Nienke Verbunt: “Online zichtbaarheid is belangrijk voor hippische ondernemers”

Nienke Verbunt: “Online zichtbaarheid is belangrijk voor hippische ondernemers”

Nienke Verbunt met Zenith. Foto: Donna Rijkers

Begin dit jaar begon Nienke Verbunt het bedrijf Equitief Marketing. Ze hoopt hippische ondernemers te helpen zichzelf online beter op de kaart te zetten. “Er liggen online zoveel kansen. Het is zeker geen overbodige luxe om de website en social media-kanalen goed te beheren”, stelt ze.

Van alles meepakken

Sinds een jaar is Verbunt de trotse eigenaresse van de 14-jarige draver Zenith. Over hem vertelt ze: “Hij heeft van zijn derde tot zijn twaalfde gekoersd. Vorig jaar is hij omgeschoold tot rijpaard. We houden ons bezig met hele verschillende dingen. In eerste instantie heb ik hem gekocht om mee buiten te rijden. We staan namelijk bij een Paddock Paradise aan de rand van de Loonse en Drunense duinen. Nu werk ik ook dressuurmatig met hem, doe ik grondwerk en vrijheidsdressuur. Ik probeer van alles mee te pakken. Hij is nu aan het leren zichzelf te dragen en goed over zijn rug te lopen. Dat is een heel leuk traject waar we nu mee bezig zijn, ik leer er ontzettend veel van.”

Slecht vindbaar

“Het lijkt me gaaf om uiteindelijk in de endurance te starten met hem. Dressuurmatig heb ik geen wedstrijdambities, alleen dat hij straks mooi gedragen kan lopen. We zijn nu bezig met hem op commando leren galopperen. Het zou leuk zijn als dat dit jaar lukt maar er zit totaal geen haast achter. Ik volg zijn tempo en alles wat hij aanbiedt is mooi meegenomen.” Met de aankoop van haar paard begon ook de zoektocht naar de nodige specialisten. “Je zoekt naar een tandarts, zadelmaker, hoefsmid en voerspecialisten. Daardoor kwam ik erachter dat deze ondernemers vaak heel moeilijk vindbaar zijn. Daarbij leerde ik ook heel veel over paarden in het algemeen, waardoor ik hippische ondernemers nóg beter kan helpen.”

Winst behalen

Waar komt haar droom om te ondernemen vandaan? “Ik wilde eigenlijk al jaren voor mijzelf beginnen”, stelt ze. “Toen ik op de middelbare school zat eigenlijk al. Ik wist alleen nooit precies wat ik wilde doen. Omdat ik al achttien jaar paardrijd, leek het me leuk om op de één of andere manier paarden in mijn bedrijf te betrekken. Doordat ik sinds ik paardeneigenaar ben merkte dat specialisten online slecht of zelfs helemaal niet te vinden zijn, begon het idee nog meer te kriebelen. Daar valt heel veel winst te behalen. Dat inspireerde mij om te beginnen met mijn bedrijf en me te focussen op het helpen van hippische ondernemers.”

Onderzoek

Via haar bedrijf helpt Verbunt de ondernemers in hun online marketing. “Hierbij kan ik eerst onderzoek doen naar de meest passende marketingstrategie. Daarbij voer ik een interne en een externe analyse uit, waar uiteindelijk een marketingstrategie uit voortkomt. Ik bied ook op zichzelf staande website- en content checks aan. Daarbij kijk ik naar de kanalen van de klant. Wat valt me op, wat kan er verbeterd worden? Daaruit komt een advies voor de ondernemers. Hier kunnen ze zelf mee aan de slag, of ze huren mij in om het te verbeteren. Ik kan naar het grotere plaatje kijken, maar vind het ook leuk om kleinere projecten te doen.”

Achter de schermen

“Ik vind het ook heel belangrijk dat ondernemers zichzelf laten zien via social media”, gaat ze verder. “Veel mensen vinden het leuk om een kijkje achter de schermen te nemen bij een bedrijf. Wat voor de ondernemer vaak heel vanzelfsprekend is, is voor de klant juist vaak heel interessant. Ondernemers hebben veelal niet door hoeveel meer kennis ze hebben dan anderen. Dat is waar ik me het liefst op focus: op het benadrukken van die sterke punten. Ik houd me graag bezig met algoritmen en hoe je ervoor kan zorgen dat jouw post beter bekeken wordt. Het is voor mij interessant om me daarin te verdiepen en mensen er mee te helpen.”

Zo veel mogelijk

Hoewel ze pas net begonnen is, hoopt de amazone een succesvol bedrijf op te zetten. “Op dit moment doe ik het naast mijn fulltime baan. Op een gegeven moment zou ik me wel graag fulltime willen gaan inzetten voor mijn eigen bedrijf. Ik wil zo veel mogelijk hippische ondernemers helpen om zo veel mogelijk uit hun bedrijf te halen. Er liggen online tegenwoordig zoveel kansen. Het is geen overbodige luxe om een website en social media-kanalen te hebben. Ik hoop hippische ondernemers tot inzicht te brengen dat het echt wel belangrijk is.”

Combineren

“Daarnaast heb ik ook plannen om een podcast en een YouTube-kabaal te beginnen, gericht op marketing. Dat zijn nog wel ideeën die ik verder moet uitdenken en uitwerken. Ook heb ik naast Equitief Marketing een bedrijf als virtual assistent. Hierbij neem ik taken van hippische ondernemers uit handen zodat zij zich kunnen focussen op wat zij graag doen. Het uiteindelijke doel is om deze twee bedrijven te combineren en daar fulltime mee bezig te gaan. Dat zou me echt heel erg gelukkig maken”, sluit ze af.

Tekst: Femke Verbeek

Bron: Hoefslag / Overname zonder bronvermelding én schriftelijke toestemming via webredactie@mediaprimair.nl is niet toegestaan.

Foto: Donna Rijkers

Reacties