Authentiek

0 229
De MenSport/v.d. Wiel trofee werd uitgereikt aan Cees Aartsen (Foto Ron Woering)

Op het NK traditioneel gerij in Soest werd zaterdag 8 september de MenSport-trofee uitgereikt aan Cees Aartsen.

De MenSport & v.d. Wiel Traditie Trofee, voor degene met de hoogste score uit 3 beoordelingen in dit afgelopen seizoen,  wist Cees Aartsen te bemachtigen. En in de strijd om het Nederlands Kampioenschap CAT 1 Authentiek in Soest wist hij met 220 punten een tweede plaats te behalen. Hierbij moest hij alleen Yvonne Schalkers voor laten gaan die 6,83 punten meer binnensleepte en hiermee Nederlands Kampioen werd.

Replica’s

In de CAT 2 replica rubriek was het opnieuw de fraai verzorgde aanspanning van Irma Voorn die de hoogste punten kreeg toebedeeld door de jury. Zij werd hiermee niet alleen Nederlands Kampioen in deze categorie met 222,50 punten maar kreeg ook de Epona trofee uitgereikt. Deze werd beschikbaar gesteld voor degene met de 3 beste replica-beoordelingen van dit seizoen.

Prachtig decor

De terreinen van stal Laseur in Soest vormden het prachtige decor voor de presentatie van de deelnemers aan de juryleden en was het start- en eindpunt van deze dag voor alle deelnemers. Van de aanwezige 39 combinaties namen er 10 deel aan het NK verdeeld over 3 rubrieken in 2 categorieën. Om 9 uur werd begonnen met de presentatie. Naast het NK kon men deelnemen aan het Concours Traditionele aanspanningen (CTA) wat naast het NK werd georganiseerd. De punten die hier werden behaald door de 9 deelnemers tellen mee voor het nieuwe seizoen 2018-2019 wat gestart is met de Nachtrit in Zutphen op 25 augustus jl.

Paleis

Om 11 uur vertrok men voor het eerste deel van de route door Soest met een defilé in de Van Weedestraat waarbij de publieksprijs van de ondernemersvereniging in Soest werd overhandigd aan de Fam. Barendrecht met hun Bakkerswagen. Paleis Soestdijk was het fraaie decor voor de lunch en de prijsuitreiking.

Defilé

Na de prijsuitreiking vertrokken de aanspanningen richting Baarn voor het defilé aan de Brink. Hier werd ook de aanspanning van Fam. Barendrecht met de Bakkerswagen in de belangstelling gezet met de publieksprijs van de ondernemersvereniging uit Baarn. Na dit defilé gingen de deelnemers en de medewerkers terug naar het startterrein om na het verzorgen van de paarden en het opruimen van de spullen gezamenlijk van een diner te genieten. Een mooi eind van een geslaagd NK!

Klik hier voor meer info over de NVTG

Bron: NVTG

 

 

0 90

Tijdens de op zaterdag 25 augustus georganiseerde CTA in Zutphen was de winst bij de authentieke aanspanningen voor Yvonne Schalkers.

Authentieke-klasse

De juryleden Rinus Catshoek en Ria Maathuis konden in de authentieke klasse van deze 13e editie een puntentotaal van 203,25 kwijt aan de aanspanning van Yvonne Schalkers. Cees Aartsen behaalde in deze categorie de tweede plaats met 227 punten, gevolgd door Patrick Wormgoor met 220,25.

Replica-klasse

De aanspanning van Henny Hagen zegevierde bij de replica’s en kwam op een totaal score van 231,75 punten. Hierbij werd Tom Wouters tweede met 209 punten.

Nachtrit

Een kleine 30 deelnemers reden mee tijdens deze ‘nachtrit’. Bij enkele tussenstops was alle gelegenheid voor publiek om de diverse aanspanningen in alle rust van dichtbij te bekijken en daar werd veelvuldig gebruik van gemaakt. Tevens was hier gelegenheid voor de koetsiers en hun gezelschap om de ‘inwendige mens’ te versterken. Het laatste deel van de fraaie route voerde door de binnenstad en hierbij werden de kaarsen op de rijtuigen aangestoken. Een idyllisch tafereel zeker ook omdat een deel van de route samenviel met de verlichte fluisterboten van het Berkelfestival.

Achter ’t Peerd

De organiserende koetsiersvereniging Achter ’t Peerd kan terugzien op een geslaagd en gezellig evenement.

Klik hier voor de uitslagen

Bron: NVTG

 

 

 

NVTG erelid Siebe Rijploeg werd 87 jaar

Eén van de grondleggers en tevens oud voorzitter van de NVTG, Siebe Rijploeg, is op 15 augustus j.l. overleden.

Rijdend museum

De Nederlandse Vereniging Traditioneel Gerij (NVTG) werd in 2001 door een aantal echte liefhebbers van het authentiek gerij opgericht en tot 2006 was Siebe Rijploeg voorzitter van deze vereniging. Zijn credo was: ‘Houdt het rijdende museum gaande…”

Erelid

Als groot liefhebber van het authentiek gerij heeft Siebe Rijploeg een belangrijke rol gespeeld om dit rijdende museum daadwerkelijk gaande te houden. Als dank en waardering voor deze inzet werd hem bij zijn aftreden als NVTG voorzitter in 2006 het erelidmaatschap toegekend.

Briljant

Ook daarna bleef Rijploeg de NVTG zeker een warm hart toedragen. Zolang als mogelijk was, was hij samen met zijn vrouw Aaltje waarmee hij in bijzijn van kinderen, klein- en achterkleinkinderen in april hun briljanten huwelijk vierde, zeker enkele keren per jaar aanwezig bij NVTG evenementen.

Schijndel

Siebe Rijploeg werd op 3 oktober 1930 geboren in Groningen en overleed op 87-jarige leeftijd in zijn woonplaats Schijndel.

MenSport wenst zijn nabestaanden veel sterkte met het verlies van deze markante man, vader en opa.

Bron: NVTG

 

 

Uiteraard is Nederland gelukkig niet het enige land waar tochten met authentiek gerij geliefd zijn.

Gecharmeerd

Ook in andere Europese landen, waaronder bijvoorbeeld Polen, is hiervoor veel belangstelling zoals op onderstaande video is te zien. Deze video is gedeeld door de Fransman Guy Matras, die zelf bijzonder gecharmeerd is van onze Nederlandse tuig- en menpaarden.

Internationale competitie

Deze video bevat beelden van de eerste dag van de internationale competitie van het traditioneel gerij om de trofee van Silezië. Silezië is een provincie in het Zuiden van Polen, gelegen tegen de Tsjechische en Slowaakse grens.

Handige menners én grooms

Getuige de video vind men daar onder de internationale deelnemers ook paardenmensen met gevoel voor stijl en sfeer. En daarnaast handige menners én grooms, vooral van de troika aanspanning…

Klik hier voor de video.

Bron: Facebook

 

Op zondag 19 augustus a.s. is de Utrechtse Heuvelrug weer het decor van de Kastelentocht Doorn van vereniging De Stichtse Aanspanning.

53e keer

Al voor de 53ste keer komen koetsiers met hun mooiste aanspanningen naar Doorn. Zij rijden er een prachtige tocht langs de vele kastelen en landgoederen die de omgeving rijk is.

Huis Doorn

De Kastelentocht keert dit jaar terug bij Huis Doorn (www.huisdoorn.nl). Het belooft een bijzondere editie te worden door de samenwerking met ‘De Mascotte’, de vereniging van Rolls-Royce en Bentley-eigenaren, die zich presenteert met ca. 75 classic cars.

Bárst van pk’s

Het landgoed bárst dus van de pk’s! Niet alleen vóór de rijtuigen, maar ook onder de motorkap. Een lust voor het oog!

Inschrijven

Deelnemen? Schrijf u dan snel in! Of kom gezellig kijken. De toegang is gratis. Programmaboekjes zijn op het terrein te koop.

Info

Kijk voor meer informatie op www.kastelentochtdoorn.nl.

Bron: De Stichtse Aanspanning

0 346
Winnares Irma Voorn, vergezeld door Albert Voorn (Foto Berend Jan Stijf)

Menvereniging Wapenveld’s Gerij hield op zaterdag 7 juli de jaarlijkse Historische Koetsentocht, onder auspiciën van de NVTG, de Nederlandse Vereniging Traditioneel Gerij.

Vrieze’s Erfgoed

De happening vond plaats bij sportpark Het Monnikenbos, de thuisbasis van de organiserende menvereniging Wapenveld’s Gerij en later op de dag bij Vrieze’s Erfgoed in een evenzo authentieke omgeving. Het erfgoed dankt zijn naam aan de laatste molenaar die zijn bezit schonk aan de gemeenschap van Wapenveld. Bij deze molen De Vlijt is een bezoekerscentrum gerealiseerd en deze plek leent zich uitstekend voor het defilé.

Hoornerfeest

’s Ochtends werden de deelnemers aan de CTA beoordeeld door de juryleden de heer Heinemans en mevrouw Bout, waarna de tocht aanving. De uitgezette route voerde langs idyllische plekjes, daarbij brachten de deelnemers ook een bezoek aan het stadje Hattem. Vervolgens reden zij via Wapenveld naar het plaatselijke jaarlijkse Hoornerfeest en sloten de dag af met een druk bezocht defilé op bezoekerscentrum Vrieze’s Erfgoed.

Irma Voorn

De tientallen historische aanspanningen en dito uitgedoste bemanning, worden door de jury vooral beoordeeld op authenticiteit. Met 222,50 punten werd Irma Voorn uitgeroepen tot de beste deelnemer. Zij reed met een dokterswagen vergezeld door haar echtgenoot, de begenadigde springruiter Albert Voorn, met een fraaie schimmel ervoor. Een chique verschijning, welke tot in de puntjes verzorgd was. Ook de overige deelnemers ontvingen complimenten voor hun aanspanningen en men kan terugzien op een geslaagde tocht welke onder prima weersomstandigheden verreden kon worden.

Bron: Wapenveld’s Gerij

0 82
rijtuigproject Duivenvoorde
© Hippomobiel Erfgoed

‘Na het verwijderen van een laag vuil en vet kwam dit tevoorschijn’, is restaurateur Mar Stolk enthousiast als ze het onderstel van de ezelwagen van Duivenvoorde reinigt en de kleur geel ontdekt.

‘Het is de eerste laklaag die later minstens twee keer is overgeschilderd in de bruine laag met rode biezen. Doordat dit deel altijd vettig is, was de hechting van de overschilderingen niet zo best en voor een groot deel al weer afgebladderd. Ik wil dit eigenlijk zo in het zicht houden’, aldus Mar Stolk.

Het geel is vaker ter sprake gekomen tijdens de restauratie van de rijtuigen van het kasteel: het bokkenkarretje is geel en op een realistisch schilderij is het ponyrijtuig -de panier– met gele wielen te zien. Toch is bij de restauratie van de panier alleen maar rood gevonden en geen spoortje van gele verf: de reden om het rode intact te laten.

Raadsel

Rijtuigen waren meestal geschilderd in de heraldische kleuren van de familie, bij de ezelwagen zou het geel kloppen met het familiewapen van de familie Steengracht. Maar waarom de panier en het bokkenkarretje geel zouden zijn is een raadsel, want die zijn aangeschaft in de tijd van de familie Schimmelpenninck van der Oye en in hun wapen komt geel noch rood voor. ‘Dat maakt het een lastig verhaal. Heeft mode meegespeeld of vonden ze die kleur gewoon mooier?

Het is niet keihard te maken welke kleur de juiste is’, zegt projectleider Claas Conijn die de keuze maakt om zo veel mogelijk te laten zitten van wat de restaurateurs aantreffen.

Lees meer

Bron: Hippomobiel Erfgoed

0 59
panier, rijtuigproject Duivenvoorde
© Stichting Hippomobiel Erfgoed

“Eigenlijk zijn er maar heel weinig van dit type bewaard gebleven”, overpeinst Claas Conijn bij de panier van Kasteel Duivenvoorde. Als projectleider is hij betrokken bij de restauratie van het parkwagentje waarvan het bakje uit wilgentenen is gevlochten.

Aan dat laatste dankt de panier (Frans voor ‘gevlochten mand’) zijn naam en het is tegelijkertijd de reden dat de meeste letterlijk en figuurlijk in de loop der tijd tot molm zijn vergaan. Conijn somt op: bij een particulier in Wassenaar, nog een in particuliere handen en de drie exemplaren die in het Nationaal Rijtuigmuseum in Leek bewaard zijn gebleven, waaronder die van Duivenvoorde en dat maakt het zorgvuldig restaureren des te belangrijker.

Oude foto

In het beeldarchief van het Rijksmuseum in Amsterdam zit een leuke foto van een panier op het kasteel De Lathmer in Wilp. Het beeld is niet heel charmant door de jongeheer die achterop is gaan zitten, waardoor het parkwagentje net iets te veel door zijn veren zakt. Het bewijst: de knechtenbank was vooral bedoeld voor klein knechtje. Het damesrijtuigje, dat een eeuw geleden nog gemeengoed was op de Nederlandse buitenplaatsen, leende zich sowieso niet echt voor volwassen kerels.

Lees meer

Bron: Hippomobiel Erfgoed

0 113
rijtuigje rijtuigenproject duivenvoorde hippomobiel erfgoed
Rijtuigje. © Stichting Hippomobiel Erfgoed

De panier dankt zijn Franse naam aan het vlechtwerk uit wilgentenen. Het rijtuigje van Kasteel Duivenvoorde is er deels uit opgebouwd. “Maar houtwormen zijn er dol op, ze vreten zich in lengterichting door de tenen en wat je overhoudt zijn holle pijpjes, rietjes zeg maar”, legt restaurateur Mar Stolk uit.

Een rijtuigrestaurateur die al het werk in eigen hand wil houden, beoefent tientallen ambachten. Véél meer dan twaalf en dat zonder ongelukken. Van leerbewerker, schrijnmaker, smid, stoffeerder, schilder tot in dit geval wilgenvlechter toe. “We hadden bedacht dat we dit konden uitbesteden”, klinkt het gedesillusioneerd over de stukken in het bakje en de spatborden die waren uitgehold door de houtworm of weggerot onder dikke verflagen, “maar zelfs het werk van de beste wilgenvlechter die voor ons aan de slag ging was nog te grof, niet goed genoeg. Dus zijn we het zelf maar gaan doen.”

Volle pracht

Naar verwachting is de restauratie van de drie rijtuigen en het minisleetje van Duivenvoorde medio juni afgerond en zijn ze op zondag 19 augustus in volle pracht in het kasteelpark te bewonderen.

Lees het complete verslag en bekijk foto’s op de website van de Stichting Hippomobiel Erfgoed

Bron: Stichting Hippomobiel Erfgoed

De koninklijke bruiloft van prins Harry en zijn Megan Markle staat voor de deur. Over ruim twee weken zal Engeland in de ban zijn van de bruiloft. Gelukkig is er ook een grote rol weggelegd voor de koninklijke paarden en de rijtuigen van de koninklijke stal.

Ascor Landauer

Prins Harry en Megan gaan trouwen in de St George Chapel van het Windsor kasteel. Het pasgetrouwde stel zal daarna rond worden gereden in een paardenkoets. Bij goed weer zal de Ascot Landauer gebruikt worden, waarvan er vijf in eigendom zijn van de koninklijke stal. Dit is het rijtuig waar de koningin ieder jaar in wordt gereden tijdens de Royal Meeting op Ascot.

Prins Harry getuige

Twee van deze Landauers reden ook mee tijdens de bruiloft van prins William en Kate in 2011. Toen zat prins Harry er ook al in, maar dan als getuige. Samen met de bruidsmeisjes en bruidsjonkers werden zij van Westminster Abbey naar Buckingham Palace gereden.

De paarden

Het rijtuig zal getrokken worden door vier schimmels, Windsor paarden. De paarden Milford Haven, Sir Basil, Tyrone en Storm zullen de koets trekken. Daarnaast zullen er twee paarden aan de zijkant meelopen, Plymouth en Londonderry. Windsor paarden spelen een grote rol in het ceremoniële leven van de koninklijke familie en het land. In de tijd van Victoria trokken deze paarden al de rijtuigen.

Lees hier het artikel op de website van het koningshuis. In het artikel staan ook foto’s van de paarden en rijtuigen.

Bron: www.royal.uk

 

HOEFSLAG ACADEMY

Volg ons!

100,061FansLike
6,868VolgersVolg
1,451Youtube abonneesAbonneer