Daniëlle Kock
Daniëlle Kock Foto: Mirna Fotografie

Daniëlle Kock: “De online presentatie is echt het visitekaartje van een bedrijf”

Algemeen Hippisch ondernemen

In onze snel veranderende wereld is het voor ondernemers niet meer voldoende om een goed product of een goede dienst te leveren. Om tegenwoordig succesvol te zijn is het van groot belang dat bedrijven vindbaar zijn op internet en sociale media. Hoe ondernemers dit het beste kunnen doen legt Daniëlle Kock van DaKo Fotografie, professioneel fotograaf voor hippische ondernemers en adviseur op het gebied van online presentatie, in dit artikel uit. 

Advertisement

Websites 

“De online presentatie is echt het visitekaartje van een bedrijf. Mensen gaan met een bepaald doel via het internet opzoek naar een bedrijf die hen kan helpen. Bij een website is het ten eerste van belang dat hij goed vindbaar is. De zoekresultaten bovenaan in Google worden vaak het meeste bekeken. Hoe lager je website op de resultatenlijst staat, hoe kleiner de kans dat mensen uiteindelijk bij jou terecht komen. Verder is het bij websites belangrijk dat ze gebruiksvriendelijk zijn, snel laden en er professioneel uitzien. Denk daarbij aan het gebruik van tekst, kleur en foto’s. Heel veel factoren spelen een rol in de uiteindelijke beslissing van een toekomstige klant en een goede presentatie is daar één van. Een goede website kan bijdragen aan het vertrouwen dat mensen krijgen in een bedrijf.” 

Sociale media  

“Naast een website is sociale media tegenwoordig niet meer weg te denken. Mensen zoeken tegenwoordig niet alleen via een zoekmachine, maar schakelen ook over op deze media. Hier is je presentatie net zo belangrijk; wat voor foto’s laat je zien, wat voor tekst zet je erbij en laat je ook genoeg van jezelf zien. Mensen willen tegenwoordig een persoonlijke connectie kunnen voelen en je expertise leren kennen. Pas daarna geven ze bijvoorbeeld hun paard in vertrouwen in behandeling. Er zijn veel hippische ondernemers en de kans is groot dat er ondernemers zijn die hetzelfde aanbieden. Iedereen heeft zijn eigen werkwijze en daarin zijn ondernemingen uniek. Uiteindelijk kiezen mensen een onderneming waar ze een fijn gevoel bij hebben, dus het is super belangrijk om persoonlijk te blijven en een connectie te creëren met je doelgroep.” 

“De combinatie van deze twee aspecten, een website en sociale media, vind ik zo belangrijk. Een website is eigenlijk altijd vindbaar, maar bij sociale media is er meer onzekerheid. Een website biedt dus veel meer stabiliteit, waar sociale media meer afhankelijk is van het desbetreffende platform. Wel biedt sociale media echt de kans voor een persoonlijke connectie met je doelgroep. Daarom is dat ook zeker heel belangrijk.” 

“Probeer consistent aanwezig te zijn” 

“Probeer consistent aanwezig te zijn op sociale media. Je hoeft echt niet continu online te zijn, daar zijn hippische ondernemers vaak te druk voor, maar zorg er in ieder geval voor dat je dagelijks iets post in je feed of story. Zo blijf je onder de aandacht bij je doelgroep. Zorg daarbij ook voor afwisseling tussen bijvoorbeeld foto’s en filmpjes. Het is dan per onderneming verschillend welk platform het beste bij jou en je doelgroep past. Vraag bijvoorbeeld eens op stal aan je doelgroep van welke platforms ze gebruik maken, wanneer ze dit doen en wat ze daar graag op willen zien. Zo kan je een indruk krijgen van je doelgroep en hun voorkeuren.” 

Investeren in kwaliteit 

“Ik raad mensen altijd aan om te investeren in kwaliteit. De online presentatie van een bedrijf speelt zo’n grote rol in de besluitvorming van een klant dat het zonde zou zijn om daar geen werk in te steken. Tegenwoordig kunnen er prima foto’s gemaakt worden met een telefoon, maar het blijft een andere kwaliteit dan de foto’s gemaakt door een professionele fotograaf. Een fotograaf kijkt ook altijd vanuit een heel ander perspectief en legt details vast die jij als ondernemer misschien over het hoofd ziet. Juist deze details kunnen voor een potentiële klant van groot belang zijn. Daarom is het dan fijn om deze strategieën samen met iemand anders op te zetten. Daarnaast kun je veel tijd winnen. Je bent een paar uurtjes bezig met een fotoreportage en daarna kun je met een veelzijdige beeldbank van foto’s weken of zelfs maanden vooruit. Het is een investering die je op verschillende manieren snel terug kan verdienen.” 

“De ondernemer meer zichtbaarheid geven”  

“Ik wil ondernemers de mogelijkheid geven om zichtbaar te worden en omdat zij het nog niet zelf hebben kunnen bedenken ben ik de inspirator en leg ik het plaatje vast, met daarbij in het achterhoofd de doelgroep en natuurlijk welke belofte zij doen aan hun klanten. Door dit visueel te maken komt hun boodschap veel sterker over. Een mens wil graag lezen, maar het verhaal wordt sterker door een goed bedacht beeld. Want beelden zeggen duizend keer meer dan woorden.” 

Bron: Hoefslag, overname zonder bronvermelding én schriftelijke toestemming via hoefslag@mphorses.nl is niet toegestaan. 

Foto: Mirna Fotografie