Authentiek

0 89
rijtuigje rijtuigenproject duivenvoorde hippomobiel erfgoed
Rijtuigje. © Stichting Hippomobiel Erfgoed

De panier dankt zijn Franse naam aan het vlechtwerk uit wilgentenen. Het rijtuigje van Kasteel Duivenvoorde is er deels uit opgebouwd. “Maar houtwormen zijn er dol op, ze vreten zich in lengterichting door de tenen en wat je overhoudt zijn holle pijpjes, rietjes zeg maar”, legt restaurateur Mar Stolk uit.

Een rijtuigrestaurateur die al het werk in eigen hand wil houden, beoefent tientallen ambachten. Véél meer dan twaalf en dat zonder ongelukken. Van leerbewerker, schrijnmaker, smid, stoffeerder, schilder tot in dit geval wilgenvlechter toe. “We hadden bedacht dat we dit konden uitbesteden”, klinkt het gedesillusioneerd over de stukken in het bakje en de spatborden die waren uitgehold door de houtworm of weggerot onder dikke verflagen, “maar zelfs het werk van de beste wilgenvlechter die voor ons aan de slag ging was nog te grof, niet goed genoeg. Dus zijn we het zelf maar gaan doen.”

Volle pracht

Naar verwachting is de restauratie van de drie rijtuigen en het minisleetje van Duivenvoorde medio juni afgerond en zijn ze op zondag 19 augustus in volle pracht in het kasteelpark te bewonderen.

Lees het complete verslag en bekijk foto’s op de website van de Stichting Hippomobiel Erfgoed

Bron: Stichting Hippomobiel Erfgoed

De koninklijke bruiloft van prins Harry en zijn Megan Markle staat voor de deur. Over ruim twee weken zal Engeland in de ban zijn van de bruiloft. Gelukkig is er ook een grote rol weggelegd voor de koninklijke paarden en de rijtuigen van de koninklijke stal.

Ascor Landauer

Prins Harry en Megan gaan trouwen in de St George Chapel van het Windsor kasteel. Het pasgetrouwde stel zal daarna rond worden gereden in een paardenkoets. Bij goed weer zal de Ascot Landauer gebruikt worden, waarvan er vijf in eigendom zijn van de koninklijke stal. Dit is het rijtuig waar de koningin ieder jaar in wordt gereden tijdens de Royal Meeting op Ascot.

Prins Harry getuige

Twee van deze Landauers reden ook mee tijdens de bruiloft van prins William en Kate in 2011. Toen zat prins Harry er ook al in, maar dan als getuige. Samen met de bruidsmeisjes en bruidsjonkers werden zij van Westminster Abbey naar Buckingham Palace gereden.

De paarden

Het rijtuig zal getrokken worden door vier schimmels, Windsor paarden. De paarden Milford Haven, Sir Basil, Tyrone en Storm zullen de koets trekken. Daarnaast zullen er twee paarden aan de zijkant meelopen, Plymouth en Londonderry. Windsor paarden spelen een grote rol in het ceremoniële leven van de koninklijke familie en het land. In de tijd van Victoria trokken deze paarden al de rijtuigen.

Lees hier het artikel op de website van het koningshuis. In het artikel staan ook foto’s van de paarden en rijtuigen.

Bron: www.royal.uk

 

Persfoto Pop-up Museum

Op 20, 21 en 22 april vindt Paard & Koets plaats bij Equestrian Centre De Peelbergen te Kronenberg, Limburg. Een primeur tijdens ’s werelds grootste mensportfeest: tijdens het evenement genieten bezoekers van een indrukwekkend ‘Pop-up Museum’ met prachtige rijtuigen.

Naast de wereldtop uit de mensport is er op Paard&Koets dit jaar ook aandacht voor historische rijtuigen. Het Pop-up Museum is centraal gelegen op de beurs en is voor liefhebbers van authentiek gerij een waar feest. Evenals voorgaande jaren is Rijo Stables uit Weert weer aanwezig met een indrukwekkende collectie.

Daarnaast verleent ook het Duitse ‘Kutschen Hansmeier’ zijn medewerking aan de totstandkoming van een mooi collectie in het Pop-up museum. Riny Rutjens, eigenaar van Rijo Stables, neemt enkele eyecatchers mee naar Kronenberg om ze te presenteren in het Pop-up Museum. Een van de rijtuigen die op de beurs te bezichtigen is, is de Summercoach van Mulbacher Paris. Het betreft een rijtuig voor acht personen, dat de optie biedt om met open of gesloten kap te rijden.

Een ander prachtexemplaar is de Nederlandse Stanhop Pheaton, gebouwd door de firma Veth uit Arnhem. Het rijtuig is voorzien van de originele lampen. Een rijtuig dat tevens het benoemen waard is, is de Roogseat-Dogcar van de Engelse firma Hamshaw-Leicester met zeer mooi houtsnijwerk en flasch.

Paard & Koets

’s Werelds grootste mensportfeest vindt plaats op 20, 21 en 22 april. Equestrian Centre De Peelbergen in  Kronenberg is hét trefpunt voor alle menliefhebbers. Trainers en menners van het hoogste niveau presenteren een veelzijdige mix van wedstrijden, shows, voorlichting en leerzame clinics. Kijk voor meer informatie op www.paardenkoets.nl.

Bron: Persbericht

0 41
restauratieproject rijtuigen Kasteel Duivenvoorde
© Stichting Hippomobiel Erfgoed

Het restauratieproject van het rijdend erfgoed van Kasteel Duivenvoorde verloopt voorspoedig, zoals je kunt zien in onderstaand filmpje. De parkrijtuigen van Duivenvoorde worden gerestaureerd door het RestauratieCentrum Stolk in Balkbrug.

Het project maakt deel uit van een omvangrijk project in Nederland om het hippomobiele erfgoed te behouden en ook weer beleefbaar te maken. Drie van de vier rijtuigen in dit project komen uit het beheer van Borg en Nationaal Rijtuigmuseum Nienoord en gaan over in langdurig bruikleen door Kasteel Duivenvoorde.

Video

Bekijk de video hier

Dit project is mede mogelijk gemaakt door Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Dioraphte, Stichting der Heerlijkheden Oosterland, Sirjansland en Oosterstein, Stichting Bredius en Stichting Bonhomme Tielens. De Stichting Hippomobiel Erfgoed begeleidt de uitvoering en verzorgt de communicatie.

Bron: Stichting Hippomobiel Erfgoed

0 222
Foto: Gerben Olthof

Op 7 april hield Menvereniging De Koetsiers Aalten Dinxperlo haar jaarlijkse ploegwedstrijd. Met vier deelnemers was de deelname niet ruim bemeten echter kon het publiek, welke vanwege het mooie weer ruimschoots aanwezig was, genieten van dit nostalgische boeren aanzicht.

Fotoserie

Tekst en foto’s: Gerben Olthof Driving Images

0 158
Foto Mieke Lockefeer de Rijck

De wereld van de Belgische traditiemenners maakt veranderingen door. Er bestaat een vereniging
die zich al 40 jaar bezighoud met traditie mennen in de breedste zin van het woord, namelijk de
Belgian Driving Association (BDA). Daarnaast is er velen jaren later de B.A.T. ontstaan en afgelopen winter is er nog een nieuw initiatief ontstaan van de VLP.

De BDA heeft een zeer gevulde agenda. Dat jaren later de BAT is ontstaan, is waarschijnlijk vanwege een onderling meningsverschil. Deze vereniging streeft dezelfde doelen na als de BDA, maar deze agenda wordt gevuld door activiteiten van clubs die onder de BAT paraplu opereren.

Afgelopen winter is er nog een nieuw initiatief ontstaan, een initiatief van de Vlaamse Liga Paardensport (VLP), die naast alle facetten van de paardensport nu ook een afdeling voor traditiemennen in het leven geroepen heeft onder de naam VLP T&E, wat staat voor Traditie en Elegantie .

Ongeveer dezelfde regels

Alle drie de verenigingen hanteren ongeveer dezelfde regels, met dien verstande dat de VLP T&E drie aparte onderdelen heeft: authentieke koetsen, replica koetsen en presentatie rijtuigen. Deze verschillende  disciplines worden elk afzonderlijk beoordeeld.

Bij de eerder genoemde verenigingen worden authentieke koetsen beoordeeld en de replica’s krijgen enkele puntenaftrek en presentatie rijtuigen zijn daar uitgesloten van deelname.

Kalender

Er zijn dit jaar diverse traditie wedstrijden: de eerste zal plaatsvinden van 13 tot 15 mei op Kasteel
de Muncken in Wingene, dit is een CIAT en VLP T&E organisatie van menvereniging Nieuwege in
samenwerking met de BAT en de VLP.  Een week later met Pinksteren 20 en 21 mei is de volgende
georganiseerd door menvereniging Phaeton op de Manorhoeve in St. Eloois Winkel in samenwerking
met de VLP. Op 12 augustus is er de CIAT (Concours International Attelage Tradition ) op kasteel de
Herten te Oostkamp in samenwerking met de BDA en op 2 september is er een traditie wedstrijd te
Aalst georganiseerd door menvereniging Egmont op het Hof te Somergem met de VLP.

Tekst: Bert Lockefeer

0 284
Henri Karnebeek
Henri Karnebeek

Op de wedstrijd ploegen met paarden op zaterdag 7 april in Leusden, ging de eerste prijs net als in 2017 naar Henri Karnebeek uit Rekken. Met zijn tweespan Haflinger paarden wist hij de jury te imponeren met een perfect staaltje grondbewerking.

Met lede ogen moesten de ploegers uit de Gelderse Vallei toezien hoe de prijzen naar andere landsdelen werden meegenomen. Eite Oosterveld uit het Goningse Eenrum trok strakke voren met zijn Hongaarse trekpaard Kormos en nam het zilver mee. De derde prijs werd gewonnen door de gebroeders IJnsen en hun paard Unita.

Jaarlijkse Ploegdag

Ieder jaar in april organiseert de Stichting Behoud Oude Werktuigen een Ploegdag met paarden in de omgeving van Groot Zandbrink in Leusden. Dit jaar werd er geploegd op een akker aan de Asscchatterweg, beschikbaar gesteld door melkveehouder Ramon van Roomen.

De akker lag er perfect bij en de deelnemers waren dan ook zeer tevreden. De strijd werd geleverd door zeventien combinaties uit heel Nederland. Zelfs vanaf Ameland kwamen Theo de Boer en Jaap Werkman naar Leusden afgereisd. Hun paarden Victoria en Ebita trekken ook de reddingsboot van Ameland naar zee.

Driespan voor wentelploeg


Een bijzondere prestatie werd geleverd door Hendrik Jan van de Vliert uit Scherpenzeel. Hij slaagde er in om een driespan paarden voor de wentelploeg te spannen. Het drietal Wendy, Ciska en Samba liep nog een beetje onwennig maar wist het publiek te imponeren.

Perfecte beheersing van paard en ploeg

De jury was onder de indruk van de prestaties. “We trekken steeds meer deelnemers en de kwaliteit neemt ieder jaar toe”, aldus Wim Voskuilen; “naast de kwaliteit van het ploegwerk, moeten de paarden ook rustig en gelijkmatig voor de ploeg lopen. De winnaars lieten dit jaar een perfecte beheersing zien van paard en ploeg”.

Bij een heerlijk voorjaarszonnetje bood de nostalgische ploegdag in Leusden weer een prachtig schouwspel voor het publiek.

Goud: Henri Karnebeek, Zilver: Eite Oosterveld, Brons: Gebroeders IJnsen.

Fotoserie

Eveline Roseboom Meel was ’s ochtends aanwezig en maakte een fotoserie:

Bron: Persbericht

© Eveline Roseboom Meel

Leden van Mendistrict Oost togen op zaterdag 24 maart vertrokken naar Valkenswaard om er een kijkje te nemen in de keukens van rijtuigenbouwer Chr. van den Heuvel & zonen en van vierspan-multikampioen Boyd Exell.

Chr. van den Heuvel staat bekend om zijn authentieke rijtuigen. Na een rondleiding mochten de bezoekers even een blik werpen op de werkplaats en kregen ze de allernieuwste ontwikkeling van een marathon wagen te zien.

Boyd Exell

Ook bij Boyd Exell kregen de deelnemers een rondleiding. Daarna werden meerdere paarden gedemonstreerd werden. Exell liet het werk aan de longe zien, onder het zadel, enkelspan, tweespan en ook kwam hij in actie met zijn vierspan.

Fotoreportage

Eveline Roseboom Meel was erbij en maakte een fotoreportage van het bezoek aan Chr. van den Heuvel.

0 78

Hippische Vereniging “St. Servatius” organiseert op Eerste Pinksterdag, 20 mei 2018, de traditionele Pinksterrit.

De koetsentocht Concours Traditionele Aanspanningen is een voorselectie van het Nederlandse kampioenschap van het Traditioneel Gerij. De enige voorwaarde is dat de deelnemers met een origineel rijtuig, voorzien van houten wielen, komen. Alle overige rijtuigen, zoals marathonwagens, zijn van deelname uitgesloten.

Traditioneel

We hebben in de loop der jaren een traditionele koetsentocht opgebouwd die zich onderscheidt door de zorgvuldige afwerking van rijtuig, tuig en paard. Hierbij besteden koetsier en passagiers de grootste zorg aan  passende en originele kleding die overeenstemt met het oorspronkelijk gebruik van het rijtuig.

Alle aanwezige deelnemers worden beoordeeld op veiligheid en dierenwelzijn. De presentatie vindt plaats volgens de richtlijnen van de Nederlandse Vereniging Traditioneel Gerij (NVTG).

Nieuwe route

Dit jaar zijn er wat veranderingen aangebracht ten opzichte van voorgaande jaren. Er is een nieuwe afwisselende route, die u wederom een mooi stukje Brabant en België laat zien. In de ochtend is er
een individueel traject en in de middag een traject in colonne.

Omdat er individueel gestart wordt vanaf het Eurocircuit te Valkenswaard is er voor de deelnemers de keuze met welke gemiddelde snelheid het eerste traject afgelegd kan worden (7 km/uur of 9 km/uur). De aanspanningen met de laagste snelheid zullen dan als eerste starten.

Defilé

Vanaf de laatste stop in België vertrekken de deelnemers gezamenlijk (in colonne) naar Borkel en Schaft voor het defilé. De startvolgorde zal hier wijzigen afhankelijk van soort koets, type paard en aanspanning om zo voor het publiek tijdens het defilé een gevarieerde en originele stoet te hebben.

In de totale route zijn drie rustpunten opgenomen. De laatste rustpauze is in een weiland in Borkel & Schaft de deelnemers en de paarden de gelegenheid hebben om even tot rust te komen en te genieten van alle
activiteiten.

In Borkel vindt ook de prijsuitreiking plaats.

Klik hier voor meer info en een inschrijfformulier

arrensleeën Biddinghuizen Hoofdstad Aanspanning - foto E. Roseboom Meel
Foto Eveline Roseboom Meel

Prachtige authentieke arrensleeën, voortgetrokken door blinkende paarden en de mooiste tuigen met rinkelende bellen en koetsiers in traditionele kledij. Dit alles was te zien op 4 maart, de laatste ‘ijsdag’ van het seizoen op Flevonice.

Arrensleeën

Met een flinke vaart gingen de arrensleeën van Hoofdstad Aanspanning Amsterdam over de ijsbaan in Biddinghuizen en de zon gaf het schouwspel een extra mooi tintje. Er werd niet zomaar over het ijs ‘gegleden’.  de deelnemers gingen ook ringsteken en het was mogelijk om als bezoeker een tocht te maken in een arrenslee op het ijs.

Eveline Roseboom Meel was er zondag bij en maakte prachtige plaatjes van deze Hollandse winterdag.

Fotoreportage

Foto’s: Eveline Roseboom Meel

HOEFSLAG ACADEMY

Volg ons!

100,336FansLike
0VolgersVolg
1,451Youtube abonneesAbonneer