Verwaarloosde Shetlander ster van tranentrekkende commercial RSPCA

Verwaarloosde Shetlander ster van tranentrekkende commercial RSPCA

RSPCA

Een Shetlander, die tot aan haar buik in de modder is achtergelaten, is de aandoenlijke ster in tranentrekkende kerstcommercial van de RSPCA.

Tink

Het filmpje gaat over Tink. Een kleine pony die ervan droomt om een rendier te worden. De clip is bedoeld om aandacht te vragen voor hun ‘Stock the Sleigh for the RSPCA’- liefdadigheidsactie. Kleine Tink ontsnapt uit haar stal om cadeautjes uit te delen aan de andere dieren in de opvang. Als dank voor haar actie groeit Tink een gewei en zien we haar richting de horizon galopperen met niemand minder dan de Kerstman.

Dieren in nood

De RSPCA (Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals) is een liefdadigheidsinstelling die actief is in Engeland die dierenwelzijn bevordert. “Hopelijk inspireert deze video mensen om aan de dieren in nood te denken tijdens deze feestelijke periode. Tink was een superster op deze dag en we hopen dat haar hoofdrol ervoor gaat zorgen dat ze een nieuw thuis vindt voor de feestdagen,” aldus RSPCA-broadcast manager, Alan Laxton.

Zonder eten in de modder

De magische setting van de clip kon niet verder verschillen van de situatie waarin Tink is gevonden door RSPCA-agent Jo Story. De Shetlander werd ondervoed, hongerig aangetroffen in een diepe modderpoel. “Er is niemand gekomen die de verantwoordelijkheid voor haar nam, dus er is aangenomen dat ze is achtergelaten. Ze stond tot haar borst in de modder en het was voor haar onmogelijk om te bewegen,” zegt Story tegen Horse&Hound. “Er was geen eten, gras of andere voedingsbron. Alle voerbakken waren leeg en het veld stond compleet onder water. Ze had geen stro of comfortabele plek waar ze even kon rusten.”

Typische Shetlander

Tink is in haar periode bij de RSPCA helemaal bijgekomen van haar ervaringen. “Ze is een typische Shetlander. Ze houdt van eten, maar komt gemakkelijk aan. Dus we moeten haar dieet in de gaten blijven houden.”

Levensreddende middelen voor dieren in nood

De Stock the Sleigh-campagne is er om levensreddende middelen voor dieren in nood in te zamelen. De liefdadigheidsinstelling verwacht dat er ongeveer 10,000 kwetsbare dieren moeten worden opgevangen. Verleden jaar ontving de organisatie op eerste kerstdag 934 telefoontjes. Het hoogste aantal in vijf jaar tijd.

 

 

Bron: Horse&Hound

Foto: Remco Veurink

Reacties