Afbeelding

Column Magda Coppoolse: Voor en door leden

Algemeen

Magda Coppoolse

Advertisement
De Nederlandse paardensportbond KNHS is in het afgelopen jaar weer heel vaak over de tong gegaan en dat zal zeker niet voor het laatst zijn. Ik prijs me gelukkig dat ik lid ben van de grootste paardensportverening in Nederland. Een club die alles doet uit passie voor de sport en in het belang van haar leden. We zijn er bij de Voornruiters in geslaagd om een goed doordachte accommodatie neer te zetten. Deze is zelfs letterlijk gekopieerd in Hellendoorn. Daarnaast zijn we een bloeiende vereniging die succesvol is met de organisatie van evenementen. Dat succes komt niet alleen door die mooie accommodatie, maar vooral door de gastvrijheid, het denken in het belang van de paardensporters en een grote klantgerichtheid. En juist die dingen missen de meeste leden bij de KNHS. Als je de actuele beleidsplannen van de KNHS leest, gaat het vooral over efficiency, kostenbesparing en aandacht voor (topsport)prestaties. O ja en klantvriendelijkheid. Dat laatste is niet meer dan normaal en zou wat mij betreft klantgerichtheid moeten zijn. Het verschil? Klantgericht staat voor meedenken met je klant (lees: leden) en anticiperen op de wensen van die klant. En dat is nou precies waar het voor de doorsnee paardensporter aan ontbreekt in diens relatie tot de KNHS. Ik begrijp de sores die de KNHS heeft door het wegvallen van hoofdsponsor Rabobank en de complexiteit van het bedienen van zoveel paardensporters die ook nog eens heel veel verschillende disciplines beoefenen, waarbij het niveau zich uitstrekt van recreant tot Olympiër. Maar kom nu eens uit die ivoren toren, stop met het denken in allerlei bedrijfskundige modellen en ga in gesprek met je leden. En praat vooral met degenen die het grootste deel van je ledenbestand vormen. Dat zijn niet de trainers en de topsporters. Achterhaal waardoor verenigingen succesvol zijn en vertaal dat naar de KNHS als overkoepelende organisatie. Het recept van de Voornruiters is niet geheim. Wij hebben ons ambitieuze plan voor de toekomoest bijna klaar. Dat plan is gemaakt met de input van onze leden, want die staan centraal. Deze column verscheen eerder al in MenSport 9 van 2017. Bestel het magazine hier