6 stappen om je wedstrijdzenuwen te kalmeren

6 stappen om je wedstrijdzenuwen te kalmeren

0 3113

Je kent het wel, je bent op wedstrijd en het gaat niet helemaal zoals je wilt. Je paard reageert niet lekker, je zit er zelf niet helemaal in. Het voelt alsof alle jaren training voor niets zijn geweest en alles weg is gevaagd. De moed zakt je in de schoenen, het gaat toch niets meer worden…

Grote kans dat al dit komt door de zenuwen die je hebt. Daarom vertel ik je in dit artikel hoe je in 6 stappen je zenuwen de baas kan worden.

Stap 1: Herken je angstreactie

De eerste stap naar het oplossen van je spanning, is het herkennen van je angst. Wanneer je angstig bent, reageert je lichaam in een vlucht of vecht modus. Ook krijg je een adrenalinestoot, wat voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Een beetje adrenaline kan behulpzaam zijn voor het dressuurrijden, maar te veel kan zorgen voor vervelende bijwerkingen. Denk aan kortademigheid, een snelle hartslag, een droge mond en ga zo maar door.

Denk aan het gevoel dat je krijgt wanneer je de ring in gaat, dat is de beste manier om te onderzoeken hoe jij op adrenaline reageert. Iedereen reageert anders, daarom is het belangrijk om te herkennen hoe je zelf reageert. Wat je denkt, je verbeeldt en hoe je je voorbereidt op de zenuwen kan je helpen je zenuwen om te zetten in enthousiasme voor de proef.

Stap 2: Denk positief

Ik geef toe, dit is makkelijker gezegd dan gedaan, en je zult het vast al wel vaker gehoord hebben. Toch: jouw lichaam maakt geen onderscheid tussen wat echt is, en wat je je voorstelt. Dus: wat je denkt en voelt verspreidt zich over je hele lichaam. Het heeft dus geen zin om een proef te rijden terwijl je denkt: ‘Ik kan dit niet. Ik doe het niet goed. Mijn paard gaat straks de ring uit springen. Ik ga zijn draf niet kunnen uitzitten.’ Ondanks dat velen zo denken, kun je het beter niet doen. Het kan zelfs je zelfvertrouwen beschadigen.

Wat je beter kan doen, is denken: ‘We zijn misschien niet perfect, maar we doen dit wel even samen.’ of ‘Ik ben op weg naar de Grand Prix, en dit is een van de stapjes onderweg.’ Deze positieve gedachten verlagen de eerder genoemde hoeveelheid adrenaline in je lichaam. Hierdoor wordt je adem weer dieper, krijg je meer zuurstof door je lichaam en kun je daardoor weer beter ontspannen.

Stap 3: Denk terug aan ontspanning

Een sterke manier om je te helpen ontspannen is om terug te denken aan toen je ontspannen was. Het is belangrijk om een moment te pakken waarop jij en je paard het beste ooit hebben gereden. Je kan hier een woord aan koppelen, zodat je de herinnering makkelijker op kan roepen. Wanneer je het gevoel hebt dat het rijden niet goed gaat, herhaal dan je gekoppelde woord tegen jezelf. Breng daarbij je lichaam terug in de herinnering van het gevoel wat je toen had, de ontspanning die je toen had.

Ga hierbij dus ook juist niet naar de negatieve gedachten van het heden, of juist een andere proef die ook niet lekker ging. Blijf bij dat moment dat het zo goed voelde, en herleef het hier en nu in de wedstrijdring.

Stap 4: Oefen je ademhaling

Een andere manier om ontspannen te blijven is door zorgen dat je normaal of volledig ademt. Wanneer je angstig bent, verhoogt je ademhaling zich meestal. Toch kun je hier, net als bij het positieve denken, wat aan doen. Door goed te ademen kan je het chemische proces in je lichaam veranderen. Door diep te ademen zal je lichaam niet snel in de vecht/vlucht modus komen. In plaats daarvan vertel je je lichaam dat hij zich kan ontspannen. Hierdoor komen endorfines vrij, en kun jij je beter ontspannen en focussen op de proef en op de behoeften van je paard.

Stap 5: Kijk naar geweldige proeven

Door vaak naar je favoriete ruiter of amazone te kijken, zul je merken dat je lichaam zijn/haar bewegingen gaat proberen te imiteren. Neurowetenschappers hebben recent ontdekt dat “spiegel”neuronen in je hersenen geactiveerd worden wanneer je naar iets kijkt waarvan je actief leert. Je bent dus eigenlijk aan het leren wanneer je video’s van je favoriete paardensportheld aan het kijken bent.

Door een eerder genoemd woord te koppelen aan het gevoel dat je hebt in je lichaam terwijl je naar deze ruiter kijkt, kun je het ook bewust gaan toepassen in je rijden. Hierdoor maak je de positieve beelden die je zag realiteit.

Stap 6: Houd je hoofd er bij

De grootste reden dat de voorgaande tips je er bij houden tijdens het rijden, is omdat je hierdoor beide hersenhelften gebruikt tijdens het rijden. Wanneer we nerveus zijn, denken we vooral met één kant van onze hersenen. We denken vaak te veel aan wat we zouden moeten doen, we leggen onszelf regels op (linkerhersenhelt). Daardoor is het moeilijk om de beweging te krijgen die we wensen. Aan de andere kant kunnen we ook niet alleen onze rechter hersenhelft gebruiken door ons alleen maar voor te stellen hoe de beste draf voelt, want dan zijn we niet voorbereid op de volgende pas van het paard.

Door beide hersenhelften te gebruiken kunnen we ons voorbereiden op de volgende pas, zonder kwaliteit van hetgeen waar we mee bezig zijn te verliezen.

 

Dus… De volgende keer dat je je zenuwachtig of niet op je plek voelt in het zadel, denk dan aan de zes stappen – voel je lichaam zoals je wil, gebruik je woord, adem diep, denk positief en gebruik je hele brein – en je zal in staat zijn om je te ontspannen en het maximale uit je paard te halen.

 

Bron: Dressage Today

Foto: Remco Veurink

Reacties