‘Voorwaarts rijden is áltijd de oplossing’

‘Voorwaarts rijden is áltijd de oplossing’

0 4481

Bondscoach Rien van der Schaft gaf gisteren op het KNHS Trainersseminar in Ermelo invulling aan het thema ‘Met plezier presteren’. Er moesten stoelen in de rijbaan worden bijgezet om de ruim 700 bezoekers te ontvangen. De boodschap was zonneklaar: de basis is op elk niveau hetzelfde.

‘Bij paardrijden bestaan géén nieuwe inzichten’, begon Van der Schaft meteen al stellig. ‘Voel je iets voor het eerst, dan kun je er zeker van zijn dat iemand dat honderden jaren geleden ook al heeft gevoeld.’

Eérst ontspannen en naar voren

Bij elk paard draaide Van der Schaft om te beginnen hetzelfde riedeltje af. Het begint allemaal met ontspanning en het voorwaarts-neerwaarts naar voren rijden tegen de hand, op weg naar verbinding. Een paard dat met impuls door het lijf over de rug beweegt, neemt aanleuning. Als er ontspanning, aanleuning en impuls is (‘Als de brug er is’, zei Van der Schaft), prikkelt de ruiter het achterbeen om het paard actiever te laten aantreden. Het resultaat is dat het paard aan de voorkant lichter wordt.

Altijd voorwaarts corrigeren

Een beetje spanning bij een paard dat zich in het begin wat opdrukt, is normaal”, zei Rien van der Schaft. “Achter, voor of aan de loodlijn is maar één van de aspecten. Het gaat er maar om dat een paard de voorwaarts-neerwaartse tendens heeft. Kan je ook ‘over de rug gaan’ noemen. Of een ‘positieve tendens’ in de goede richting.”

Met alle combinaties was Van der Schaft plezierig aan het werk. Hij gaf veel tips, zoals ‘corrigeer je paard altijd in het voorwaartse’.  Schouderbinnenwaarts vindt hij een sleuteloefening.

Géén gecontroleerde spanning!

Het zich willen loslaten van een paard noemde Van der Schaft één van de belangrijkste uitgangspunten voor iedereen bij het paardrijden. Hij waarschuwde nog maar een keer:
‘Goed dressuurrijden is géén gecontroleerde spanning! Het is een combinatie van activiteit én ontspanning. Dan is dressuur een kunst, anders is het behelpen. Dat zie je precies hetzelfde bij andere topsporters in andere sporten op hun beste momenten.’

Beloning en controle

Bij alle combinaties was er volop mogelijkheid tot vragen stellen, ook via de eigen mobiele telefoon. Patrick van der Meer en Rien van der Schaft werkten tenslotte samen met Van der Meers aankomende Grand Prix-paard Majestic Chinook en lieten de wisselseries zien en de ontwikkeling van piaffe en passage. Beide beginnen met de piaffe in principe vanuit de voorwaartse en elektrisch gemaakte stap en de zogenaamde ‘halbe Tritte’. ‘Een verzamelde oefening rijd ik liever voorwaarts in, dan terug’, verklaarde Van der Schaft de keuze.

Hand naar voren: beloning én controle-oefening

Van der Meer vatte meteen de rode draad van het hele trainersseminar samen als antwoord op een vraag over het hand naar voren doen na een oefening: ‘Dat is mijn beloning voor het paard na een geslaagde oefening. Maar ook zeker een controle of de tendens er is dat hij de hand wil volgen.’ En over die noodzaak was het precies het hele seminar gegaan.

In de clinic reden verder mee de vierjarige hengst Fürst Jazz (Fürst Romancier x Painted Black) met Diederik van Silfhout (L-niveau), de zevenjarige Geronimo (v. Tango), Golden Dancer de la Fazenda (v. Bretton Woods) en Gamante D (v. Contango) met Frans van den Heuvel, Thalia Rockx en Jennifer Sekreve (ZZ-Licht-Zwaar-niveau) en de zestienjarige hengst Velazquez (v. Krack C) met Robin Bernoski (U25).

Bron: KNHS

Foto: DigiShots

 

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 52)

Reacties