Juridisch bekeken: Online aankopen, niet goed = geld terug… of niet??

Juridisch bekeken: Online aankopen, niet goed = geld terug… of niet??

Online pakket
Online pakketje wordt afgeleverd. Foto: Shutterstock.com
Iedere maand bespreken we op onze site een juridische vraagstelling. De betreffende zaken komen uit de praktijk en in deze aflevering bespreekt juriste Kim Voskuilen het onderstaande:

De juridische vraag:

Ik heb online een hoofdstel besteld bij een hippische webwinkel. De bestelling is geplaatst en de betaling is geschied, maar daarna las ik ineens op de website dat zij bij retournering van het product geen geld teruggeven maar een tegoedbon, omdat het een product met korting betreft. Mag dat zomaar?

Fysieke winkel

Normaal gesproken, wanneer je een product in een (fysieke) winkel koopt, heb je de tijd om het product te zien, voelen, passen en te controleren op eventuele productiefouten. In de winkel maak je de beslissing of het product voldoet aan jouw wensen en of je het product daadwerkelijk wilt kopen

Terugsturen

Als je een product online bestelt, heb je al deze mogelijkheden niet. Aan de hand van de beschikbare foto’s, productinformatie, reviews en/of specificaties besluit je of je het product wilt kopen. Omdat de verwachting en de realiteit niet altijd overeenkomen – het bestelde hoofdstel past bijvoorbeeld niet goed – bestaat de mogelijkheid bij online aankopen om het product terug te sturen. Dit wordt ook wel ‘koop op afstand’ genoemd.

Koop op afstand

Bij koop op afstand koop je dus een product via internet, telefoon of fax, maar ook wanneer je iets koopt via een bestelbon in een tijdschrift of catalogus. Je hebt hierbij dus geen direct contact met de verkoper. Het gaat hierbij wel om een professionele verkoper: particuliere verkoop, bijvoorbeeld via Marktplaats.nl, valt hier niet onder.

Andere gevallen

Ook zijn er gevallen te bedenken waarbij je geen direct contact hebt met de verkoper, maar toch geen sprake is van koop op afstand. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het kopen van blikjes, sigaretten of een treinkaartje uit een automaat, een telefonische opdracht voor een verbouwing of wanneer je huis of stuk grond op afstand koopt.

Bedenktijd / teruggave aankoopbedrag

Bij een koop op afstand heb je een wettelijke bedenktijd van 14 dagen en deze termijn begint de dag nadat je het product hebt ontvangen. Als je het product wilt terugsturen, dan moet je dit binnen de bedenktijd aan de verkoper laten weten. Doe dit per brief of per e-mail, het liefst met een ontvangstbevestiging. Een reden voor de retournering hoef je niet op te geven!

Kosten terugsturen

De verkoper is verplicht het aankoopbedrag inclusief de eventuele verzendkosten aan jou terug te betalen. Wel mag de verkoper wachten met terugbetalen totdat hij het product van jou heeft ontvangen. De kosten voor het terugsturen zul je zelf moeten betalen, mits de verkoper jou hierover heeft geïnformeerd toen je de aankoop deed.

Uitzonderingen

Er zijn echter producten waarbij deze bedenktijd niet geldt. Enkele voorbeelden zijn hygiëne producten die verzegeld zijn, verzegelde cd’s en dvd’s, digitale producten (downloaden), reizen, vervoer, logies of andere vormen van vrijetijdsbesteding, producten die je speciaal laat maken of producten die snel kunnen bederven, zoals eten of bloemen.

Conclusie

Wanneer je een product online koopt, ook producten in de uitverkoop, dan heb jij als consument een bedenktijd van 14 dagen. Als jij binnen deze termijn de verkoper laat weten dat jij het product wilt retourneren dan is de verkoper verplicht jou het aankoopbedrag, inclusief eventuele verzendkosten, terug te betalen. Het aankoopbedrag in de vorm van een tegoedbon van de betreffende winkel is dan niet voldoende.

Checklist:

-> Is sprake van koop op afstand?
->  Zo ja? Dan heb je 14 dagen bedenktijd voordat de koop definitief is.
-> Wil je het product retourneren? Laat dit dan binnen 14 dagen, schriftelijk, aan de verkoper weten.
-> De verkoper moet het aankoopbedrag binnen 14 dagen terugbetalen. Dit mag hij uitstellen totdat hij het product van jou heeft ontvangen.
-> De verzendkosten voor het terugzenden moet je zelf betalen, mits dit van tevoren door de verkoper is verteld.

Dit artikel is geschreven door Kim Voskuilen van het Hippisch Loket. Voor meer informatie kunt u contact opnemen via info@kimvoskuilen.nl of bezoek de website: www.hippisch-loket.nl.

Reacties