Jill Huijbregts: “Ik wilde niet alleen kleding maken met mijn naam erop”

Jill Huijbregts: “Ik wilde niet alleen kleding maken met mijn naam erop”

0 4947
Jill Huybregts - EventZ Enzos-Armani
Jill Huybregts - EventZ Enzos-Armani Jumping Amsterdam 2018 © DigiShots

Alsof Jill Huijbregts het nog niet druk genoeg heeft met haar twee Grand-Prix-paarden en haar eigen You-Tube-kanaal, presenteert de amazone nu ook haar eigen kledinglijn: By Jill.

De items zijn bijna allemaal voorzien van quotes waarmee Huijbregts zich kan identificeren. Een vest met de tekst ‘A winner is a dreamer who never gives up’, is één van haar favorieten.

Meisje van de manege

Huijbregts begon in 2016 met filmpjes te maken voor YouTube. “Daarmee probeerde ik in eerste instantie veel volgers te krijgen in de breedtesport. Ik merkte namelijk dat de basis- en de topsport best veel uit elkaar liggen. Ik wilde in de filmpjes laten zien wat ik doe als internationaal amazone. Ik denk dat mijn volgers zichzelf in mij herkennen omdat ik ‘self made’ ben. Ik kom niet uit een paardenfamilie en we hebben geen paarden aan huis. Ik was ook gewoon een meisje van de manege. Daarnaast heb ik mijn paarden helemaal zelf opgeleid. Vanaf dat ze 2,5 jaar oud waren tot aan Grand Prix-niveau.”

Horten en stoten

Kenmerkend voor de filmpjes van Huijbregts is haar doorzettingsvermogen. “Ik laat zien dat het met horten en stoten gaat, maar dat alles mogelijk is, wanneer je er ook alles voor over hebt. Ik ben niet bang om de realiteit te laten zien en dat ik er ook wel eens vanaf val. Ik doe alles zelf en heb mijn paarden niet ergens in training staan. Mensen hebben het hele traject met mijn paarden kunnen volgen.”

De amazone kreeg naar aanleiding van haar filmpjes steeds vaker berichten en vragen van haar ‘fans’. “Zo kreeg ik laatst een bericht van een meisje dat heel hard was gevallen van een groot paard. Daardoor was ze bang geworden. Ze haalde inspiratie uit de quotes die ik vaak gebruik, zoals ‘Als je het kunt dromen, dan kun je het’. Ze schreef dat het haar steun geeft om door te gaan. Dat is natuurlijk heel leuk.”

Polo’s en hoodies

Gaandeweg ontstond het idee om die teksten op haar eigen kleding te laten drukken. “Dat deed ik eerst helemaal zelf. Ik typte de teksten in een bestandje en liet dat op standaard polo’s en hoodies drukken. Ik wilde niet alleen maar kleding met mijn naam erop voor een aantal fans, maar iets moois met een visie. Dat vond ik echt belangrijk, want anders is het niet krachtig genoeg.”

Al snel wilde Huijbregts haar kledinglijn nog meer een eigen signatuur geven. “Vorig jaar kwam ik op het punt dat ik zelf wilde bepalen hoe de stiksels lopen en wat de kleuren van de knoopjes zijn. Dat gaat niet bij standaardproducten en als eenling kun je dat zomaar laten maken. Ik heb geen contacten in die wereld, dat maakt het ook moeilijk. Toen ben ik om me heen gaan vragen en kwam ik bij het ruitersportmerk Horka uit. Horka is heel vooruitstrevend en wilde met mij het avontuur aangaan.”

Zelf ontworpen

Inmiddels bestaat de kledinglijn van By Jill uit onder meer T-shirts, polo’s, vesten, hoodies en een winterjas. Verder zijn er hoofdbanden en mutsen en voor de paarden een halsterset, oornetje en een dekje. Helemaal door de amazone zelf ontworpen. “Ik heb witte blaadjes met templates uitgeprint en ben daarop gaan tekenen. Dat heb ik opgestuurd en Horka heeft het gemaakt. En al staat er geen Horka op, de kwaliteit is hetzelfde. Dat vind ik heel belangrijk, want sportkleding wordt meestal hartstikke vaak gewassen.”

De kleding van Huijbregts is binnenkort niet alleen in haar eigen webshop, maar ook bij een aantal ruitersportzaken verkrijgbaar. “Mijn familie helpt me overal mee, maar het is wel helemaal mijn ambitie.”

Grand Prix

De amazone stapte vorig jaar met haar twee paarden EventZ Zamacho Z (v Rousseau) en EventZ Enzos-Armani (v Tuschinski) over naar de Grand Prix. “Ik wil met beide paarden de komende zomer een aantal internationale wedstrijden rijden. Wellicht dat we voor die tijd wat kleine wedstrijden rijden om het ritme te houden, maar ik wil in de tussentijd vooral heel graag heel goed worden.”

Bron: Hoefslag / Overname zonder bronvermelding en toestemming via webredactie@mediaprimair.nl niet toegestaan

Foto: Digishots

Reacties