Authentiek

0 294
Winnares Irma Voorn, vergezeld door Albert Voorn (Foto Berend Jan Stijf)

Menvereniging Wapenveld’s Gerij hield op zaterdag 7 juli de jaarlijkse Historische Koetsentocht, onder auspiciën van de NVTG, de Nederlandse Vereniging Traditioneel Gerij.

Vrieze’s Erfgoed

De happening vond plaats bij sportpark Het Monnikenbos, de thuisbasis van de organiserende menvereniging Wapenveld’s Gerij en later op de dag bij Vrieze’s Erfgoed in een evenzo authentieke omgeving. Het erfgoed dankt zijn naam aan de laatste molenaar die zijn bezit schonk aan de gemeenschap van Wapenveld. Bij deze molen De Vlijt is een bezoekerscentrum gerealiseerd en deze plek leent zich uitstekend voor het defilé.

Hoornerfeest

’s Ochtends werden de deelnemers aan de CTA beoordeeld door de juryleden de heer Heinemans en mevrouw Bout, waarna de tocht aanving. De uitgezette route voerde langs idyllische plekjes, daarbij brachten de deelnemers ook een bezoek aan het stadje Hattem. Vervolgens reden zij via Wapenveld naar het plaatselijke jaarlijkse Hoornerfeest en sloten de dag af met een druk bezocht defilé op bezoekerscentrum Vrieze’s Erfgoed.

Irma Voorn

De tientallen historische aanspanningen en dito uitgedoste bemanning, worden door de jury vooral beoordeeld op authenticiteit. Met 222,50 punten werd Irma Voorn uitgeroepen tot de beste deelnemer. Zij reed met een dokterswagen vergezeld door haar echtgenoot, de begenadigde springruiter Albert Voorn, met een fraaie schimmel ervoor. Een chique verschijning, welke tot in de puntjes verzorgd was. Ook de overige deelnemers ontvingen complimenten voor hun aanspanningen en men kan terugzien op een geslaagde tocht welke onder prima weersomstandigheden verreden kon worden.

Bron: Wapenveld’s Gerij

0 81
rijtuigproject Duivenvoorde
© Hippomobiel Erfgoed

‘Na het verwijderen van een laag vuil en vet kwam dit tevoorschijn’, is restaurateur Mar Stolk enthousiast als ze het onderstel van de ezelwagen van Duivenvoorde reinigt en de kleur geel ontdekt.

‘Het is de eerste laklaag die later minstens twee keer is overgeschilderd in de bruine laag met rode biezen. Doordat dit deel altijd vettig is, was de hechting van de overschilderingen niet zo best en voor een groot deel al weer afgebladderd. Ik wil dit eigenlijk zo in het zicht houden’, aldus Mar Stolk.

Het geel is vaker ter sprake gekomen tijdens de restauratie van de rijtuigen van het kasteel: het bokkenkarretje is geel en op een realistisch schilderij is het ponyrijtuig -de panier– met gele wielen te zien. Toch is bij de restauratie van de panier alleen maar rood gevonden en geen spoortje van gele verf: de reden om het rode intact te laten.

Raadsel

Rijtuigen waren meestal geschilderd in de heraldische kleuren van de familie, bij de ezelwagen zou het geel kloppen met het familiewapen van de familie Steengracht. Maar waarom de panier en het bokkenkarretje geel zouden zijn is een raadsel, want die zijn aangeschaft in de tijd van de familie Schimmelpenninck van der Oye en in hun wapen komt geel noch rood voor. ‘Dat maakt het een lastig verhaal. Heeft mode meegespeeld of vonden ze die kleur gewoon mooier?

Het is niet keihard te maken welke kleur de juiste is’, zegt projectleider Claas Conijn die de keuze maakt om zo veel mogelijk te laten zitten van wat de restaurateurs aantreffen.

Lees meer

Bron: Hippomobiel Erfgoed

0 54
panier, rijtuigproject Duivenvoorde
© Stichting Hippomobiel Erfgoed

“Eigenlijk zijn er maar heel weinig van dit type bewaard gebleven”, overpeinst Claas Conijn bij de panier van Kasteel Duivenvoorde. Als projectleider is hij betrokken bij de restauratie van het parkwagentje waarvan het bakje uit wilgentenen is gevlochten.

Aan dat laatste dankt de panier (Frans voor ‘gevlochten mand’) zijn naam en het is tegelijkertijd de reden dat de meeste letterlijk en figuurlijk in de loop der tijd tot molm zijn vergaan. Conijn somt op: bij een particulier in Wassenaar, nog een in particuliere handen en de drie exemplaren die in het Nationaal Rijtuigmuseum in Leek bewaard zijn gebleven, waaronder die van Duivenvoorde en dat maakt het zorgvuldig restaureren des te belangrijker.

Oude foto

In het beeldarchief van het Rijksmuseum in Amsterdam zit een leuke foto van een panier op het kasteel De Lathmer in Wilp. Het beeld is niet heel charmant door de jongeheer die achterop is gaan zitten, waardoor het parkwagentje net iets te veel door zijn veren zakt. Het bewijst: de knechtenbank was vooral bedoeld voor klein knechtje. Het damesrijtuigje, dat een eeuw geleden nog gemeengoed was op de Nederlandse buitenplaatsen, leende zich sowieso niet echt voor volwassen kerels.

Lees meer

Bron: Hippomobiel Erfgoed

0 109
rijtuigje rijtuigenproject duivenvoorde hippomobiel erfgoed
Rijtuigje. © Stichting Hippomobiel Erfgoed

De panier dankt zijn Franse naam aan het vlechtwerk uit wilgentenen. Het rijtuigje van Kasteel Duivenvoorde is er deels uit opgebouwd. “Maar houtwormen zijn er dol op, ze vreten zich in lengterichting door de tenen en wat je overhoudt zijn holle pijpjes, rietjes zeg maar”, legt restaurateur Mar Stolk uit.

Een rijtuigrestaurateur die al het werk in eigen hand wil houden, beoefent tientallen ambachten. Véél meer dan twaalf en dat zonder ongelukken. Van leerbewerker, schrijnmaker, smid, stoffeerder, schilder tot in dit geval wilgenvlechter toe. “We hadden bedacht dat we dit konden uitbesteden”, klinkt het gedesillusioneerd over de stukken in het bakje en de spatborden die waren uitgehold door de houtworm of weggerot onder dikke verflagen, “maar zelfs het werk van de beste wilgenvlechter die voor ons aan de slag ging was nog te grof, niet goed genoeg. Dus zijn we het zelf maar gaan doen.”

Volle pracht

Naar verwachting is de restauratie van de drie rijtuigen en het minisleetje van Duivenvoorde medio juni afgerond en zijn ze op zondag 19 augustus in volle pracht in het kasteelpark te bewonderen.

Lees het complete verslag en bekijk foto’s op de website van de Stichting Hippomobiel Erfgoed

Bron: Stichting Hippomobiel Erfgoed

De koninklijke bruiloft van prins Harry en zijn Megan Markle staat voor de deur. Over ruim twee weken zal Engeland in de ban zijn van de bruiloft. Gelukkig is er ook een grote rol weggelegd voor de koninklijke paarden en de rijtuigen van de koninklijke stal.

Ascor Landauer

Prins Harry en Megan gaan trouwen in de St George Chapel van het Windsor kasteel. Het pasgetrouwde stel zal daarna rond worden gereden in een paardenkoets. Bij goed weer zal de Ascot Landauer gebruikt worden, waarvan er vijf in eigendom zijn van de koninklijke stal. Dit is het rijtuig waar de koningin ieder jaar in wordt gereden tijdens de Royal Meeting op Ascot.

Prins Harry getuige

Twee van deze Landauers reden ook mee tijdens de bruiloft van prins William en Kate in 2011. Toen zat prins Harry er ook al in, maar dan als getuige. Samen met de bruidsmeisjes en bruidsjonkers werden zij van Westminster Abbey naar Buckingham Palace gereden.

De paarden

Het rijtuig zal getrokken worden door vier schimmels, Windsor paarden. De paarden Milford Haven, Sir Basil, Tyrone en Storm zullen de koets trekken. Daarnaast zullen er twee paarden aan de zijkant meelopen, Plymouth en Londonderry. Windsor paarden spelen een grote rol in het ceremoniële leven van de koninklijke familie en het land. In de tijd van Victoria trokken deze paarden al de rijtuigen.

Lees hier het artikel op de website van het koningshuis. In het artikel staan ook foto’s van de paarden en rijtuigen.

Bron: www.royal.uk

 

Persfoto Pop-up Museum

Op 20, 21 en 22 april vindt Paard & Koets plaats bij Equestrian Centre De Peelbergen te Kronenberg, Limburg. Een primeur tijdens ’s werelds grootste mensportfeest: tijdens het evenement genieten bezoekers van een indrukwekkend ‘Pop-up Museum’ met prachtige rijtuigen.

Naast de wereldtop uit de mensport is er op Paard&Koets dit jaar ook aandacht voor historische rijtuigen. Het Pop-up Museum is centraal gelegen op de beurs en is voor liefhebbers van authentiek gerij een waar feest. Evenals voorgaande jaren is Rijo Stables uit Weert weer aanwezig met een indrukwekkende collectie.

Daarnaast verleent ook het Duitse ‘Kutschen Hansmeier’ zijn medewerking aan de totstandkoming van een mooi collectie in het Pop-up museum. Riny Rutjens, eigenaar van Rijo Stables, neemt enkele eyecatchers mee naar Kronenberg om ze te presenteren in het Pop-up Museum. Een van de rijtuigen die op de beurs te bezichtigen is, is de Summercoach van Mulbacher Paris. Het betreft een rijtuig voor acht personen, dat de optie biedt om met open of gesloten kap te rijden.

Een ander prachtexemplaar is de Nederlandse Stanhop Pheaton, gebouwd door de firma Veth uit Arnhem. Het rijtuig is voorzien van de originele lampen. Een rijtuig dat tevens het benoemen waard is, is de Roogseat-Dogcar van de Engelse firma Hamshaw-Leicester met zeer mooi houtsnijwerk en flasch.

Paard & Koets

’s Werelds grootste mensportfeest vindt plaats op 20, 21 en 22 april. Equestrian Centre De Peelbergen in  Kronenberg is hét trefpunt voor alle menliefhebbers. Trainers en menners van het hoogste niveau presenteren een veelzijdige mix van wedstrijden, shows, voorlichting en leerzame clinics. Kijk voor meer informatie op www.paardenkoets.nl.

Bron: Persbericht

0 41
restauratieproject rijtuigen Kasteel Duivenvoorde
© Stichting Hippomobiel Erfgoed

Het restauratieproject van het rijdend erfgoed van Kasteel Duivenvoorde verloopt voorspoedig, zoals je kunt zien in onderstaand filmpje. De parkrijtuigen van Duivenvoorde worden gerestaureerd door het RestauratieCentrum Stolk in Balkbrug.

Het project maakt deel uit van een omvangrijk project in Nederland om het hippomobiele erfgoed te behouden en ook weer beleefbaar te maken. Drie van de vier rijtuigen in dit project komen uit het beheer van Borg en Nationaal Rijtuigmuseum Nienoord en gaan over in langdurig bruikleen door Kasteel Duivenvoorde.

Video

Bekijk de video hier

Dit project is mede mogelijk gemaakt door Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Dioraphte, Stichting der Heerlijkheden Oosterland, Sirjansland en Oosterstein, Stichting Bredius en Stichting Bonhomme Tielens. De Stichting Hippomobiel Erfgoed begeleidt de uitvoering en verzorgt de communicatie.

Bron: Stichting Hippomobiel Erfgoed

0 226
Foto: Gerben Olthof

Op 7 april hield Menvereniging De Koetsiers Aalten Dinxperlo haar jaarlijkse ploegwedstrijd. Met vier deelnemers was de deelname niet ruim bemeten echter kon het publiek, welke vanwege het mooie weer ruimschoots aanwezig was, genieten van dit nostalgische boeren aanzicht.

Fotoserie

Tekst en foto’s: Gerben Olthof Driving Images

0 163
Foto Mieke Lockefeer de Rijck

De wereld van de Belgische traditiemenners maakt veranderingen door. Er bestaat een vereniging
die zich al 40 jaar bezighoud met traditie mennen in de breedste zin van het woord, namelijk de
Belgian Driving Association (BDA). Daarnaast is er velen jaren later de B.A.T. ontstaan en afgelopen winter is er nog een nieuw initiatief ontstaan van de VLP.

De BDA heeft een zeer gevulde agenda. Dat jaren later de BAT is ontstaan, is waarschijnlijk vanwege een onderling meningsverschil. Deze vereniging streeft dezelfde doelen na als de BDA, maar deze agenda wordt gevuld door activiteiten van clubs die onder de BAT paraplu opereren.

Afgelopen winter is er nog een nieuw initiatief ontstaan, een initiatief van de Vlaamse Liga Paardensport (VLP), die naast alle facetten van de paardensport nu ook een afdeling voor traditiemennen in het leven geroepen heeft onder de naam VLP T&E, wat staat voor Traditie en Elegantie .

Ongeveer dezelfde regels

Alle drie de verenigingen hanteren ongeveer dezelfde regels, met dien verstande dat de VLP T&E drie aparte onderdelen heeft: authentieke koetsen, replica koetsen en presentatie rijtuigen. Deze verschillende  disciplines worden elk afzonderlijk beoordeeld.

Bij de eerder genoemde verenigingen worden authentieke koetsen beoordeeld en de replica’s krijgen enkele puntenaftrek en presentatie rijtuigen zijn daar uitgesloten van deelname.

Kalender

Er zijn dit jaar diverse traditie wedstrijden: de eerste zal plaatsvinden van 13 tot 15 mei op Kasteel
de Muncken in Wingene, dit is een CIAT en VLP T&E organisatie van menvereniging Nieuwege in
samenwerking met de BAT en de VLP.  Een week later met Pinksteren 20 en 21 mei is de volgende
georganiseerd door menvereniging Phaeton op de Manorhoeve in St. Eloois Winkel in samenwerking
met de VLP. Op 12 augustus is er de CIAT (Concours International Attelage Tradition ) op kasteel de
Herten te Oostkamp in samenwerking met de BDA en op 2 september is er een traditie wedstrijd te
Aalst georganiseerd door menvereniging Egmont op het Hof te Somergem met de VLP.

Tekst: Bert Lockefeer

0 292
Henri Karnebeek
Henri Karnebeek

Op de wedstrijd ploegen met paarden op zaterdag 7 april in Leusden, ging de eerste prijs net als in 2017 naar Henri Karnebeek uit Rekken. Met zijn tweespan Haflinger paarden wist hij de jury te imponeren met een perfect staaltje grondbewerking.

Met lede ogen moesten de ploegers uit de Gelderse Vallei toezien hoe de prijzen naar andere landsdelen werden meegenomen. Eite Oosterveld uit het Goningse Eenrum trok strakke voren met zijn Hongaarse trekpaard Kormos en nam het zilver mee. De derde prijs werd gewonnen door de gebroeders IJnsen en hun paard Unita.

Jaarlijkse Ploegdag

Ieder jaar in april organiseert de Stichting Behoud Oude Werktuigen een Ploegdag met paarden in de omgeving van Groot Zandbrink in Leusden. Dit jaar werd er geploegd op een akker aan de Asscchatterweg, beschikbaar gesteld door melkveehouder Ramon van Roomen.

De akker lag er perfect bij en de deelnemers waren dan ook zeer tevreden. De strijd werd geleverd door zeventien combinaties uit heel Nederland. Zelfs vanaf Ameland kwamen Theo de Boer en Jaap Werkman naar Leusden afgereisd. Hun paarden Victoria en Ebita trekken ook de reddingsboot van Ameland naar zee.

Driespan voor wentelploeg


Een bijzondere prestatie werd geleverd door Hendrik Jan van de Vliert uit Scherpenzeel. Hij slaagde er in om een driespan paarden voor de wentelploeg te spannen. Het drietal Wendy, Ciska en Samba liep nog een beetje onwennig maar wist het publiek te imponeren.

Perfecte beheersing van paard en ploeg

De jury was onder de indruk van de prestaties. “We trekken steeds meer deelnemers en de kwaliteit neemt ieder jaar toe”, aldus Wim Voskuilen; “naast de kwaliteit van het ploegwerk, moeten de paarden ook rustig en gelijkmatig voor de ploeg lopen. De winnaars lieten dit jaar een perfecte beheersing zien van paard en ploeg”.

Bij een heerlijk voorjaarszonnetje bood de nostalgische ploegdag in Leusden weer een prachtig schouwspel voor het publiek.

Goud: Henri Karnebeek, Zilver: Eite Oosterveld, Brons: Gebroeders IJnsen.

Fotoserie

Eveline Roseboom Meel was ’s ochtends aanwezig en maakte een fotoserie:

Bron: Persbericht

HOEFSLAG ACADEMY

Volg ons!

100,152FansLike
6,851VolgersVolg
1,451Youtube abonneesAbonneer