Open brief over jurybeleid: ‘Kwaliteitsslag nodig én bijbehorende vergoeding’

Open brief over jurybeleid: ‘Kwaliteitsslag nodig én bijbehorende vergoeding’

0 2257

Lizbeth de Jager, ex-amazone in alle disciplines, gediplomeerd ORUN-instructeur en zo’n 35 jaar actief geweest als jurylid tot en met de Z-dressuur, stuurde een open brief aan de manager wedstrijdsport van de KNHS over jurering en jurybeleid.

In de brief uit De Jager haar ongenoegen over de beoordeling van de dressuursport in ons land. De Jager is ook moeder van Esmee van Gijtenbeek, die juist afgelopen weekend het ‘slachtoffer’ werd van een jurering waar zowel zijzelf als haar moeder zich niet in konden vinden. Het ging hier overigens niet om een KNHS-wedstrijd, maar om een rubriek waarin ‘talent gescout werd’, met als finale het rijden van een Kür op muziek.

De brief van De Jager, waarin zij niet alleen kritiek heeft op jurering, maar ook een lans breekt voor het jurykorps:

Als actief ruiter van de dressuursport, in het verleden de springsport en ook de eventing, wil ik graag een balletje opgooien over de dressuursport, een sport waar velen van ons veel genoegen aan beleven. Voor velen van hen maakt ook de wedstrijdsport deel uit van dit plezier. Laat ik me eerst even voorstellen, ik ben Lizbeth de Jager, ca. 50 jaar actief als ruiter in alle disciplines, volledig gediplomeerd instructeur ORUN en gedurende ca 35 jaar actief geweest als Z-jurylid. Dit destijds ook nog op kleine veldjes, grasbaantjes, Galoppades, Hippiades, enz. Ik heb de Federatie van LR en de NBVR meegemaakt en zo ook de fusie natuurlijk.

Transparantie en klachtenregeling

Momenteel werk ik als examenleider bij een van de grootste opleiders in de financiële sector van Nederland, die de afgelopen drie jaren is uitgeroepen tot beste opleider van Nederland. Wat ik de hele dag doe? Examens afnemen aan professionals uit de financiële sector zodat zij weer aan de kwaliteitseisen en -normen te voldoen. Na de financiële crisis vond de overheid het belangrijk dat er een kwaliteitshuis werd opgetuigd waaraan iedere financieel adviseur moet voldoen en moeten blíjven voldoen. Wat zijn zoal enkele pijlers: betrouwbaarheid, deskundigheid, maar ook heel belangrijk: transparantie en natuurlijk een adequate klachtenregeling.

‘Eens een jury, altijd een jury’

Het zal niemand zijn ontgaan dat er een stokje is gestoken voor de zelfverrijking, de bonuscultuur, de vriendjespolitiek enz. De klant en zijn wensen en behoeften staan voorop. Nu merk ik best wel overeenkomsten op met de huidige stand van zaken in de dressuursport. Daarin is regelmatig ongenoegen te bespeuren onder de deelnemers van dressuurwedstrijden. Het juryhuis is wankel, je volgt eenmaal een opleiding en als je maar tijdens de jaarlijkse bijscholing aanwezig bent, ben je voor het leven jury. Er volgt nooit meer een examen, toezicht wordt er niet gehouden, kortom juryleden doen hun ding en we gaan er maar van uit dat iedereen zijn stinkende best doet.

Frustratie

Nu gaat het gelukkig ook heel vaak goed. Maar ook vaak niet en dan sluit het systeem zich heel snel. Spreek je een jury aan om uitleg te vragen over een bv 30 pt lagere uitslag dan zijn twee collega’s, dan voelt de jury zich er ‘niet prettig’ bij en ontvang je een boze brief van de KNHS dat de official een klacht heeft ingediend. Of je dat maar nooit meer wilt doen! Dat is toch niet meer van deze tijd. De dressuursport loopt terug. Toeschouwers kunnen het niet volgen, sponsors vinden het ook niet bijster interessant als het grote publiek het laat afweten en het is een kwestie van tijd en dan stappen ook de deelnemers uit, want ook die kunnen het vaak niet volgen en raken gefrustreerd.

Belang van de klant voorop

KNHS, wordt het niet eens tijd dat er een goede constructie wordt gelegd onder het juryhuis en daarmee onder de dressuursport? Waar het paard/de deelnemer weer klant is en hun belang voorop komt te staan? Waar een gedegen juryopleiding opgetuigd is, maar waar ook geregeld getoetst wordt en men permanent actueel moet blijven? Er is online zoveel mogelijk, bijvoorbeeld educatief materiaal via e-learning, maar ook d.m.v. online toetsing. Misschien ook een online platform waar ruiters een inbreng hebben en filmpjes met bijbehorend protocol kunnen opsturen voor een second opinion. Als ik kijk naar de financiële sector, denk ik dat heel veel kwaliteitseisen ook gelden voor de dressuursport. Denk aan o.a. transparantie, deskundigheid, duidelijkheid en een degelijke klachtenprocedure.

Passende vergoeding

En als we dan zoveel kwaliteitseisen vragen van de jury, dan hoort daar ook een passende vergoeding tegenover te staan. Want jureren met ongeveer vier petten op, omdat je ook nog instructeur, organisator en commissionair bent, doet de kwaliteit niet ten goede komen. Laat de KNHS alsjeblieft snel een kwaliteitsslag maken, laten we onze mooie sport een boost geven richting 2020!

De KNHS heeft al op het bericht van De Jager gereageerd; de brief is onder de aandacht gebracht van de juiste personen en er wordt op ingegaan zodra dat kan. Wordt vervolgd?!

Facebook Lisbeth de Jager/Hoefslag

Foto: DigiShots

Reacties