Nike: niet meer weg te denken uit de sportwereld

Nike: niet meer weg te denken uit de sportwereld

0 368
nike sponsored content

SPONSORED CONTENT – Wie aan sport denkt, denkt ongetwijfeld aan voetbal, volleybal, basketbal, handbal en ga zo maar door. De kans is echter aanwezig dat jij ook aan Nike denkt bij het horen van het woord sport.

Nike is namelijk onherroepelijk verbonden met de sportwereld. Het sportmerk heeft een ongekende ontwikkeling meegemaakt. Niet gek ook dat de omzet de laatste jaren alleen maar is blijven groeien. Nike-producten kom je tegenwoordig dan ook in nagenoeg iedere sport wel tegen. Het merk begon ooit als hardloopschoen, maar in de loop der tijd heeft het zich ontwikkeld tot één van de grootste sportmerken ter wereld.

De ontwikkeling van het merk

Het bedrijf Nike bestaat officieel sinds 1978 en is opgericht door Phil Knight en Bill Bowerman. De geschiedenis voert ons echter terug naar het jaar 1962, toen Blue Ribbon Sports werd opgericht. Dit bedrijf begon aanvankelijk met de verkoop van uit Japan geïmporteerde Tiger-schoenen in de Verenigde Staten. Dit werd een groot succes en de schoenen waren niet aan te slepen. Bestellingen werden steeds groter en de omzet verdubbelde in de beginjaren ieder jaar.

Vanwege de nodige problemen met het Japanse bedrijf waar de schoenen afgenomen werden, besloten Knight en Bowerman verder te kijken. De eerste schoenen die van het logo voorzien worden, worden Nike genoemd. Dit gebeurde in 1971. Het merk Nike bestaat dus sinds dit jaar, maar het bedrijf werd zeven jaar later opgericht.

Het logo van Nike

Velen weten precies wat het logo van Nike is, maar hier houdt het echter ook wel bij op. Er zijn genoeg mensen die geen idee hebben hoe het ‘ding’ eigenlijk heet en wat de herkomst is. Het logo van Nike wordt de ‘swoosh’ genoemd. Dit logo liet Phil Knight in 1971 ontwerpen door Carolyn Davidson, een studente die Knight nog kende uit zijn tijd als professor. De kosten voor het ontwerp bedroegen destijds slechts 35 dollar.

nike logo stadion

Vaak wordt gedacht dat het vleugelvormige logo parallellen heeft met de Nike, de gevleugelde Griekse godin van de overwinning. De naam is hier weliswaar van afgeleid, maar gelijkenissen tussen het logo en de naam berusten louter op toeval. Het Nike-logo werd namelijk al gebruikt op schoenen toen het bedrijf officieel nog door het leven ging als Blue Ribbon Sports.

Nike producten en bekende sporters

Nike is een merk dat wereldwijd bekendheid heeft. Niet alleen de amateursporters hullen zich in kleding en schoenen van dit merk, maar ook grote professionals. Zo dragen LeBron James en Cristiano Ronaldo schoenen van Nike.

Voor het sportmerk is het natuurlijk fantastisch om hun schoenen aan de voeten van zulke sporthelden te zien. Zij hebben vaak een voorbeeldfunctie, waardoor ook andere mensen producten van Nike gaan kopen. Uiteraard betaalt het sportmerk fors aan bekende sporters die hun kleding en schoenen dragen, maar op termijn verdienen zij dit ongetwijfeld weer terug. Anders waren ze er bij Nike immers nooit aan begonnen.

Blijven innoveren

De concurrentie op de sportmarkt is groot. Naast Nike zijn Adidas en Puma een aantal grote spelers. Zij verkopen ook sportschoenen, kleding en accessoires. Twee grote concurrenten van Nike dus. Om staande te blijven in deze drukke markt, moet je als bedrijf dus blijven innoveren.

Nike heeft dit de afgelopen jaren ook gedaan. Zo zijn de schoenen door de jaren heen steeds lichter geworden en dat bevordert de prestaties van sporters natuurlijk. Daarnaast wordt er bij bijvoorbeeld voetbalschoenen gebruikgemaakt van een speciaal ontwerp en bepaalde materialen om de bal optimaal te kunnen raken.

Nike in het paardrijden

Inmiddels heeft Nike zijn intrede gedaan in vrijwel alle sporten. Toch is er een sport waar we nog niet of nauwelijks producten van dit merk zien: paardrijden. Waarom dit het geval is? Hier kunnen we alleen maar naar gissen. Vermoedelijk vanwege het feit dat paardrijden niet tot de bekendste sporten ter wereld behoort. Mogelijk ziet het merk niet voldoende afzetmogelijkheden in deze tak van sport.

Toch is de vraag van paardrijders naar Nike-producten ongetwijfeld aanwezig. De producten van dit merk zitten immers lekker en ze zijn van goede kwaliteit. Over de prijs hoeft Nike zich in ieder geval niet druk te maken. Nike-producten zijn behoorlijk prijzig, maar dat geldt natuurlijk ook voor de benodigdheden om paard te kunnen rijden. Paardrijden is immers een sport voor de welvarende mensen onder ons. Zij kunnen zich ongetwijfeld Nike-producten veroorloven.

De prijs van Nike-producten

Doordat bekende sporters miljoenen euro’s ontvangen voor het dragen van Nike-producten, ligt de prijs van deze producten betrekkelijk hoog. Voor een schoen van Nike betaal je tegenwoordig bijna altijd wel honderd euro. Geen misselijke bedragen natuurlijk.

Wil jij ook graag Nike-producten aanschaffen, maar is het je gewoonweg te prijzig? Geen paniek, want ook op producten van dit merk wordt geregeld korting gegeven. Vaak wordt hiervoor een Nike kortingscode gebruikt. Deze vind je tegenwoordig op verschillende plekken op internet. Het is dus niet moeilijk meer om geld te besparen op de aankoop van jouw Nike-producten. Door deze kortingscodes worden Nike-producten ook voor jou toch ineens betaalbaar.

Doe er je voordeel mee!

 

Reacties