Met de vlam in de pijp

Met de vlam in de pijp

0 1030

Rijdende luxestallen zijn het, die vrachtwagens waarin veel sportpaarden naar concours worden gereden. Om achter het stuur te mogen kruipen van zo’n gevaarte, is een C-rijbewijs nodig. Daar komt best wat bij kijken, ervoer Hoefslag-freelancer Viola Robbemondt tijdens een proefles.

Of ik geen betere schoenen bij me heb, vraagt instructeur Fons van der Velde van verkeersschool Blom in Etten-Leur me, wijzend op mijn zomerse ballerina’s. Eh, nee dus. Ik rijd er altijd prima auto mee, ze hebben toch best een stevig zooltje!? Maar als ik voor mijn eerste vrachtwagenles de koppeling van het ruim acht meter lange en tweeënhalve meter brede gevaarte induw, begrijp ik wat hij bedoelt. Daar is best wat kracht voor nodig en dan zijn stevige stappers geen overbodige luxe. Handicap één dus…
Fons gooit me meteen in het diepe, want nadat ik mijn stoel goed naar voren en rechtop heb gezet en mijn gordel om heb, mag ik de truck starten en de straat uit rijden. In z’n twee, waarna ik opschakel naar eh… vier? Waar zit die ook alweer? Bij de eerste bocht raken mijn armen meteen in de knoop. Ik rijd iets te hard op een T-splitsing af, waardoor ik niet genoeg tijd heb om goed te kijken en terug te schakelen.

De truck begint onder me te haperen en bibberen en ik trap snel mijn koppeling in, zodat hij niet afslaat….

Weten hoe dit afloopt, hoe je ‘paardvriendelijk’ rijdt in zo’n groot gevaarte en wat de voor- en nadelen van een vrachtwagen zijn ten opzichte van een trailer? Lees het in ‘Dossier Vervoer’ in de nieuwste Hoefslag.

Tekst: Viola Robbemondt

Foto: Diana Bloemendal/Imadia

Vergelijkbare artikelen

Reacties