Voorkomen dat ezelwagen door authentieke wielen zakt

Voorkomen dat ezelwagen door authentieke wielen zakt

0 138
Ezelwagen. Stichting Hippomobiel Erfgoed
© Stichting Hippomobiel Erfgoed

Op de website van Stichting Hippomobiel Erfgoed wordt regelmatig een verslag gepubliceerd over het Rijtuigproject Duivenvoorde. Van de wagens van Kasteel Duivenvoorde zag de ezelwagen er nog het beste uit: goed genoeg om alleen te conserveren. “We hadden al wel besloten dat de wielbanden er opnieuw om gekrompen moesten worden”, zegt projectleider Claas Conijn. 

Delen van de wielen vervangen

wiel ezelswagen
© Stichting Hippomobiel Erfgoed

Hij geeft aan dat conserveren geen zin heeft als het rijtuigje vroeg of laat door zijn authentieke wielen zakt. Vandaar dat de experts die de restauratie begeleiden de keuze maken om toch delen van de wielen te vervangen. Het oude materiaal blijft echter bij de wagen bewaard: om als referentiemateriaal te dienen in de toekomst. Het is echt oud, want de wagen is zo rond 1850 gebouwd.

Authentieke ezelwagen

En voor de rest mag het publiek straks gaan genieten van een authentieke ezelwagen: schoongemaakt, verrijdbaar en wel.

Klik hier voor het uitgebreide verslag en meer foto’s van het project

Bron: Stichtig Hippomobiel Erfgoed

Drie van de vier rijtuigen in het Rijtuigproject Duivenvoorde komen uit het beheer van Borg en Nationaal Rijtuigmuseum Nienoord en gaan over in langdurig bruikleen door Kasteel Duivenvoorde. Dit project is mede mogelijk gemaakt door Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Dioraphte, Stichting der Heerlijkheden Oosterland, Sirjansland en Oosterstein, Stichting Bredius en Stichting Bonhomme Tielens. De Stichting Hippomobiel Erfgoed begeleidt de uitvoering en verzorgt de communicatie.

Reacties