Hippische bedrijven mogen best wat meer aan online marketing doen

Hippische bedrijven mogen best wat meer aan online marketing doen

0 508
in het zadel met online marketing

SPONSORED CONTENT – Het internet is uit ons leven niet meer weg te denken. Wij gebruiken het dagelijks en door smartphones en 4G hebben wij het eigenlijk ook altijd bij ons.

Dit brengt veel voordelen met zich mee: willen wij iets weten, googelen wij het snel, constant zijn wij in contact met anderen door makkelijke chatapps, alle informatie ligt letterlijk klaar voor ons en wij hebben een enorme keuze aan producten en dienstverleningen.

Makkelijk zoeken en vergelijken

Voor ons als consumenten heeft het internet ervoor gezorgd dat wij meer keuze hebben, wij kunnen makkelijk zoeken en vergelijken en bedrijven moeten hun best doen om onze wensen te vervullen en dat nog beter dan andere bedrijven. Denk aan “gratis verzenden” of “vandaag besteld, vanavond in huis”.

Voor bedrijven is het alleen daarom al wat moeilijker geworden. Wij willen namelijk best veel en wij staan er niet bij stil wat dat voor een bedrijf betekent. Verder is alleen een goed product niet meer genoeg. Natuurlijk is een goed product of dienstverlening en een sterk bedrijfsconcept nog steeds de basis van succes, maar komt er nu een nieuwe uitdaging bij.

Het gevonden worden door de juiste personen die op dat moment op zoek zijn naar de producten of diensten die dat juist bedrijf op de juiste manier aanbiedt. De strijd om aandacht in de zoektocht van de klant is voor sommige bedrijven gewoon te groot.

in het zadel met online marketing

Groot bereik

Maar het hoeft niet allemaal negatief te zijn. Het internet heeft namelijk voor bedrijven ook een hele hoop voordelen gebracht. Het is nu best makkelijk om een groot bereik met een bericht te krijgen en er zijn een hele hoop mogelijkheden om een merk of bedrijf te laten zien en onder de aandacht te brengen.

Verder biedt het internet juist voor bedrijven in de paardenwereld een mooie mogelijkheid om alleen op een bepaalde doelgroep te richten door verschillende kenmerken in te zetten om gebruikers te selecteren.

Clickhorse Marketing

“Hippische bedrijven laten op het vlak van online marketing nog veel kansen liggen,” zegt Annika Rettig die sinds kort in haar missie om hippische bedrijven meer uit online marketing te laten halen een advieskantoor rondom online marketing is begonnen. Onder de naam Clickhorse Marketing voert zij verschillende acties en activiteiten uit om hier verbetering aan te brengen.

“Samen met Conny Loonstra van DressagePro heb ik een test ontwikkeld die speciaal voor hippische bedrijven en ondernemers toets hoe ver ze met hun online marketing zijn. De resultaten lieten ons best schrikken- er is nog veel werk te doen in de paardenwereld.”

Naast de quiz die onderdeel is van de nieuwe ondernemersclub die de twee dames samen zijn gestart en onder andere een online trainingsprogramma in (online) marketing speciaal voor de hippische wereld omvat, is Annika Rettig ook actief betrokken bij andere activiteiten om online marketing kennis te verspreiden.

Online marketing

“Een paar jaar terug zijn wij begonnen met het evenement ‘In het zadel met online marketing’ bij Hogeschool Van Hall Larenstein in samenwerking met ehorses. De missie is om online marketing kennis van binnen en buiten de paardenwereld in één dag bij elkaar te brengen en zo ondernemers en marketeers te inspireren om meer met online marketing te doen.Wat ik ook zie is dat de uitwisseling enorm goed werkt.

“Om even van iemand anders te horen dat die mensen bereiken op Facebook ook steeds lastiger vindt, kan enorm opluchten,” vertelt Rettig.

Hogeschool in Velp

Het evenement vindt dit jaar op 9 oktober weer bij de Hogeschool in Velp plaats en omvat verschillende thema’s zoals data driven marketing, digitales marketing van de toekomst, influencer marketing, social media management, email, website performance en veel andere.

Maar liefst 11 sprekers staan klaar voor de bezoekers. Meer informatie en tickets op de website www.inhetzadelmetonlinemarketing.nl

Alle kanalen een beetje

Het evenement laat vooral ook de goede voorbeelden zien, want ook deze zijn in de hippische markt zeker te vinden. Alleen het gemiddelde paardenbedrijf doet simpelweg nog te weinig aan online marketing. “Vaak vinden mensen het te veel opties en raken ze de weg kwijt in alle mogelijkheden. Dit heeft dan als gevolg dat ze dan helemaal niks doen of alle kanalen een beetje. Ik begrijp best dat het dan frustrerend is”, geeft Annika toe.

in het zadel met online marketing

Uitbesteden is dan meestal de logische keuze, maar ook dat eindigt niet altijd met een beter resultaat. “Het is helaas ook zo dat het gemiddelde marketingbureau het niet belangrijk vindt dat de klanten begrijpen wat ze aan het doen zijn en met welk doel. Op het moment dat het traject dan stopt, blijven de bedrijven achter met een website waar ze niet bij kunnen of een social media account dat veel te veel tijd vraagt om te onderhouden. Het moet bij de ondernemer en het bedrijf passen en ik vind het vooral belangrijk dat zij de gedachten achter de acties ook begrijpen. Je kan het wel groter maken dan het is, maar zo ingewikkeld is online marketing ook niet. Ik denk dat iedereen hier best wel wat meer over zou kunnen leren.”

Reacties