Duitse enduranceruiters schrijven open brief aan FEI

Endurance
Foto: Remco Veurink

De Duitse endurance ruiters die deel gaan nemen aan de World Equestrian Games in Tryon, hebben een open brief geschreven aan de FEI. Hierin uitten zij hun bezorgdheid over de sponsering van het Arabische bedrijf Meydan, dat nauw verbonden zou zijn met verschillende schandalen in de endurance sport.

Negatief beeld

Volgens het Duitse team zijn er in het verleden meerdere evenementen gesponsord door Meydan, welke een negatief beeld van de sport geschetst hebben. Er waren onder meer tekortkomingen in de dopingtest, ruiters die niet gekwalificeerd waren om te starten, dode paarden, welzijnsproblemen en een laag voltooiingspercentage van de wedstrijden.

Meydan

Het bedrijf Meydan is opgericht door de zakenman Sheikh Mohammed Bin Rashid Al Maktoum. Hij creëerde in 2007 een prachtige locatie bestemd voor paardenraces. Dit bereidde hij uit naar een complete duurzame en milieuverantwoordelijke stad in Dubai. Meydan Group verbindt Dubai met de rest van de wereld door middel van internationale hippische evenementen en wedstrijden.

Open brief

In de brief afkomstig van de Duitse endurance ruiters worden diverse ernstige situaties tijdens verschillende wedstrijden genoemd, waarbij Meydan een invloedrijke sponsor was. Een voorbeeld is een overleden paard tijdens een gesponsorde rit in Europa.

Daarnaast werd er een hooggeplaatst paard positief getest op doping en zijn er gruwelijke foto’s genomen bij de Europese kampioenschappen voor jonge ruiters. De Duitse ruiters doen een beroep op de FEI om een eerlijke en paardvriendelijke wedstrijd te garanderen ondanks dat Meydan het evenement sponsort. Ze eisen dat de FEI-regels worden nageleefd en dat het welzijn van de paarden de hoogste prioriteit heeft.

Lees het volledige bericht en de brief hier:  grandprix-replay

Archief foto: Remco Veurink