.

Het heet ook niet voor niks ‘techniek’, omdat je, als je de techniek eenmaal begrijpt na een aantal lessen, er zelf mee door kunt werken zonder iedere keer weer terug te hoeven gaan voor meer behandelingen.

Yoga is niet saai

Inmiddels ben ik begonnen met yoga en ben er achter gekomen dat ik zwaar onderschat heb wat dit voor je lichaam doet. Vooral voor de kernspieren van het lichaamscentrum, buik-, bekken- en ruggegraatspieren. Yoga is dus niet saai zoals ik jaren gedacht heb!

Daarbij leer je zoveel over je ademhaling, waar tussen de oefeningen door de tijd voor wordt genomen, om weer te ontspannen en nieuwe energie te creëren voor een volgende uitdaging.

Een prachtige combinatie dus voor de dressuurruiter, want juist de ademhaling is uitermate belangrijk bij de training van je paard. Denk aan ritme en overgangen.

Fitness met gevoel

De technieken die ik hier heb aangestipt, maken je niet alleen sterker maar leren je ook te voelen hoe je je lichaam moet gebruiken zonder er schade aan te berokkenen. Dat helpt je niet alleen op je paard, maar ook bij die zware kruiwagens (waar van af nu ietsje minder in gaat) en achter je bureau.

Het is fitness met gevoel en als jij de tijd neemt om te voelen hoe jijzelf beter in balans kunt leven, dan kun je ook beter voelen wat je paard nodig heeft om beter in balans te lopen.

Stoer genoeg

Wij leren alles over hoe belangrijk het is ons paard verstandig voor te bereiden met een goede warm-up voor we de zwaardere oefeningen gaan doen. Zelf zijn we vaak helemaal niet goed voorbereid om (vooral op een kouwe dag) lekker los op het paard te zitten.

In de paardenwereld is aan stoer gedrag geen gebrek. Het is gewoon een stoere sport en dus lijkt het me een goed idee om juist die andere kant van onze persoon te ontwikkelen door meer en beter te leren voelen.

Dat is niet alleen veel beter voor je lichaam maar ook voor jou als mens. Met als resultaat dat onze trouwe viervoeter je gauw zal laten merken dat hij het enorm waardeert. En dat kan jij dan weer goed voelen!

Liz Barclay

Foto: Remco Veurink

Vergelijkbare artikelen

Reacties