Authentiek

© Eveline Roseboom Meel

Leden van Mendistrict Oost togen op zaterdag 24 maart vertrokken naar Valkenswaard om er een kijkje te nemen in de keukens van rijtuigenbouwer Chr. van den Heuvel & zonen en van vierspan-multikampioen Boyd Exell.

Chr. van den Heuvel staat bekend om zijn authentieke rijtuigen. Na een rondleiding mochten de bezoekers even een blik werpen op de werkplaats en kregen ze de allernieuwste ontwikkeling van een marathon wagen te zien.

Boyd Exell

Ook bij Boyd Exell kregen de deelnemers een rondleiding. Daarna werden meerdere paarden gedemonstreerd werden. Exell liet het werk aan de longe zien, onder het zadel, enkelspan, tweespan en ook kwam hij in actie met zijn vierspan.

Fotoreportage

Eveline Roseboom Meel was erbij en maakte een fotoreportage van het bezoek aan Chr. van den Heuvel.

0 101

Hippische Vereniging “St. Servatius” organiseert op Eerste Pinksterdag, 20 mei 2018, de traditionele Pinksterrit.

De koetsentocht Concours Traditionele Aanspanningen is een voorselectie van het Nederlandse kampioenschap van het Traditioneel Gerij. De enige voorwaarde is dat de deelnemers met een origineel rijtuig, voorzien van houten wielen, komen. Alle overige rijtuigen, zoals marathonwagens, zijn van deelname uitgesloten.

Traditioneel

We hebben in de loop der jaren een traditionele koetsentocht opgebouwd die zich onderscheidt door de zorgvuldige afwerking van rijtuig, tuig en paard. Hierbij besteden koetsier en passagiers de grootste zorg aan  passende en originele kleding die overeenstemt met het oorspronkelijk gebruik van het rijtuig.

Alle aanwezige deelnemers worden beoordeeld op veiligheid en dierenwelzijn. De presentatie vindt plaats volgens de richtlijnen van de Nederlandse Vereniging Traditioneel Gerij (NVTG).

Nieuwe route

Dit jaar zijn er wat veranderingen aangebracht ten opzichte van voorgaande jaren. Er is een nieuwe afwisselende route, die u wederom een mooi stukje Brabant en België laat zien. In de ochtend is er
een individueel traject en in de middag een traject in colonne.

Omdat er individueel gestart wordt vanaf het Eurocircuit te Valkenswaard is er voor de deelnemers de keuze met welke gemiddelde snelheid het eerste traject afgelegd kan worden (7 km/uur of 9 km/uur). De aanspanningen met de laagste snelheid zullen dan als eerste starten.

Defilé

Vanaf de laatste stop in België vertrekken de deelnemers gezamenlijk (in colonne) naar Borkel en Schaft voor het defilé. De startvolgorde zal hier wijzigen afhankelijk van soort koets, type paard en aanspanning om zo voor het publiek tijdens het defilé een gevarieerde en originele stoet te hebben.

In de totale route zijn drie rustpunten opgenomen. De laatste rustpauze is in een weiland in Borkel & Schaft de deelnemers en de paarden de gelegenheid hebben om even tot rust te komen en te genieten van alle
activiteiten.

In Borkel vindt ook de prijsuitreiking plaats.

Klik hier voor meer info en een inschrijfformulier

arrensleeën Biddinghuizen Hoofdstad Aanspanning - foto E. Roseboom Meel
Foto Eveline Roseboom Meel

Prachtige authentieke arrensleeën, voortgetrokken door blinkende paarden en de mooiste tuigen met rinkelende bellen en koetsiers in traditionele kledij. Dit alles was te zien op 4 maart, de laatste ‘ijsdag’ van het seizoen op Flevonice.

Arrensleeën

Met een flinke vaart gingen de arrensleeën van Hoofdstad Aanspanning Amsterdam over de ijsbaan in Biddinghuizen en de zon gaf het schouwspel een extra mooi tintje. Er werd niet zomaar over het ijs ‘gegleden’.  de deelnemers gingen ook ringsteken en het was mogelijk om als bezoeker een tocht te maken in een arrenslee op het ijs.

Eveline Roseboom Meel was er zondag bij en maakte prachtige plaatjes van deze Hollandse winterdag.

Fotoreportage

Foto’s: Eveline Roseboom Meel

0 138
Ezelwagen. Stichting Hippomobiel Erfgoed
© Stichting Hippomobiel Erfgoed

Op de website van Stichting Hippomobiel Erfgoed wordt regelmatig een verslag gepubliceerd over het Rijtuigproject Duivenvoorde. Van de wagens van Kasteel Duivenvoorde zag de ezelwagen er nog het beste uit: goed genoeg om alleen te conserveren. “We hadden al wel besloten dat de wielbanden er opnieuw om gekrompen moesten worden”, zegt projectleider Claas Conijn. 

Delen van de wielen vervangen

wiel ezelswagen
© Stichting Hippomobiel Erfgoed

Hij geeft aan dat conserveren geen zin heeft als het rijtuigje vroeg of laat door zijn authentieke wielen zakt. Vandaar dat de experts die de restauratie begeleiden de keuze maken om toch delen van de wielen te vervangen. Het oude materiaal blijft echter bij de wagen bewaard: om als referentiemateriaal te dienen in de toekomst. Het is echt oud, want de wagen is zo rond 1850 gebouwd.

Authentieke ezelwagen

En voor de rest mag het publiek straks gaan genieten van een authentieke ezelwagen: schoongemaakt, verrijdbaar en wel.

Klik hier voor het uitgebreide verslag en meer foto’s van het project

Bron: Stichtig Hippomobiel Erfgoed

Drie van de vier rijtuigen in het Rijtuigproject Duivenvoorde komen uit het beheer van Borg en Nationaal Rijtuigmuseum Nienoord en gaan over in langdurig bruikleen door Kasteel Duivenvoorde. Dit project is mede mogelijk gemaakt door Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Dioraphte, Stichting der Heerlijkheden Oosterland, Sirjansland en Oosterstein, Stichting Bredius en Stichting Bonhomme Tielens. De Stichting Hippomobiel Erfgoed begeleidt de uitvoering en verzorgt de communicatie.

De mencommissie van de Vlaamse Liga Paardensport (VLP), de Vlaamse Vleugel van Belgische paardensport federatie KBRSF, ondersteunt vanaf dit jaar de Vlaamse organisaties die traditie- en elegantie wedstrijden organiseren.

‘Als we bij VLP over mennen praten dan spreken we vooral over de sport’, zegt commissievoorzitter Wim De Poorter. ‘VLP wil echter een zo breed mogelijke waaier aanbieden. Het traditie – en elegantie (T&E) rijden ontbrak in de VLP-werking en dit is, gezien het niveau van onze menners, altijd jammer geweest. Een tijdje terug ontstond de idee om het traditie- en elegantie rijden ook aan de VLP-leden en clubs aan te bieden. Verschillende vergaderingen later is het eindelijk zover. Het kan.’

Drie categorieën

De doelstelling is dat iedere VLP-club moet kunnen organiseren en ieder VLP-lid moet kunnen deelnemen. ‘De VLP traditie- en elegantie wedstrijden zullen andere wedstrijden zijn dan de wedstrijden die we tot nu toe kennen. Er zal op drie verschillende niveaus/categorieën kunnen worden deelgenomen en gereden. We onderscheiden de presentatie rijtuigen, de replica’s en de authentieke rijtuigen. Iedereen zal kunnen deelnemen in zijn of haar categorie. Iedere categorie zal anders worden beoordeeld en een andere winnaar kennen.’

‘De bedoeling is deze tak van de mensport te laten smaken door het grote publiek. Elk naar zijn eigen wil en vermogen. We willen hier de basis verbreden en traditie- en elegantie rijden aanbieden aan iedereen. Je kan, zoals in de sport, starten aan de basis, daar blijven of doorgroeien naar het niveau wat je zelf wil.’

Aangepast AIAT-reglement

Het internationale AIAT-reglement is de basis van het reglement op T&E-wedstrijden. ‘Net zoals in de andere disciplines werken we ook hier met Belgische aanpassingen. Deze aanpassingen zijn mogelijk voor elke categorie. Wordt er zuiver internationaal gereden dan zijn er geen aanpassingen. Dit reglement wordt hier gepubliceerd.

In samenwerking en met ondersteuning van BAT, wat de vertegenwoordiging is van het AIAT in België, zullen er op regelmatige basis opleidingen en bijscholingen georganiseerd worden. Deze zowel voor jury’s als deelnemers.

Flanders Cup

Bovendien komt er op de website van de VLP een kalender met daarin opgenomen de T&E-wedstrijden. Er staan reeds drie VLP-wedstrijden gepland. Ter promotie kan iedereen die aan alle drie deze wedstrijden deelneemt, kans maken om de ‘Flanders Cup’ te winnen. Iedere categorie krijgt een winnaar.

De eerste wedstrijd is op 12 en 13 mei bij Kasteel van Munken in Wingene. Dan volgt het Event Manor goes Classic op 20 en 21 mei op de Manorhoeve in Sint-Eloois-Winkel. De derde wedstrijd is 2 September op Hof Somergem in Aalst.

Bron: VLP-mencommissie

0 285

CTA-Plus wordt CIAT. Dit is op zaterdag 17 februari besproken op de jaarlijkse ledenvergadering van de NVTG op het KNHS centrum te Ermelo.

Het reglement CTA-Plus is komen te vervallen en daarvoor in de plaats gaat het internationale reglement van de AIAT gehanteerd worden. De wedstrijden die in het verleden onder de naam CTA-Plus georganiseerd werden, worden in de toekomst aangeduid als CIAT, wat staat voor Concours International d’ Attelage de Tradition.

Hiermee sluit de NVTG aan bij de omringende landen waar dit reglement al langer gehanteerd wordt. Dit schept meer duidelijkheid voor de deelnemers van de NVTG, maar ook voor deelnemers uit het buitenland.

Open selectiemomenten

Ook is op de ledenvergadering besloten dat er op enkele evenementen het komende seizoen open selectiemomenten zijn voor deelname aan het Nederlands Kampioenschap te Soest op 8 september. Hier zal men, naast de gebruikelijke manier van selectie door deelname aan het CTA, kunnen worden uitgenodigd voor het NK zonder deel te nemen aan de presentatie.

Deze mogelijkheid is er voor zowel leden als niet-leden van de NVTG. De niet-leden hebben wel als voorwaarde dat zij lid dienen te worden van de NVTG voor 1 augustus 2018. Tijdens deze momenten zal er naast de selectiemogelijkheid ook gekeken worden naar de technische staat van het rijtuig, de veiligheid en het dierenwelzijn.

Bekijk hier de (gewijzigde) reglementen

Rittenkalender

Bovendien is op de ledenvergadering de rittenkalender voor het komende seizoen gepresenteerd. Klik hier om deze te bekijken.

Bron: NVTG

0 332

Het echtpaar Stolk is druk bezig met het restaureren van de rijtuigen van Kasteel Duivenvoorde in Voorschoten.

Hoewel het ze alles tegelijk lijken te kunnen, heeft ieder zijn eigen taken. Zo is Mar Stolk de afgelopen en de komende weken nog druk met het schoonmaken van de oude verflagen op de panier, en richtte Piet zich op de achterklep en wielen van het bokkenkarretje.

Wattenstaafjes en oplosmiddel

Het is een precisieklusje dat Mar doet met wattenstaafjes en oplosmiddel, precies zoals bij het schoonmaken van oude meesters. Want de opdracht voor de klus luidt: conserveren en geschikt maken voor incidenteel gebruik. Het oude moet dus zo veel mogelijk bewaard blijven en er weer netjes uit gaan zien.

Oude en nieuwe verf

Op het schamel en de wielen is de oude, rode verf nog te bewaren, op andere delen van het ijzerwerk gaat dat helaas niet meer; iemand had er bij een vorige ‘restauratie’ al met de meniekwast overheen gestreken. Daar komt nieuwe verf op: de roze onderlaag is al aangebracht.

Bruikleen van Rijtuigmuseum Nienoord

Drie van de vier rijtuigen in dit project komen uit het beheer van Borg en Nationaal Rijtuigmuseum Nienoord en gaan over in langdurig bruikleen door Kasteel Duivenvoorde. Dit project is mede mogelijk gemaakt door Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Dioraphte, Stichting der Heerlijkheden Oosterland, Sirjansland en Oosterstein, Stichting Bredius en Stichting Bonhomme Tielens.

Lees verder op Rijtuigproject Duivenvoorde.

Bron: Kasteel Duivenvoorde

Foto boven: Shutterstock
Foto’s in de tekst: Kasteel Duivenvoorde

0 291

Op de website van Stichting Hippomobiel Erfgoed wordt regelmatig een verslag gepubliceerd over de restauratie van verschillende rijtuigen. Het echtpaar Stolk dat de restauratie van de rijtuigen uitvoert loopt niet in zeven sloten tegelijk, maar ieder heeft wel zijn eigen taken.

Wattenstaafjes en oplosmiddel

Mar Stolk is een tijdje druk met het schoonmaken van de oude verflagen op de panier. Het is een precisieklusje dat ze doet met wattenstaafjes en oplosmiddel, precies zoals bij het schoonmaken van oude meesters. Want de opdracht voor de klus luidt: ‘conserveren en geschikt maken voor incidenteel gebruik’.

Hoepels om de wielen

Piet Stolk maakte ondertussen een nieuwe achterklep voor het bokkenkarretje en hij smeedde haakjes om die klep aan op te hangen. Ook verving hij stukken van de velgen heeft de ijzeren hoepels opnieuw om de wielen gekrompen.

Lees het complete verslag en bekijk de foto’s hier

Bekijk hier alle artikelen over het project

0 403

Tour Classique De Elderschans Azimi vindt plaats op op zondag 29 april 2018 en start vanaf 10.30 uur op industrieterrein ‘de Vlaschaard’ in Eede. Om 8.30 uur is er ontbijt en een briefing. De Tour Classique is een grensoverschrijdende koetsentocht voor traditie rijtuigen, in samenwerking met de AFA (Fra), de BDA (Bel) en de NVTG (Ned).

De rit bedraagt ongeveer 25 kilometer en er worden deelnemers uit Nederland, België en Frankrijk verwacht. Onderweg is er een aperitief- en een lunchstop. Na afloop wordt een verzorgde receptie aangeboden in Hotel de Elderschans in Aardenburg.

Individuele starttijden

De deelnemers starten individueel om de paar minuten. Deelname vindt plaats op uitnodiging en verder kunnen leden van de Nederlandse Vereniging voor traditioneel gerij, van de Belgische Driving Association en de AFA zich inschrijven.

Presentatie

De Aperostop vindt plaats aan de Galgenstraat te St. Kruis, gemeente Sluis. De lunchstop vindt plaats aan een zijweg van de Kerkweg te St. Kruis. De presentatie voor het publiek en uitleg over de gespannen vindt vanaf 14.30 uur plaats voor het terras van Hotel de Elderschans.

Klik hier voor de flyer

Bron: Persbericht

Vlaams Minister van Cultuur Sven Gatz heeft besloten om de cultuur rond het Belgisch of Brabants trekpaard toe te voegen aan de Inventaris Vlaanderen voor Immaterieel Cultureel Erfgoed. Deze inventaris draagt bij tot de zichtbaarheid van immaterieel erfgoed en stimuleert het behartigen ervan.

Op de lijst staan nu 52 elementen. De inventaris is onderdeel van het interactief platform www.immaterieelerfgoed.be: een ontmoetingsplaats voor immaterieel cultureel erfgoed in Vlaanderen waar organisaties en personen zich bekend maken.

Minister van Cultuur Sven Gatz: ‘Ik ben blij dat we nieuwe tradities kunnen toevoegen aan de Inventaris voor Cultureel Immaterieel Erfgoed. De cultuur rond het Belgisch trekpaard is een traditie die heel wat volk op de been brengt. Met de erkenning zetten we de traditie niet alleen extra in de kijker, we zorgen er ook voor dat ze in stand wordt gehouden zodat ook volgende generaties ervan kunnen genieten.’

Zo’n 7.400 Belgische trekpaarden

Belgische trekpaarden zijn grote en breedgebouwde koudbloedpaarden met een uitgesproken spierontwikkeling. Ze staan bekend om hun zachtaardig karakter en vermogen om zware lasten te trekken en in gezapig tempo te verplaatsen.

Momenteel zijn er enkele honderden fokkers actief. Er staan zo’n 7.400 Belgische trekpaarden in Vlaanderen in het stamboek, een meerderheid van het aantal Belgisch trekpaarden. De Koninklijke Maatschappij het Belgisch Trekpaard (KMBT) houdt sinds 1886 het stamboek bij. Zij waakt over de toepassing, de ontwikkeling en de verbetering van de rasstandaard in de fokkerij.

Boerenpaard

De landbouw- en nijverheidssector draaide tot de jaren 1950-1960 in belangrijke mate op de inzet van trekpaarden. Niet toevallig heet het trekpaard in de volksmond ‘boerenpaard’. Boeren gebruikten het trekpaard om het land te bewerken en zware lasten en karren te trekken. Dit laatste deden trekpaarden ook in de mijnbouw, binnenscheepvaart, verhuissector en – als natiepaarden – in de Antwerpse haven. Toen na de Tweede Wereldoorlog tractoren meer en meer de trekpaarden vervingen, namen de activiteiten van de fokkerijen snel af. Maar het trekpaard en zijn cultuur verdwenen nooit helemaal. Gepassioneerde fokkers bleven het ras koesteren en kweekten vanaf dan vooral als hobby.

Erfgoed

De fokkerij maakt de kern uit van de Belgisch trekpaardcultuur. Dit omvat het in stand houden en kweken van het ras, gericht op het stamboek en de rasstandaard, met kennis over genetische overdracht van raskenmerken en gebruiken in de hengstenhouderij. Er bestaat in deze cultuur een levendige traditie van keuringen en prijskampen. Slechts een beperkt aantal traditiedragers werkt vandaag nog altijd met dit prachtige dier. Zij beschikken over de uitgebreide kennis en vaardigheden en het roerende erfgoed, zoals traditionele voer- en werktuigen.

Lees hier meer

Bron bericht: Kabinet Sven Gatz

HOEFSLAG ACADEMY

Volg ons!

100,951FansLike
0VolgersVolg
6,964VolgersVolg
1,451Youtube abonneesAbonneer