Charlotte Fry (GBR) - Everdale
Jumping Amsterdam 2024
© DigiShots
Charlotte Fry (GBR) - Everdale Jumping Amsterdam 2024 © DigiShots DigiShots

Jumping Amsterdam | Liveblog wereldbeker kür op muziek, Charlotte Fry aan de leiding met 88%

Dressuur Jumping Amsterdam

De beste vijftien combinaties uit de WB Grand Prix nemen vandaag deel aan de kür op muziek. Voor Nederland komen Devenda Dijkstra, Marlies van Baalen, Emmelie Scholtens en Marieke van der Putten aan de start. 

Advertisement

Devenda Dijkstra met Hero (NED) (75,38%)

Devenda Dijkstra reed als eerste Nederlandse combinatie de piste binnen met Hero (v. Johnson). De combinatie reed al een uitstekende Grand Prix en Hero maakte een frisse ontspannen indruk bij het betreden van de baan. Op Franse klanken begon de combinatie direct met piaffe en passage onderdelen. Meerdere pirouettes in piaffe lieten ze zien, hierbij mocht Hero nog actiever ondertreden. De uitgestrekte galop was super ruim, bergopwaarts en krachtig. In de galoppirouettes mocht hij nog iets ronder blijven in het ritme en meer gewicht opnemen op de achterhand. Hij kwam in de dubbel gereden pirouette daarbij iets tegen de hand. De serie om de twee was foutloos, maar hier mocht de ruin ook iets actiever en ritmischer blijven galopperen. Dit zagen we ook terug in de serie eners, het paard komt net iets teveel terug. Devenda reed er op het einde weer echt voor en de cijfers gingen mee omhoog. Ze heeft een prachtige proef gereden waar ze heel trots op mag zijn! De score kwam uit op 75,38% en de dertiende plaats. 

Marieke van der Putten met Tørveslettens Titanium RS2 N.O.P. (79,73%)

In de Grand Prix vond Titanium (v. Totilas) het nog een beetje spannend op de korte zijde bij C. Marieke van der Putten kwam direct al heel stoer binnen en vertrok in uitgestrekte draf. De kracht van de twaalfjarige ruin ligt bij de piaffe en passage. Hij blijft super in het ritme door piafferen en toont licht aan de voorkant. Net als Devenda Dijkstra heeft ook Marieke gevoelige passende muziek voor haar paard. In combinatie met het harmonieuze beeld en het op elkaar ingespeeld zijn is het heel fijn om naar te kijken. Marieke durfde er echt voor te rijden en reed echt naar voren in de uitgestrekte galop. Wauw, dit was echt genieten! Ze heeft een hoge moeilijkheidsgraad in haar kür en met veel power en losgelatenheid voert hij moeiteloos de oefeningen uit. Met bijna 80% hebben ook de juryleden genoten van het prachtige beeld. De totaalscore kwam uit op 79,73% en de zevende plaats. 

Pauline Basquin met Sertorius de Rima Z IFCE (FRA) (79,42%)

Hoewel de combinatie Pauline Basquin en Sertorius de Rima Z IFCE (v. Sandro Hit) gisteren ook al wat spanning ervaarden, was de hengst nu ook onder de indruk van de baan. Hij heeft veel techniek in de benen met piaffe en passage waarbij hij nog wel meer losgelaten mag zijn. De amazone geeft nauwelijks zichtbare hulpen en beweegt fijn mee met de beweging van haar paard. Op gevoelige emotionele muziek kan ze haar overgangen heel goed markeren. De aanleuning is stil en met het harmonieuze beeld lieten ze veel moeilijke combinaties zien om de moeilijkheidsgraad te verhogen. Ze werden negende met 79,42%. Daarmee zaten de juryleden hoger dan de score van het publiek (75%).

Bianca Nowag-Aulenbrock met Florine OLD (GER) (77,63%)

Op klanken van de Hakuna Matata kwam de Duitse amazone in draf binnen met haar Florine OLD (v. Florencio). De twaalfjarige grote merrie heeft veel front en techniek in de benen bij de piaffe en passage. Het in en uitrijden naar de piaffe zou wat vloeiender mogen, de merrie viel in het begin even stil. In de uitgestrekte draf mag het paard wat meer bodem nemen en bergopwaarts blijven, ze bleef hierop wat vlak. Overall gezien mag ze wat actiever ondertreden vanuit het achterbeen. De linker pirouette ging mis omdat de merrie achter om sprong en dat kostte veel punten met gemiddeld een 4,2. De foutloze wisselseries trokken het wel weer iets omhoog, maar ze mag de wissels meer doorspringen. De stille aanleuning en klopje op de hals van de merrie gaf het harmonieuze beeld weer. De score kwam uit op 77,63% en de elfde plaats.

Emmelie Scholtens met Indian Rock (78,70%)

Als laatste combinatie voor de pauze rijdt Emmelie Scholtens de KWPN-hengst Indian Rock (v. Apache) binnen. Het blijft een beeldschone hengst die een prachtig plaatje vormt met Emmelie. De hengst wil enorm veel gaan zitten in de piaffe en daar ligt de rijkunst van Emmelie om dat zo goed mogelijk te managen. De appuyementen waren zeer ruim scharend, het was jammer dat hij een pas aangalopperde in het drafappuyement. De eerste pirouettes waren wat te groot, ook mag hij nam wat meer bodem pakken in de uitgestrekte galop. Later reed ze nog een dubbele pirouette en die was wel gezet op de plek. In de eners moest Emmelie de hengst goed bij zich houden en dat drukte de score iets, de eerste wissel was daardoor niet zo mooi. De hengst heeft heel veel power en kracht, het mag daardoor er soms nog iets makkelijker uitzien.  Het was een prachtige kür met spannende muziek en een hoge moeilijkheidsgraad. Ze werden tiende met 78,70%.

Marlies van Baalen met Habibi DVB (79,64%)

Marlies van Baalen en Habibi DVB (v. Don Schufro) eindigden vrijdag als beste Nederlandse combinatie op de zesde plaats. Marlies reed voor het eerst haar nieuwe kür op muziek in Amsterdam. De gevoelige muziek past heel goed bij de expressieve bewegingen van Habibi DVB. De zangeres zingt tijdens de kür over Habibi en Marlies met Come Dance with Me. In de piaffe en passage beweegt de twaalfjarige ruin met heel veel kracht met zijn sterke achterbeen. In de wisselseries mocht hij wat meer naar voren blijven springen. In de linkerpirouette ontstond een klein hakkeltje, maar Marlies kon deze heel gezet rijden. Een hele gave kür van deze combinatie! Ze werden achtste met 79,64%.

Flore de Winne met Flynn FRH (BEL) (80,32%)

Op het nummer The Motto van Tiestö kwamen de Belgische Flore de Winne en haar tienjarige Hannoveraanse hengst Flynn FRH binnen. Op de wereldbekerwedstrijd in Mechelen reed de combinatie al ijzersterk met 80% in de kür en de amazone zal dat proberen te evenaren in Amsterdam. De hengst zou nog wat meer aansluiting mogen hebben vanuit achteruit in de passage. Flore geeft hele lichte en kleine hulpen en zit kaarsrecht op haar paard. De muziek ondersteunt de oefeningen mooi en bouwt op naar de overgangen. Er sloop een foutje in de serie om de twee waarbij de eners wel foutloos waren. Ze werd zesde met 80,32%. 

Isabell Werth met DSP Quantaz (GER) (86,46%)

Vrijdag moest de combinatie genoegen nemen met de tweede plaats, maar de kür op muziek is een specialiteit van de Duitse dressuurkoningin. Ze liet deze kür dan ook nergens iets liggen met haar veertienjarige ruin van Quaterback. De piaffe en passage zijn technisch zeer goed uitgevoerd. Op klanken van Bonnie Tyler zette ze de piaffe pirouette in waarna ze direct vloeiend door ging in een dubbele galop pirouette, dat is echt iets voor deze amazone! De moeilijkheidsgraad ligt enorm hoog in haar kür met een 9,6. In het galopgedeelte komt de ruin iets teveel op de hand waardoor hij ook onrustig wordt in de mond. Er zitten veel verschillende soorten muziek in waarbij ze niet altijd op de maat reed en achter de muziek aan reed. De amazone was zichtbaar tevreden met haar kür. Ze werd tweede met 86,46%. 

Charlotte Fry met Everdale (GBR) (88,18%)

De winnares van de Grand Prix kwam binnen in passage op klanken van Christina Aguilera. Haar KWPN-hengst Everdale (v. Lord Leatherdale) stond niet stil met groeten en stapte zelfs naar achteren. Met zijn stoere draftour haalde hij dat al snel weer op. Het moeilijkste voor Charlotte bij dit paard is om zijn aanleuning te managen. De hengst heeft veel techniek in de benen, maar was in de hele draf- en galoptour kort in de hals. Hij heeft veel losgelatenheid en veer waarbij hij wel opener moet zijn in het frame. De juryleden roemden het artistieke gedeelte van de kür met een 9,5 gemiddeld. De combinatie won met een nieuw persoonlijk record met 88,18%. 

Patrik Kittel met Touchdown (SWE) (84,91%)

De Zweed Patrik Kittel mag nog net wat meer aanspanning krijgen vanuit de achterhand bij zijn Touchdown (v. Quaterback). Aan het begin van de proef raakte de ruiter zijn teugels kwijt, maar dit herstelde hij al vlug met een glimlach op zijn gezicht. De ruin valt op met zijn uitgestrekte gangen en ruim scharende appuyementen. Er zaten geen grote fouten in de kür en de oefeningen werden goed uitgevoerd. Op de laatste lijn bouwde de muziek op waardoor het paard sterker werd in de aanleuning. Ondanks het open frame was de mond open tot het afgroeten. Ze werden derde met 84,91%.

Nanna Skodborg Merrald met Blue Hors Don Olymbrio (DEN) (84,03%)

De KWPN-hengst Blue Hors Don Olymbrio (v. Jazz) vormt een prachtig plaatje met de ervaren amazone Nanna Skodborg Merrald. De amazone stelt de hengst heel vriendelijk voor met een open aanleuning zonder dat hij te kort in de hals wordt. Don Olymbrio heeft van zichzelf al een prachtig front en voorbeengebruik, maar als een van de weinige paarden vandaag laat hij ook zien te schikken over een heel sterk achterbeen. In de piaffe gaat hij echt zitten en neemt duidelijk gewicht over op de achterhand. In de galoptour is hij heel verzameld, maar springt wel grote ruime wissels.  Ze reed super op de muziek mee en de hengst maakte een gelaten ontspannen indruk. Ze werden vierde met 84,03% wat ook gerust wat meer had mogen zijn.  

Carina Cassøe Kruth met Heiline’s Danciera (DEN) (82,91%)

De tweede starter voor Denemarken en laatste combinatie van de rubriek is de piste binnen getreden. De dertienjarige Deense merrie van Fürstenball heeft ongelofelijk veel techniek in de benen. In de drafappuyementen kan ze het soms net niet verwerken waardoor er kleine ritme verstoringen in ontstaan. Ook in de piaffe tikt ze haar eigen achtervoeten aan. De serie om de twee was foutloos, maar dat lukte met de eners vandaag niet. De eerste serie ging fout en op de reservelijn sloop er een grotere fout in. Ze reden op muziek van de Backstreet Boys, maar door de keuze van veel verschillende muziekstukken werd het geheel wat rommelig. Ze werden vijfde met 82,91%. 

Bekijk hier de uitslag.

Bron: De Hoefslag, overname zonder bronvermelding is niet toegestaan.

Foto: Digishots