Britse minister promoot bitloos rijden

Britse minister promoot bitloos rijden

0 185

De Britse minister voor Zorg en Gezondheid, Norman Lamb, voert campagne om bitloos rijden te promoten. Hij zou graag zien dat bitloos rijden ook op (top)wedstrijden wordt toegestaan. Nu is het zo dat de FEI ruiters verplicht om met bit te rijden op internationale wedstrijden en ook op nationale en regionale concoursen is dat zo. De minister stelt dat veel ruiters de voorkeur zouden geven aan bitloos rijden, omdat het bit (zenuw)pijn, kneuzingen van de mond en de tong en ademhalingsproblemen kan veroorzaken. Tegenstanders van bitloos rijden vinden dat het niet veilig is om zonder bit te rijden. Bovendien wordt er ‘altijd’ al met bit gereden, dus waarom zou je dat moeten veranderen?

De discussie over het al dan niet rijden met een bit laaide op nadat er in maart een foto was gepubliceerd in de Britse krant Express van het Britse prinsesje Lady Louise Windsor, die zonder zadel en alleen met een halstertje en touwtje op haar pony reed. De reactie van de voorstanders was: als het voor een prinses veilig is om bitloos op een paard te rijden, dan geldt dat voor ons allemaal.

British Dressage onderschrijft de FEI-regels: ‘Het bit maakt deel uit van de uitrusting van een paard en is een vereiste om een paard goed te kunnen opleiden. Het aannemen van het bit is een teken dat het paard de hulpen van de ruiter accepteert net als dat het het gewicht van de ruiter accepteert.’

Carl Hester reageerde eind vorig jaar al op de kwestie of bitloos rijden op (Grand Prix) wedstrijden zou moeten worden toegestaan: ´Het maakt mij niet uit of ik tegen ruiters rijd die met een bitloos hoofdstel rijden. Het is een persoonlijke keus van ruiters.´

In Nederland kunnen ruiters vanaf 2010 deelnemen aan onder de KNHS-vlag georganiseerde bitloze wedstrijden in de klassen B t/m L2. Vanaf april dit jaar is het mogelijk bitloos mee te doen aan reguliere wedstrijden in deze klassen. Rijd je hoger dan L2 dan is een bit ook in ons land verplicht. Vanaf de klasse Z1 mag er met stang en trens gereden worden.

DailyMail/Hoefslag

(Foto: Remco  Veurink)

Reacties