Onderzoek naar osteoartritis met crash-test-technologie

Onderzoek naar osteoartritis met crash-test-technologie

0 114
Foto: Made By Jessy

Een Canadese student veterinair doet onderzoek naar osteoartritis en gebruikt hierbij simulatietechnieken voor auto-ongelukken. Christin McCarty gebruikte een computergegenereerd model (Finite Element of FE) van de kogel en het pijpbeen, om te analyseren hoe deze botten diverse manieren van belasting verdragen. Deze onderzoeksmethode zou voor meer inzicht in de biomechanische impact van zware belasting, zoals bij renpaarden, kunnen geven.

FE wordt al jaren in de auto-industrie gebruikt om ongelukken de simuleren en mechaniekproblemen op te sporen. Het is echter een relatief nieuwe methode in de biologie. ‘Het heeft ons twee jaar gekost om een model van het pijpbeen en de kogel op te bouwen. Dankzij gecompliceerde wiskundige berekeningen kan FE calculeren welke punten in de botten onder ernstige druk komen te staan bij bepaalde bewegingen. In een door osteoartritis beschadigd bot liggen deze stresspunten anders. Deze ziekte komt vooral bij renpaarden voor, die een dermate inspannende prestatie moeten leveren waardoor er soms 2.5 keer het eigen lichaamsgewicht op slechts één been rust. Bij osteoarthritis is er een dusdanige ontstekingsreactie in het gewricht gaande dat het kraakbeen langzaam wordt afgebroken. Osteoartritis ontwikkelt zich langzaam maar zeker bij het paard en staat te boek als typische slijtage. Dit kan komen door verkeerde belasting of overbelasting, een slechte ondergrond of een ongeluk.

‘We willen het FE model inzetten om chronisch kreupele paarden te helpen. Deze technologie kan uiteindelijk voorspellen waar botten kunnen breken en onder welke omstandigheden dit kan gebeuren. Aan de hand van de simulatiebeelden kunnen we advies geven over de bodem, training en behandeling.’

Bron: Hoefslag/Horsetalk

Klik hier voor foto’s.

Foto: Jessica Pijlman/Made by Jessy

Reacties