Authentiek

Ook al is het hoofdgebouw van Paleis Het Loo de komende drie jaar vanwege de vernieuwing en verbouwing gesloten, van 30 maart t/m 30 september is Paleis Het Loo ‘BuitenGewoon Open’: in de tuinen, stallen en op het voorterrein worden er allerlei publieksevenementen georganiseerd. Vanaf het paleisdak krijgen de bezoekers een uniek uitzicht op ‘oud en nieuw’.

Het paleisdak wordt dagelijks opengesteld voor publiek. Via een lift aan de zijkant van het paleis is het dak toegankelijk voor een goed zicht op de bouwwerkzaamheden op het voorplein en een indrukwekkend uitzicht op de paleistuinen. De tuinen worden dit jaar buitengewoon vol beplant in kleur en hoeveelheid, voor een kleurrijk visueel spektakel.

Koninklijke PK’s

In de tuinen en op het voorterrein vinden er ook dit jaar wederom talloze evenementen plaats, waaronder in het weekend van 9 en 10 juni het evenement Koninklijke PK’s, waarbij het Koninklijk Staldepartement acte de présance geeft en paarden, rijtuigen en auto’s van de Koning in actie zijn te zien.

De dieren van Oranje

De minitentoonstelling De dieren van Oranje in de stallen toont de bezoeker in foto en film van alles over de huis- en buitendieren die aan het Hof werden gehouden. Kinderen zijn tot slot welkom in het Kinderatelier om kennis te maken met de koninklijke beroepen chauffeur, koetsier, tuinvrouw en architect.

Voor een volledig overzicht, data en openingstijden: paleishetloo.nl/zien-doen

Bron: persbericht

De jaarlijkse Ploegdag Leusden krijgt dit jaar een andere opzet. Op 7 april 2018 wordt geploegd op een mooi hoog gelegen en goed bewerkbare akker bij Leusden, op ongeveer 2 km van Groot Zandbrink. Bovendien krijgt iedere ploeger een eigen starttijd in de ochtend. In de middag worden op de akker achter de Hoeve Groot Zandbrink publieksdemonstraties gehouden.

De akker waar vorig jaar met paarden  werd geploegd, was eigenlijk te smal en vooral bleken er stenen in te zitten die veel problemen veroorzaakten bij het ploegen. Erg vervelend voor de ploegers en hun paarden. Vandaar dat er wordt uitgeweken naar een andere akker.

Eigen starttijd

De ploegwedstrijd start om 10:00 uur en wordt er niet meer in groepen gewerkt. Om de tien minuten gaat er een combinatie aan de slag. De jury en het publiek hebben zo beter de tijd om alle onderdelen goed te zien. De beoordeling van het ploegwerk gaat wel op dezelfde manier als in de voorgaande jaren. De wedstrijd wordt om 12:00 uur afgesloten.

Leusden is de landelijke ‘Wandelgemeente’ van 2017. Op 7 april is er een wandeltocht die ook langs het ploegveld voert. Dit zorgt voor extra publieke belangstelling.

Publieksdemonstraties

Publieksdemonstraties in de middag De deelnemers aan de ploegwedstrijd kunnen in de middag meedoen aan demonstraties paardenwerk. Hiervoor is de akker achter de Hoeve Groot Zandbrink beschikbaar. Dit is de akker waar tot 2016 de ploegwedstrijd werd gehouden. De Stichting Behoud Oude Werktuigen heeft een grote collectie paardenwerktuigen die voor demonstaties gebruikt kunnen worden. Ieder die dat wil, kan het paard voor een werktuig spannen om te demonstreren: Ploeg, Eg, Cultivator, Bomenwagen, Kunstmeststrooier, Aardappel pootmachine, Kipkar, Boerenwagen, etc. Het zou mooi zijn als alle Ploegers ook aan deze demonstraties mee willen doen.

Prijsuitreiking en toelichting

De organisatie van de Ploegdag biedt aan alle deelnemers en hun begeleiders tussen de ploegwedstrijd en de publieksdemonstraties een goed verzorgde lunch aan op ‘De Deel’ op Hoeve Groot Zandbrink. Tijdens deze lunch zal de jury een toelichting geven op de resultaten en worden ook de prijzen uitgereikt.

Iedere deelnemer ontvangt een zak paardenvoer van sponsor Fa. Wolswinkel veevoeders. Daarnaast ontvangt iedere deelnemer een vaste onkostenvergoeding.

Aanmelden

Aanmelden voor de ploegwedstrijd en/of de paardendemonstraties in de middag kan bij Jacqueline van Burgsteden via telefoon 06-37 64 96 57 of via een e-mail naar jacqueline@valleihorstee.nl

Klik hier voor meer informatie

0 352

De slee afgebeeld op deze foto uit de jaren twintig is vanaf vandaag, dinsdag 16 januari, te bewonderen in het koetshuis van Museum van Loon in Amsterdam.

Jonkheer Hendrik van Loon en koetsier Verbaarschot staan achterop de slee, met daarin de jonge Freules Yvonne en Machteld van Loon. Het tafereel speelt zich af op de kruising van de Keizersgracht en de Reguliersgracht in Amsterdam

Cutter

Deze slee -een zogenaamde ‘cutter’- is ooit uit Amerika geïmporteerd door rijtuigbouwer Schutter & Van Bakel in Amsterdam. Waarschijnlijk heeft deze importeur er een stel tegelijk in de vorm van bouwpakketjes per schip laten komen, want er is minstens nog zo’n zelfde Amerikaanse cutter bewaard gebleven met het metalen naamplaatje ‘Schutter & Van Bakel’ achter op de rugleuning. Typisch Amerikaans is het ultralichte en gestroomlijnde model van zo’n slee, totaal anders dan de traditionele Hollandse arrentikkers met het houterige voorkomen van een kakstoel.

De slee van Jonkheer van Loon maakt normaal gesproken deel uit van de collectie van het Nationaal Rijtuigmuseum in Leek en zal daar ook na de expositie in Amsterdam veilig in het depot terugkeren.

Klik hier voor meer informatie

Bron: Stichting Hippomobiel Erfgoed

0 334

De tweespan-pony Winding Oaks Tom Foolery, kortweg Tommy, is genomineerd voor de titel USEF nationaal Paard van het Jaar. Met zijn eigenaresse Katie Whaley en volle broer Tanner werd Tommy onder meer individueel negende op het WK pony’s in Minden in 2017.

Katie Whaley was de afgelopen twee jaar nationaal kampioen tweespan pony’s met Tommy en Tanner. In 2017 op Live Oak International en in 2016 op de Kentucky Classic. Daarnaast wonnen ze hun rubriek op de Palm Tree CDE, de Everglades en de Kentucky Classic CDE. Ze sloten het jaar af met de negende plek op het WK in Minden, waar ze Amerika vertegenwoordigden.

Carriage Pleasure Driving

Bovendien is Tommy superieur in Carriage Pleasure Driving, wat te vergelijken is met CTA en CTA-Plus. Zo won hij afgelopen jaren al vele kampioenschappen en reserve-kampioenschappen als enkelspanpony, maar ook in tweespan en tandem. Dit jaar werd hij kampioen enkelspan van de Amerikaanse Driving Society op de Grand Oaks Pleasure Driving Show in Ocala en maakte hij deel uit van het tweespan dat de titel van de Carriage Association won op het American Carriage Festival in Lexington.

‘Maar weinig pony’s hebben het brein of talent om in beide uit te blinken, maar Tommy is één van de uitzonderingen’, zegt Katie Whaley.

Welsh Partbred

Winding Oaks Tom Foolery is een Welsh Partbred vosruin. Zijn vader is BF Oliver Twist en zijn moeder Jasmine is een nakomeling van Sultan’s Harem Doll.

Genomineerden

Naast Tommy zijn ook het Friese Western-paard Co Fan S en het KWPN springpaard Cuba genomineerd voor de nationale USEF-titel. Voor de internationale titel kan gestemd worden op BWP-springpaard HH Azur of KWPN-dressuurpaard Verdades.

Onder de genomineerde USEF Equestrians van het jaar staat Gareth Selwood, een deelnemer aan Carriage Pleasure Driving.

Klik hier voor alle genomineerden

Bron: CAA / USEF

0 320

Op de website van Stichting Hippomobiel Erfgoed wordt iedere week een verslag gepubliceerd over de restauratie van verschillende rijtuigen. Deze week gaat het over de spatborden van de bokkenwagen.Voor restauratiebedrijf Stolk was er geen andere oplossing dan nieuwe spatborden uit massief iepenhout te buigen.

Op een mal met stoom

De gebogen spatborden waren aan beide zijden gebroken, gescheurd en vervormd. Ook de smeedijzeren steunen tussen spatborden en de wagenkast waren verbogen door de vele botsingen die het wagentje –met of zonder bok- in de afgelopen eeuw had meegemaakt. Het buigen van de nieuwe spatborden is op een mal met stoom gedaan.

Belangrijkste stap volbracht

In de afgelopen week zijn steunen van de spatborden weer in model gebracht en zijn de nieuwe spatborden bevestigd. Hiermee is de eerste en belangrijkste stap in de restauratie van de bokkenwagen volbracht.

Lees het volledige artikel en bekijk de bijbehorende foto’s op de website van Stichting Hippomobiel Erfgoed; klik hier

Bron: Stichting Hippomobiel Erfgoed

0 355

Tijdens het unieke winterevenement ‘Uit glijden’ staat van 23 december t/m 18 maart in het Nationaal Rijtuigmuseum de arrenslee centraal. ‘Uit glijden’ neemt de bezoeker mee in een verhaal uit lang vervlogen tijden. Topstukken uit de arrensleden collectie zoals de Dianaslede en Dierenslede zijn te zien, maar ook bellentuigen, klokkenspel en pluimen.

Het rijtuigmuseum is gevestigd in het Groningse Leek (volg de bordjes naar het Landgoed Nienoord). Open: vrijdag t/m zondag 13.00 – 17.00 uur. In de Kerstvakantie alle dagen open van 11.00 – 17.00 uur. Entree € 6,-; 8 t/m 14 jaar € 3,-; t/m 7 jaar gratis. Vrienden museum en Museumkaart gratis.

De winters van weleer

De periode van de 17e-19e eeuw wordt ook wel de ‘kleine ijstijd’ genoemd, vanwege de vele koude winters. Het dagelijks verkeer kwam bijna stil te liggen: de waterwegen waren bevroren en de onverharde wegen waren onbegaanbaar. Er was tijd voor wintersport met arrensleden, in de sneeuw of op het ijs. De ar was het glansnummer op ijs of sneeuw. De 17e eeuw kende mooie, rijk gedecoreerde arren, die vaak wat groter en ruimer waren. In de 17e en 18e eeuw gebruikte met de sleden in plaats van een koets. Daarnaast waren er kleinere sleden, die meer voor de show waren, voor korte ritjes.

‘Paardenijs’

Arrensleden zijn er in verschillende modellen. De naamgeving van diverse typen leidde veelal tot verwarring. In de benaming kwam vaak een streek voor, terwijl ze vaak geen topografische achtergrond hadden. Zodra het ijs 30 centimeter dik was, heette het ‘paardenijs’. Dan kon men veilig op de rivieren, meren en kanalen rijden. Er werden zelfs tochten over de Waddenzee en Zuiderzee (IJsselmeer) gemaakt!

Bron: Stichting Hippomobiel Erfgoed / Foto: Remco Veurink

0 469

Op de website van Stichting Hippomobiel Erfgoed wordt iedere week een verslag gepubliceerd over de restauratie van verschillende rijtuigen. Deze week gaat het over het houten wiel. Heb je gezien hoe bijzonder een houten wiel is?

Houten wiel

Er is geen spijker aan te pas gekomen bij het wiel en het is minstens zo vernuftig als een autowiel. Bij het opknappen van de wielen van de panier komt een knap staaltje vakmanschap kijken. De wagenmakers van vroeger konden iets waar een moderne techneut zijn petje nog voor af neemt: uit een boomstam een wiel maken. Het is eigenlijk een technisch wondertje. Geschikt voor kruiwagen of Gouden Koets.

Op het oog

Zo’n houten wiel roept de minste weerstand op het wegdek op, laat de wagen zo min mogelijk slingeren, is veerkrachtig en oersterk bovendien. Bij het maken van zo’n wiel kwam geen spijker te pas. Het zit in elkaar door middel van pengatverbindingen en een paar eromheen gekrompen ijzeren banden. Het wiel is niet plat, maar omwille van de stevigheid en veerkracht staan de twaalf of zestien spaken ‘parapluvormig’ naar buiten. De velg ligt evenmin plat op het wegdek, maar ‘spoort’ voor de beste wegligging. In een moderne garage komt er ingewikkelde uitleesapparatuur aan te pas om de wielen uit te lijnen, de vroegere vakman deed minstens zo precies op het oog.

Acaciahout

In het ‘Handboek voor den Wagenmaker’ uit 1907 is te lezen dat de spaken van ‘rijtuigen van weelde’ liefst zijn gemaakt uit acaciahout, omdat dit netter is te schilderen dan eiken. De wagenmaker wist precies welk hout hij moest hebben en welke eigenschappen dit had. Zo kwam het beste iepenhout voor de velgen van de eilanden Schouwen, Duiveland en Noord-Beveland. “Dat van Zuid-Beveland en het land van Axel is taaier en harder, maar daardoor lastiger te bewerken”, aldus het handboek.

Restauratieproject

Dat zijn gedachten die de revue passeren als restaurateur Piet Stolk de wielen van de panier, een rijtuigje van Kasteel Duivenvoorde, uit elkaar haalt. Een volgende stap in het restauratieproject. Van een aantal spaken zijn de pennen, waarmee de spaak in de velg of in de naaf steekt, afgebroken. Voor twee spaken zijn die pennen er opnieuw aan te zetten. Een velgdeel is aan vervanging toe. Een ander probleem is het zogenoemde ‘draadrubber’ dat om de wielen ligt. Het is nodig om het opnieuw om de wielen te leggen, maar de techniek om dat te doen is bijna uitgestorven. Toch is Piet Stolk overtuigd: het zal hem lukken en de wielen van de panier zullen rollen als ooit tevoren!

Lees het hele artikel op de website van Stichting Hippomobiel Erfgoed en de foto’s, klik hier.

Bron: Stichting Hippomobiel Erfgoed / Foto: Shutterstock

0 476

Op de website van Stichting Hippomobiel Erfgoed wordt iedere week een verslag gepubliceerd over de restauratie van verschillende rijtuigen. Na de aftrap van de restauratie van vier voertuigjes van Kasteel Duivenvoorde vorige week, volgt vanaf nu een regelmatige update van het project.

Panier

Bij de panier, één van de rijtuigjes van Kasteel Duivenvoorde, is inmiddels ontdekt wat er technisch aan mankeert. Bij het losmaken van het leer om de uiteinden van de lamoenbomen, bleek dat dit leer vooral was bedoeld om te verbloemen dat de bomen zijn gebroken. De restaurateur gaat hiervoor nieuwe delen maken.

Ellipsveren

Een ander probleem zijn de ellipsveren onder het voorschamel: het rechterveerpakket staat andersom gemonteerd, met de moeren aan de buitenzijde, en bij een eerdere opknapbeurt is die rechterveer nogal provisorisch hersteld: het bovenste veerblad is slecht aan elkaar gelast, het tweede is vervangen door een stuk ijzer in plaats van een blad uit verenstaal. Wanneer het rijtuigje over een klein jaar of misschien wel eerder uit de werkplaats komt rollen zijn die veren weer piekfijn hersteld, precies zoals ze er een eeuw geleden onder zaten.

Mede mogelijk gemaakt door

Drie van de vier rijtuigen in dit project komen uit het beheer van Borg en Nationaal Rijtuigmuseum Nienoord en gaan over in langdurig bruikleen door Kasteel Duivenvoorde. Dit project is mede mogelijk gemaakt door Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Dioraphte, Stichting der Heerlijkheden Oosterland, Sirjansland en Oosterstein, Stichting Bredius en Stichting Bonhomme Tielens.

Klik hier voor de bijpassende foto’s.

Bron: Stichting Hippomobiel Erfgoed / Foto: Shutterstock

0 532
paardenkoetsen

Op de website van Stichting Hippomobiel Erfgoed wordt iedere week een verslag gepubliceerd over de restauratie van verschillende rijtuigen. Deze week gaat de restauratie van start van drie rijtuigen en een bokkenslede van Kasteel Duivenvoorde te Voorschoten.

Schoonheid verloren

Dat is hard nodig, want de tand des tijds heeft de vier aardig te pakken gehad. De ezelwagen zal zo dateren van rond 1850. Maar het is bijna te gammel om te vervoeren, laat staan om er nog een ezeltje voor te spannen: de spaken rammelen los in de naven. Vroeg of laat stort het ding in elkaar. Over het rieten bakje van een andere rijtuig, een zogenaamde panier, is in de loop der jaren zo vaak met de verfkwast gestreken, dat het vlechtwerk al zijn schoonheid is verloren.

Serieuze restauratie

Dat was de reden om deze twee en twee andere voertuigen van Duivenvoorde eind oktober op transport te zetten naar de firma Stolk in Balkbrug voor een serieuze restauratie. Daar is nu een voorzichtig start gemaakt met kleuronderzoek en de inventarisatie van de precieze schade. Het project neemt naar verwachting een jaar in beslag.

Lees het hele verslag en een foto op de website van Stichting Hippomobiel Erfgoed, klik hier.

Bron: Stichting Hippomobiel Erfgoed
Foto: Shutterstock

HOEFSLAG ACADEMY

Volg ons!

101,065FansLike
0VolgersVolg
6,970VolgersVolg
1,451Youtube abonneesAbonneer