Blog Sara Ouwehand I Ruiters met lange tenen zitten beter (3 redenen)

Blog Sara Ouwehand I Ruiters met lange tenen zitten beter (3 redenen)

sara ouwehand blog
Foto: Manon Laurijssen

Sportief zijn? Je doet zo je best om geen lange tenen te hebben. Dat is niet eenvoudig binnen de paardenwereld. Maar kom op.

Je glimlacht berustend bij een slechte uitslag. Gunt je verwende buurmeisje haar Toto Jr. Bewondert haar rozetten. Zélfs wanneer je eigen paard kreupel is.

En dan ineens, moet je lange tenen hebben? Om een betere ruiter te worden? Ja, sorry. Blijf vooral leuk doen, maar je tenen mogen langer.

Want functioneel zitten?

Dat begint in je voeten. Het zijn geen losse onderdelen. Je voeten spiegelen je ruiterhouding. Dat kan ik je uitleggen. Als je spanning hebt in je voeten, maak je je tenen korter. Dan heb je ook een kleiner voetbed. Zo krijg je een onstabiel contact op je beugels. Onbalans in je rijhouding begint dus hier. Je hebt een beter uitgangspunt met een breed en zacht voetbed. Je tenen uitschuiven, dus. Als ik dan je paard onder je vandaan trek, land je op een stabiel fundament. Je ontspannen voetzool.

En ze doen nog meer, die voeten

Ze werken samen met je bekkenbodem. Kijk, een gespannen voetzool trekt aan je bekkenbodem. Dan zit je smaller, met minder zadelcontact. Test het. Gewoon nu, in je stoel. Met geknepen voeten zit je minder diep en ontspannen. Ook in het zadel. Bijvoorbeeld wanneer je die akelige schouderbinnenwaarts rijdt. Als je dan je voeten zacht houdt, zit je al beter in de beweging.

Maar ook je ademhaling wordt beter

Want bij zachte voeten, ontspant je middenrif. Je ademhalingsspier. Echt diep ademhalen is onmogelijk als je voet gespannen is. En jij maar je best doen. Om te puffen.

Nou weet ik ook wel, diep ademen is een vak apart. Zeker tijdens moeilijke ritten. Maar juist daarom zet ik vaak mijn voeten-tip in. “Maak je voeten zacht”, is beter te overzien dan “ontspan je middenrif en adem diep en laag”. Kom op zeg. Het is al in gewikkeld zat, dat paardrijden.

En als je het nog eenvoudiger wilt?

Dan doe je oefeningen naast het paard. Nee, nee, geen workout. Kleine, praktische oefeningen. Alleen al het kneden van je voet op een tennisbal helpt. Je voetgevoel wordt er beter van. En dus je hele ruiterhouding.

Wil jij nog meer leren over de opbouw van een goede ruiterhouding?
Kijk hier voor de complete cursus Doorzitten als een Prof, van Sara Ouwehand.

Sara Ouwehand is initiatiefneemster van www.ruiterpilates.nl, traint haar Haflinger voor de Zware Tour en loopt verwondert rond in de paardenwereld.

Foto: Manon Laurijssen

Reacties