Waar moet je op letten als je weer gaat paardrijden na een...

Waar moet je op letten als je weer gaat paardrijden na een bevalling?

0 7416
paardrijden na bevalling
Doordraver maakt een buitenrit over de Veluwe

Een zwangerschap en bevalling is een aanslag op het vrouwelijk lichaam. Er wordt dan ook aangeraden om een bepaalde periode rust te houden, voordat je als nieuwe moeder weer begint met (intensief) te sporten. Dit is niet anders als je weer gaat paardrijden na een bevalling. 

Hoewel de meeste amazones na hun bevalling ergens weer staan te popelen om weer in het zadel te klimmen, er wordt aangeraden om zeker zes tot acht weken te wachten voordat je weer met paardrijden begint. Dit heeft niet alleen met een gebrek aan conditie en eventuele hechtingen te maken, maar ook je buik- en bekkenbodemspieren hebben wat te verduren gehad tijdens de bevalling met als voorafgaand; een zwangerschap.

Paardrijden na een bevalling. Waar moet je rekening mee houden?

Desondanks lijkt zes weken voor de gemiddelde nieuwbakken moeder en amazone bijna een eeuwigheid en lang niet iedereen houdt zich netjes aan de zes weken ‘rust’ die hen wordt geadviseerd. Hoe dan ook: er komt een bepaald punt dat je weer in het zadel stapt, maar waar moet je rekening mee houden en hoe kan je jezelf het beste voorbereiden?

Je zal weer op moeten bouwen

Ongeacht of je tot op de dag van je bevalling nog hebt gereden, twee dagen post-bevalling weer in het zadel zat of een aantal maanden ‘uit de running’ bent geweest. Je zal merken dat je niet direct op het niveau zit wat je van jezelf gewend bent. Dit kost, zoals bij elke andere sport, tijd en het is dan ook belangrijk om je lichaam die tijd te geven om zich wederom aan te passen. Wees niet te hard voor jezelf als het allemaal niet gaat zoals je wil of wanneer je een keer vroegtijdig afstapt omdat je sneller moe bent dan normaal.

Angst

Bij een baby komen heel veel nieuwe verantwoordelijkheden om de hoek kijken. Het is dan ook niet bepaald zeldzaam dat je als (nieuwe) moeder plotseling banger bent om te vallen of om jezelf te bezeren. Tenslotte heb je nu niet alleen een paard, maar ook een klein, afhankelijk mensje waar je voor moet zorgen en je nodig heeft. Deze ‘angst’ is dan ook heel logisch en zeker niet iets waar je jezelf voor hoeft te schamen, maar het is niet de bedoeling dat het je het plezier in het rijden ontneemt.

Vraag hulp wanneer het nodig is

Het is namelijk na een bevalling zó belangrijk dat je lief probeert te blijven voor jezelf, dat je rust pakt wanneer het nodig is en om hulp durft te vragen als je het even niet meer lukt. Als paardrijden een paar weken na de bevalling bijvoorbeeld nog iets te intensief blijkt te zijn, schroom dan niet om hulp te vragen en de tijd te nemen die je nodig hebt. Hoe je het wendt of keert: Je hebt er niets aan als rijden voor stress, in plaats plezier zorgt. Zeker niet als je daarnaast probeert te wennen aan het leven met een jonge baby.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Zes weken kunnen tergend langzaam gaan, maar gelukkig hoef je niet bepaald stil te zitten. Zo kan je rustig aan je conditie weer opbouwen door te wandelen, kan je rustig aan je bekkenbodemspieren trainen en kan je (mits je daar lichamelijk klaar voor bent) prima opstappen voor een klein (stap)ritje. Daarentegen heeft ook niemand gezegd dat je geen tijd door kan brengen op stal. Zelfs al ben je nog herstellende van je bevalling.

Luister naar je lichaam

Misschien wel het allerbelangrijkste punt: Luister naar je lichaam! Of je nu professioneel met de sport bezig bent, een eigen paard hebt of een keer per week in de manegeles meerijdt.
De ene amazone is tien dagen na de bevalling weer helemaal op de been, waar de ander misschien wel tien maanden nodig heeft om het rijden weer op te pakken. De ene vrouw zal na enkele weken, zonder moeite een uur fanatiek kunnen doorpakken en de ander neemt genoeg met wat korte stapritjes zo nu en dan.

Achter de geraniums

Geen enkel lichaam is hetzelfde en jij kent die van jou het best en kan het beste de vroegtijdige signalen van vermoeidheid of overbelasting herkennen. Probeer daar dan ook op in te spelen. Push jezelf niet om te presteren als je daar eigenlijk nog niet klaar voor bent, maar het heeft ook geen zin om drie maanden achter de geraniums te zitten als je lichamelijk gezien het idee hebt dat je een marathon kan lopen.

Echter is de ‘zes-weken-regel’ er niet voor niets. Iets wat je wel in je achterhoofd moet houden als je jezelf vroegtijdig herenigt met de paardensport.

 

Tekst: Denise Meijer

Hoefslag / Overname zonder bronvermelding en toestemming via webredactie@mediaprimair.nl niet toegestaan

Foto: Stock

Reacties